Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film s Kurtom Russelom. Má dosť dobrý príbeh o svete blízkej budúcnosti, kde je oblasť Manhattan uzavreté miesto bez možnosti úteku a posielajú sa tam zločinci, pričom si žijú svojim životom, ale ked´ tam havaruje lietadlo s prezidentom, poslednou nádejou zostáva slávny zločinec, ktorý ho má nájsť a vyviesť. Spracovanie nie je zlé, ale nie som až tak spokojný. Film dokáže zaujať po celý čas a ani na okamih nenudí, ale má prekvapivo pomalé tempo a hlavne berie sa až zbytočne moc vážne, čo tu vôbec nesedí. Akcie je tu málo a moc na nezaujala. Ručnú akciu tvorí väčšinou zneškodnenie protivníka niekoľkými údermi, no to je po všetkých stránkach nezvládnuté, lepšie sú na tom prestrelky, ktoré sú dobre natočené, ale chýba im nejaký lepší moment alebo nápad. Herecké obsadenie je slušné, Kurt Russell sa tu skvelo hodí, lepšia voľba ma ani nenapadá, len škoda, že jeho postava je presne taká, ako aj celý film, teda zbytočne moc vážna a tu sa to vôbec nehodí. Ostatné postavy sú až na úplne nevhodného prezidenta bez väčších problémov. Réžia a technická stránka sú až na tú vážnosť perfektné, tu Carpentera chválim, film má výbornú atmosféru, veľmi dobré kulisy a slušné efekty, réžiu považujem za hlavný klad tohto filmu. Oceňujem aj hudbu, ktorá je pre tento typ filmu veľmi dobrá, ale je jej zbytočne moc, kedže hrá takmer neustále. Útek z New Yorku určite stojí za pozornosť, ale kvôli vážnosti a pomerne slabej akcii nemôžem hodnotiť lepšie. Viac mi sadla novšia verzia Útek z L.A. 64% ()
I Love NY! Cestovní kancelář Carpenter a spol. představuje poslední nabídku na last minute zájezdy do vězeňské zóny Manhattan, která se svou stísněností, špínou a koncentrací narušených osob na blok čtvereční dost možná stala inspirací tvůrcům štvácké hry Manhunt. Ubytování ve vypleněném slumu (ve stínu posprejovaných mrakodrapů) s všudypřítomnými maniaky, pobudy, trhany a sociopaty, strava sestávající převážně ze specialit ála krysa na tisíc a jeden způsob a turistické vyjížďky po nejnebezpečnějších teritoriích jsou samozřejmě započteny v ceně. Atmosféra je tam k nezaplacení! Jako průvodce po tamních pamětihodnostech se nabídl známý recidivista Snake/Plisken (Kurt Russell toho času trénující oko na roli bukanýra Rona). Tento muž dokáže uvolnit napětí skvěle načasovanou hláškou, ale žádné sáhodlouhé teze od něj neočekávejte - přeci jen je to "hustý" akční hrdina s permanentní nasraností pod kůží, za něhož firma Carpenter neručí. Součástí zábavného programu je také záchrana prezidenta USA, který nedopatřením skončil mezi vězeňskou lůzou i s cennou páskou, která může rozhodnout o osudu světa. Tato akce je však určena pouze dobrovolným účastníkům, kteří se neštítí lineárního a plytkého příběhu - a samozřejmě je za drobný příplatek. Jako ideální hudební doprovod k celému dobrodružství doporučuje sám Mr. Carpenter "synťáky" a hutný beat. Při nespokojenosti garantuje cestovní agentura Carpenter a spol., že vložený čas se nevrací. Minimálně vyústění zájezdu si ale většina zákazníků nemůže vynachválit, což je pořád lepší než hodina jízdy přeplněnou MHD. A malé upozornění na závěr: Není záhodno očekávati vonnegutovskou Grotesku, leč temný, 100% béčkový, postapokalyptický trip, který dokáže být stejnou měrou zábavný i chytrý. ()
film, ktorým Kurt Russell na seba upozornil, je dnes síce už pomerne nudná záležitosť, z ktorej si zapamätáte skvelú úvodnú melódiu, pásku cez oko a výstrih adrienne barbeau, no inak málo akcie, žiaden humor a strašne málo predvídateľného deja v očividne štúdiových kulisách. aj tak to ale z nejakých dôvodov je klasika, čo tomu dáva zvláštny opar a keď to pozeráte, máte pocit, že pozeráte niečo výnimočné - aj keď to je vlastne veľmi mierny priemer . . . u mňa to pripisujem na účet (okrem už vyššie zmienenému poprsiu a muzike) asi celkovej nostalgii 80.tych rokov a akejsi primočiarosti, ktorú by sa dalo zameniť za slogan "V jednoduchosti je krása." ()
První a nejlepší filmová "věznice budoucnosti", která strhla vlnu levných, převážně italských napodobenin jako Castellariho 1990: BOJOVNÍCI Z BRONXU. Na jednoduché zápletce a ději vybudoval Carpenter atmosférické akční dobrodružství s dobrou výpravou a kamerou a hlavně jeho vlastní, tradičně sugestivní hudbou. Obsazení je béčkově lahůdkové na čele s Russellem, který je jako Snake Plissken s tou bouchačkou, páskou přes oko a pár suchými hláškami ("MYSLELA JSEM, ŽE JSI MRTVÝ." - "TO JSEM.") neskutečně cool. Jinak ÚTĚK byl jedním z posledních filmů produkovaných a distribuovaných béčkovou společností AVCO EMBASSY, která produkovala Carpenterovi už MLHU a distribuovali pecky jako PHANTASM, HRA NA VRAHA, SCANNERS, LUPIČI ČASU aj. a která rok po jeho uvedení zkrachovala. Od Carpentera jsem ale vždycky měl, mám a budu mít nejradši VĚC. ()
Další sci-fi nízkorozpočtová Carpenterovka po Temné hvězdě, kterou jsem měl tu čest vidět, se mi již zdobným písmem do srdéčka nezapsala. Pár bizarních šlehů, které upomenou na vtip onoho kosmického zmaru, se tu sice nachází, leč ne v úplně dostatečné míře. Prostředí rozpadlého New Yorku přeměněného na obří vězení, v němž vězni zvící neandrtálských punkerů a středověkých nájezdníků budují postiženou civilizaci, jež dokonce produkuje "umění", v němž se na ulici válí sesle lákající k "drsnému posezení" u ohýnku, též všudypřítomnému - to prostředí člověka uhrane. Napětí proložené pobaveným úšklebkem "Bože to je ale blbina", což je myšlenka, která napadne každého soudného člověka při vědomí, že jde o záchranu prezidenta USA z krimlu jménem New York předrsnělým jednookým mariňákem, který neumí mluvit jinak než... no jako tvrďák. Zápletka předznamenává i styl, který jakoby vypadl z oka first (či third) person střílečkám, jež se odehrávají v zanedbaných metropolích a dobře k němu sedí 80. šlágry. Silné ***. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- John Carpenter a štáb presvedčili mesto St. Louis, aby v noci vypli elektrinu pre 10 blokov. (matt6)
- Hlavný hrdina série hier Metal Gear a Solid Snake je inšpirovaný postavou Snakea Plisskena. (matt6)
- Rozpočet filmu 7 miliónov dolárov bol najväčší, s akým dovtedy John Carpenter pracoval. (matt6)
Reklama