Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Had Plissken se vrací. Velký divácký úspěch akčního sci-fi thrilleru Útěk z New Yorku z roku 1981 (který se u nás v kinech nehrál, ale záhy po revoluci patřil k oblíbeným videohitům) inspiroval jeho režiséra Johna Carpentera, aby o patnáct let později natočil Útěk z L.A. Použil velmi podobný syžet a pouze se přesunul z východního na západní pobřeží Spojených států. V roce 2013 je po velkém zemětřesení Los Angeles ostrovem, který není součástí nových Spojených států. Slouží jako obrovské vězení pro všechna individua, jež byla vyhoštěna ze země, která se v reakci proti rostoucímu násilí a úpadku morálky stala policejním státem. Jednooký hrdina prvního snímku Had Plissken (Kurt Russell) je tu znovu poslán na téměř beznadějnou misi. Má získat černý kufřík, kontrolující satelitní rozvody elektrické energie, který na ostrov zavlekla rebelantská prezidentova dcera. Jako zvláštní pobídku dostane do krve virus, který jej bez protilátky do deseti hodin zabije… Carpenter dostal k dispozici značný rozpočet 50 milionů dolarů (skoro desetkrát tolik než stál Útěk z New Yorku) a využil ho k pochmurné evokaci zdevastovaného města, v jehož rozpadlých ruinách se pohybují bizarní postavy nejrůznějších zločinců a zkrachovalých existencí. Kurt Russell (který se tentokrát podílel na scénáři i na produkci) hraje Plisskena jako znechuceného cynika, jemuž na budoucnosti nových Spojených států pramálo záleží a hodlá si pouze zachránit vlastní kůži. Zručně natočený snímek plný akčních scén je jen lehce zahalenou parodií na temné postkatastrofické filmy, jež především v devadesátých letech vznikaly jako na běžícím pásu pro potřeby nenasytného videotrhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (295)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Lidé se dnes často ptají, kam zmizely westerny. Ale oni nikam nezmizely, jen se převlékly za post-apo filmy. Monumentální panoramatické krajiny z westernů bez jediného živáčka odpovídají vylidněným krajinám z post-apo filmů, hrstky desperátů zase několika zbylým přeživším po katastrofě. Není proto vůbec náhoda, že konec westernů (klasických, revizionisticky-peckinpahovských, italských špageťáků, mayovek, socialistických red westernů, eurowesternů) a začátek éry post-apo filmů spadá do stejného období někam do 70. let. Málomluvný pistolník Snake Plissken tu ostatně kopíruje Eastwooda z dolarové trilogie, jen místo ponča nahodil pásku přes oko. Zápletka je stále stejná. Mění se jen kulisy. Podobný žánrový přesun provedl třeba první Vetřelec, který vzal slasher a předělal ho mazaně do sci-fi. Pointa je nicméně v tom, že Útěk z L.A. je zcela očividně western vydávající se za post-apo a že tuhle kosmetickou žánrovou změnu, která vlastně žádnou změnou není, tematizuje i postavou transsexuálního gang leadera Hershe nebo specializovanou hollywoodskou klinikou vedenou hlavním chirurgem Beverly Hills. Proti těmhle drobným změnám, ať už pohlaví nebo vzhledu, pak stojí skutečný radikál Snake Plissken, který ve filmu hned dvakrát pronese „čím víc se věci mění, tím víc zůstávají stejné“, čímž naznačuje asi tolik, že tyhle drobné změny nejsou dostatečné a že je potřeba do toho pořádně šlápnout. Proto také v závěru provede to, co provede. Mohli bychom to říct pomocí soudobého levicového slovníku i tak, že Plissken tu vystupuje jako radikální univerzalista jdoucí proti partikulárním oportunistům, ať už je jím maoistický terorista Cuervo Jones, teokratický prezident Spojených států či invazní jednotky z Kuby a Mexika. Snake Pliskin podobně jako svatý Pavel přináší a reprezentuje univerzalitu, jež slouží jako hráz proti záplavě různých partikularismů (nacionalismu, rasismu, sociálního vyloučení, genderu, environmentalismu), neboli, jak říká svatý Pavel, pro křesťana neexistuje rozdíl mezi muži a ženami, nebo mezi Židy a Řeky. Snake Plissken má v podstatě ke všem postavám a uskupením ve filmu stejně neutrální vztah, nebo spíš cynický odstup, čímž překračuje jednotlivé hegemonické, kulturní, mocenské či náboženské zájmy. Jakékoliv etnické či hierarchické společenské vztahy jsou mu prostě cizí. Odsud je i zřejmé, podle čeho se pozná skutečný post-apo film od falešného: ve skutečném post-apo filmu nejsou žádné bezpečné zóny, kde by se dalo schovat před zničeným světem venku a načerpat síly - žádné ostrůvky klidu nebo oázy připomínající zbytky měst, kde by se daly nakoupit zbraně a lehký holky. Ve skutečném post-apo filmu je jen zlo a šílenství. Z tohoto důvodu jsem nucen postavit výše než Carpenterův diptych Útek z NY/LA, kde taková odpočinková místa jsou, Van Dammova Kyborga, což je film kvality možná diskutabilní, avšak naprosto nemilosrdný a krutý bez možnosti kamkoliv se schovat – ryze univerzální svět bez jakýchkoliv partikularit. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Útek z L.A. vyzerá, akoby rok po Úteku z New Yorku nakrútili Taliani svoju vlastnú trashovú verziu. Je to celé zlé, ale niekedy až tak extrémnym spôsobom, že ide o regulérne guilty pleasure a žiaden nudný dvojhviezdičkový film. Počkajte si na surfovanie na prívalovej vlne a let rogalom, ide o jedny z najhorších a zároveň nechcene najvtipnejších scén akčného sci-fi vôbec. Ale ak by tu neboli, tak by bol Útek z L.A. práve tým nudným dvojhviezdičkovým filmom. Výsledné hodnotenie je tak priemer z odpadu a maxima, lebo nič iné si tento film nezaslúži a vážne sa neviem rozhodnúť, čo z toho udeliť. ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $50miliónovTržby USA $25,477,365Tržby Celosvetovo $42,277,365║ V provom rade utopené slušné peniaze na nič, suché gýčové béčko, ktoré je ešte väčšia pohroma než predchodca, trikovo strašne kolísavé a hlavne pri danom rozpočte, občas to trikovo klesá až na samé dno znesiteľnosti a akéjsi beznáadeje tvorcov, dej len samoúčelná neefektná skrumáž bezduchosti, fakt slabé. /15%/ ()

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Za natáčení takových filmů by mělo být v USA křeslo. Mega debilní efekty i scénář, vláda USA jsou ultra píčusové, ale předvídají přesně všechny kroky Russella (hologramy) až na ten poslední. Super dementníma scénama se to tu jen hemží, postapokalyptický punkový Amsterdam s červenou lucernou atd. Prostě tohle není ani béčko, to je tak Déčko. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrý akčný sci-fi film od Johna Carpentera, ktorý je pokračovaním slávneho Úteku z New Yorku. Má vydarený príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy kvôli silnému zemetraseniu bolo Los Angeles oddelené od zvyšku Ameriky, pričom slúži ako miesto, kde sa doživotne deportujú ľudia nevhodní pre novú, mimoriadne prísnu Ameriku. Ale keďže sa tam podarilo uniknúť samotnej dcére prezidenta spolu s veľmi dôležitým zariadením, ktoré môže všetko zmeniť, slávny zločinec dostane opäť za úlohu tam preniknúť a so zariadením sa vrátiť späť. Spracovanie sa mi páči, už na prvý pohľad ma zaujal tento pomerne netradičný Carpenterov prístup, pretože mi to prišlo ako kombinácia pokračovania a remaku, keďže tých totožných, prípadne veľmi podobných prvkov je tu nespočet. Ale inak mi toto prevedenie prišlo podstatne lepšie, konečne sa to na rozdiel od pôvodného filmu neberie tak vážne a aj napriek celkom slušnému rozpočtu je to čisté béčko, ktoré je na to hrdé a presne toto mám veľmi rád. A tak už od samotného začiatku som mal z toho výborný pocit, hlavný hrdina je skvelý a ťahá to s najväčšou ľahkosťou, film si po celý čas udržuje vysokú úroveň zábavnosti a štýlovosti, tu skutočne prakticky celý čas jedna zaujímavá situácia strieda druhú a ešte príde aj skvelý záver. Akcie je tu dosť a je aj celkom slušná. Síce nie je moc v klasickom štýle, o nejaké súboje alebo drsnejšie likvidácie tu vôbec nejde, ale to mi vôbec nevadí. Tu je prvoradá zábavnosť a tak sa tu nájde plno rozmanitých a až takých uletených scén, pričom ma zaujalo aj časté používanie rozličných dopravných prostriedkov. Po akčnej stránke sa mi najviac páči postupné ničenie kolóny vozidiel a z tých zábavnejších zase určite vyniká surfovanie na tsunami, alebo basketbal. Veľkým plusom je aj humor, ten sa skutočne vydaril a tak skvelých hlášok a vtipných scén je tu nespočet, bavil som sa skvelo. Herecké obsadenie je výborné, Kurt Russell vo svojej najlepšej úlohe, pričom tu ma bavil podstatne viac, než v pôvodnom filme, niekoľko veľmi dobrých vedľajších postáv, hlavne Steve Buscemi, Stacy Keach, prezident a viacero iných, jedine ma trochu mrzí slabý záporák, ktorému by sa hlavný hrdina mohol priamo postaviť, ale to je len detail. S réžiou a technickou stránkou som veľmi spokojný, síce o atmosféru tu už vôbec nejde a určite sa tu toho dá dosť vytknúť, ale mne tu paradoxne sadli aj všetky tie relatívne zápory, takže zaujímavá vizuálna stránka, správne uletené efekty a skvelý béčkový prístup. Zaujímavé, všetko, čo ma sklamalo v pôvodnom filme sa už tu výrazne vylepšilo, pre mňa je Útek z L.A. jasne najlepší akčný Carpenter. 76% ()

Galerie (91)

Zajímavosti (13)

  • Počas natáčania filmu Kurt Russell trénoval basketbal, pretože všetky koše v záberoch chcel dať sám. Vďaka talentu sa mu to podarilo a dokonca trafil aj cez celé ihrisko. (Abiosis)
  • Kate Hudson odmítla nabídku na roli ve filmu. Důvodem byla přítomnost jejího otčíma Kurta Russella, kvůli kterému by mohla být vnímána jako protekční dítě. (Roman.Ticka)
  • Film byl ve vývoji přes deset let. Psaním scénáře začal Luck Coleman již v roce 1986. (Terva)

Související novinky

Kdo uteče z New Yorku?

Kdo uteče z New Yorku?

30.08.2014

Hollywood se snaží Snakea Plisskena vzkřísit už nějaký ten pátek. Slavný tvrďák z Útěku z New Yorku a Útěku z L.A. by ale nadále neměl disponovat tváří Kurta Russella. Na scénu nastoupí mladá tvář,… (více)

Návrat Johna Carpentera

Návrat Johna Carpentera

22.01.2008

Seriál Masters of Horror vytáhl z hrobů několik žánrových mistrů a ukázal jim, že fanoušci na ně nejenže nezapomněli, ale pořád stojí i o jejich novou tvorbu. Minulý týden jsme psali, že na vlně… (více)

Reklama

Reklama