Režie:
Robert HarmonScénář:
Eric RedKamera:
John SealeHudba:
Mark IshamHrají:
Rutger Hauer, C. Thomas Howell, Jennifer Jason Leigh, Jeffrey DeMunn, John M. Jackson, Billy Green Bush, Armin Shimerman, Gene Davis, Henry Darrow (více)Obsahy(1)
Při cestě autem z Chicaga do San Diega nabídne mladík Jim (C. Thomas Howell) svezení neznámému stopaři (Rutger Hauer). Jim neví, že stopař je brutální vrah a s úmyslem vraždit nastoupil i do jeho automobilu. Policie, aniž by měla tušení o existenci skutečného vraha, ale ze zabíjení podezírá právě Jima. Rutger Hauer v roli stopaře Johna Rydera předvádí ve scénách zuřivého řádění místy až nadlidský výkon. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (387)
Tak takhle jsem si při filmu ještě nezanadával, to se povedlo. A to jak při chování Jima tak Johna, kterému jsem ke konci začal fandit a to po pro mě nepochopitelném jednání Howellovy postavy. A to taky svědčí o kvalitě snímku, že mi na postavách tolik záleželo, moje neustálé: "Bože, to je debil, no to je ale debil" jsem musel prokládat i nadávkami jinými, abych se trapně neopakoval. Jak já nesnáším, když vím něco, co některé postavy neví a ty se navážejí do těch, které ví to, co já. Snímek Stopař na tomhle docela staví a přestože jde o prvotřídní film (čert vem tu vykonstruovanost scénáře, aneb Hauer je všude, kde se mu to hodí), já u něj strašně trpěl, totální marnost :-) ()
-„Chlápek, co řídil tamto auto. Stopnul jsem ho před tebou.“ -„On byl v tom autě?“ -„Jistě. Moc daleko by nedošel.“ -„Jak to?“ -„Protože jsem mu uříznul nohy. A taky ruce. A taky hlavu. A to samý udělám s tebou.“ Po tomhle dialogu, který se odehraje jen pár minut po začátku, jsem věděl, že Stopař bude jedním z mých oblíbených filmů. Harmonův nestydatě přímočarý road-movie slasher je především skvělou ukázkou hitchcockovské práce s diváckým napětím (od Hitchcocka si tvůrci vypůjčili také oblíbený motiv přenosu viny na nevinného). Jde de facto jen o sérii napínavých předeher se zpravidla velmi náhlým a brutálním rozuzlením (s ponecháním velkého prostoru pro naši představivost), založeným na nezničitelnosti a všudypřítomnosti Johna Rydera, který se jako hororové monstrum objevuje a mizí zničeho nic. Jestliže Čelisti změnily ve zlověstné místo otevřené moře a Noční můra v Elm Street americké teenagery obeznámila s tím, že v bezpečí nejsou ani doma v posteli, Stopař podobným způsobem bere všechen půvab z bezstarostného projíždění se americkou krajinou po vzoru Jacka Kerouaca. V tom, jak zlověstně rámuje americké silnice a jak varuje, že pomoc druhému někdy může mít velmi krvavé následky, jde o výsostně anti-americký film, velmi podvratný vůči hodnotám propagovaným během Reaganovy éry. Nebezpečí číhá na benzinových pumpách, v motelu (což ovšem poznala již Marion Crane) i v americkém jídle (uříznutý prst mezi hranolky) a ze všeho nejméně se lze spolehnout na buranské policajty. Interpretačně smělejší diváci mohou pod béčkovou slupkou spatřovat dokonce existenciální drama o člověku odsouzenému k věčnému unikání před smrtí (resp. smrtelností), ale pro mne je Stopař podmanivý právě tím, že bezvadně funguje na té nejzákladnější úrovni - je napínavý od začátku do konce. 85% Zajímavé komentáře: Lavran, curunir, eye candy, TheRoller, Amputace, JohnFarst ()
Najlepšia, povedal by som, že životná, úloha pre svetlovlasého holandského herca Rutgera Hauera. Tento preborník béčkových filmov sa tu predstavil ako vraždiaci sadistický psychopat, ktorý si svoje obete vyberá na odľahlých texaských cestách. Na prvý pohľad je to bežný "Stopár", avšak pod touto nevinnou maskou sa skrýva krvilačná vražedná beštia. Film amerického režiséra Roberta Harmona z roku 1986 je zaujímavý a napínavý horrorový roadmovie thriller. *** ()
Těžko čitelný a napínavý silniční snímek, který po celou dobu vodí diváky za nos, protože se vždy ubere směrem, kterým to nečekají. Úlisný Rutger Hauer je jako ta nejhorší noční můra, která se zjevuje nečekaně, tiše, aby vždy trochu zamíchal kartami a pocuchal nervy už tak zdeprimovanému a psychicky skoro zhroucenému C. T. Howellovi. Na tehdejší dobu špičkové výbuchy. Brutální nápad, jak připojit návěs kamiónu k tahači. Přemotivovaný závěr. 5,8 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Dostalo se mi do ruky DVD se slovy: "Dokoukal jsem to na třikrát, jak jsem se strašně bál." ....a já jsem to nedokoukal, protože jsem se vůbec nebál! A navíc jsem se nemohl zbavit pocitu, že to je přesně druh filmu jaký dávají v něděli na Primě přesně hodinu po obědě. Před dvaceti lety to možná budilo hrůzu, ale dnes to vyvolává už jen úšklebek před mým kamarádem jakej to je posera ()
Reklama