Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (393)
film, ktorým Kurt Russell na seba upozornil, je dnes síce už pomerne nudná záležitosť, z ktorej si zapamätáte skvelú úvodnú melódiu, pásku cez oko a výstrih adrienne barbeau, no inak málo akcie, žiaden humor a strašne málo predvídateľného deja v očividne štúdiových kulisách. aj tak to ale z nejakých dôvodov je klasika, čo tomu dáva zvláštny opar a keď to pozeráte, máte pocit, že pozeráte niečo výnimočné - aj keď to je vlastne veľmi mierny priemer . . . u mňa to pripisujem na účet (okrem už vyššie zmienenému poprsiu a muzike) asi celkovej nostalgii 80.tych rokov a akejsi primočiarosti, ktorú by sa dalo zameniť za slogan "V jednoduchosti je krása." ()
Zatraceně coolová věcička. Atmosféricky je z toho cítit podobná beznaděj z budoucnosti jako u Potomků lidí, jenom je Útěk z New Yorku dějově prostší, zato ale s naprosto geniálním Kurtem Russellem, který momentálně aspiruje na pozici mýho nejoblíbenějšího filmovýho drsňáka. S páskou přes oko a hláškami ve stylu: "You are going to kill me, Snake?" "Not now, I'm too tired (Pauza) Maybe later." se mu prostě nedá odolat... Jako nejvíc fascinující věc na tomhle filmu ale považuju to, že ani po letech téměř nezestárnul. Natočený byl už v roce 1981, ale odehrává se až o 16 let později, v každým případě se režisérovi svou vizi moderního života podařilo zachytit celkem opravdově... Jenom účesy se nosily trochu jiný, ale Pohrobku, ti vězni žijí v New Yorku několik let odříznutí od normálního světa, tak proč by nemohli i módně trochu zamrznout? :-) ()
1988-zločinnost v USA vzrostla o 400%..., 1991- vzniká policie spojených národů...., 1997 z New Yorku je nejstřeženější uzavřená věznice (cesta vede pouze tam, nikoliv zpět)... jeden prezident (D. Pleasence) velící (téměř) celé Americe, jeden „Vévoda“ (I. Hayes) velící té horší části (Manhattanu) a čtyřiadvacet hodin mající Snake resp.Plissken na prezidentovu resp. svoji záchranu. Čistokrevné B-čko jako řemen se všemy klady (i zápory), absencí (plnohodnotného) scénáře, za to s celou řadou kultovních scén (za všechny- ikonická- Lee Van Cleef na mostě), snovým hereckým obsazením, v čele s K. Russellem coby Plisskenem (nakonec jsem rád, že C. Eastwood odřekl) a typickým (pro tu dobu) synťákovým (minimalistickým) hudebním doprovodem linoucím se napříč celým snímkem. Byť osobně dávám (ve spolupráci s „panem nízkorozpočťákem“ J. Carpenterem) přednost (věčně žíznivému polárníkovi) Kurtovi s lahví J&B po ruce, než (válečnému veteránovi) s páskou přes oko, ručím vám za to (i s přihlédnutím k mizivému rozpočtu a s tím spojeným „porodním bolestem“), že si snímek nemůžete nezamilovat. Mě čapnul (za koule) přesně od momentu 19,18,17,....následně přikoval ke křeslu, udržel mě tam i při automobilové honičce (btw, takhle vytuněnou káru resp. světla jako má zdejší chief „Vévoda“ nepřehlédnete ani na noční (zasekané) D1-čce, za to vám ručím) a pustil až se závěrečným (ironickým) finále aneb konce, ty vždy (John) uměl. P.S. pusťte si bonusy (rozhovory, „film o filmu“) a ručím vám za to, že pod 80% nepůjdete. P.P.S. pánové, komu z vás se podaří (po celou dobu trvání snímku) koukat A. Barbeau do.... očí, ten má u mě láhev Tulamorky a karton doutníků grátis. Já to (ne)vydžel (ani) 0,5sec...... Zasloužený (časem prověřený) KULT. ()
Drsný Kurt Russell s fešným hárem a stylovou páskou přes oko, cool hlášky a dobrá atmosféra dokáží na pár minut zabavit, ale Útěk z New Yorku rozhodně nezachrání. Čert vem ubohoučkou zápletku o hledání tradičně imbecilního prezidenta, mnohem víc mě sejří Carpenterova sterilita v rámci akčních scén, které by nebyly zajímavé ani v případě, kdy by se na Plisskena zřítil celý Manhattan. Chybí mi syrovost (čekal jsem mnohem víc krve), nekompromisnost (Kurtovy "rány" lokty či pěstmi jsou k smíchu) a napětí (Snakeova postava mě zajímala jen svým zjevem, nikoliv proto, že bych měl potřebu se o ni bát). Ohromné zklamání. ()
"Co když se nevrátím? - Nebude Hardfordský summit a nebude Snake Plissken." Neodolatelná nabídka je položena na stůl, neuspokojivé vysvětlení poskytnuto a jednooký bouchač může vyrazit zachránit prezidenta mezi hromadu týpků, kteří v sobě objevili svůj zvířecí původ. To je v pořádku, taková béčka mám rád. Mám prostě slabost pro snímky, které potvrzují, že v přímočarosti je síla, hlášky přitom zavánějí suchostí a hrdina dává jasně najevo, kdo je nezpochybnitelným vládcem Manhattanu. Nicméně ta zábavnost, kterou jsem v tomto útěku kdysi viděl, se s přibývajícími léty nějak vytratila a to mě nutí sáhnout jen po průměrném hodnocení. ()
Galerie (134)
Zajímavosti (35)
- Tento film je již třetí vzájemnou spoluprací režiséra Johna Carpentera s kameramanem Deanem Cundeyem. Druhou byla pirátská Mlha (1980) a první Předvečer svátku Všech svatých (1978). (Pavlínka9)
- Quentin Tarantino je velkým fanouškem snímku Útěk z New Yorku a jasně na něj odkazuje ve filmu Kill Bill (2003), kde se herečka Daryl Hannah objevuje s páskou přes oko. Kurt Russell si pak zahrál v dalším Tarantinově filmu Grindhouse: Auto Zabiják (2007), a to postavu kaskadéra. (ClintEastwood)
- Ještě předtím, než roli Snakea odmítl Tommy Lee Jones a Charles Bronson, byla hlavní úloha neúspěšně nabídnuta Clintu Eastwoodovi, pro kterého byla napsána přímo na tělo. Právě proto ve filmu Kurt Russell chrlí tolik sarkastických hlášek, používá drsné vystupování a minimálně mluví. (ClintEastwood)
Reklama