Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (378)
Ono sa nedá ani hodnotiť inak, keď vidíte tento film vo vidieckom kine tesne pred zánikom. Obsluhu aj šatňu mali na starosti sestry babičky - recepčnej z filmu, pomedzi nohami sa kotúľala lopta, s ktorou sa hrá blonďaté dievčatko - vnučka jednej z tiet uvádzačiek, sedadlá škrípali a okrem nás troch sedí medzi vypolstrovano ošúchanými tmavomodrými sedadlami kde tu jeden-dvaja ľudia. Bizarná synchronicitná zvláštnosť celého zážitku sa dostavuje v priebehu deja každému z nášho diváckeho tria, až sa dorútime k záverečnému oslobodzujúcemu rehotu spoločne so Samom Neillom, ktorý rovnako ako my práve dopozeral tento fajný kúsok o napísanom svete v rovnako vyprázdnenom kine. Vyjdeme z Nádeje do hviezdnatej račianskej noci a pred nami bicyklista s kelímkom od jogurtu vo vidliciach. Drnží to úplne ako vo filme - cyklistovi vlajú dlhé šedivé vlasy. Rehot pokračuje, Carpenter triumfuje. ()
Podivuhodná bizarnost, které by měl každý hororový fanoušek věnovat náležitou pozornost. Příběh, ne nepodobný Carpenterovu mladšímu příspěvku do Masters of Horror - Cigarette Burns, se prolívá mezi realitou a fikcí, divák má pozoruhodnou možnost tápat spolu s hlavním hrdinou. Výkon Sama Niella měl jisté drobné rezervy, nicméně pořád je Šílenství herecky kvalitně odvedeným dílem, vysoko čnícím nad jinými béčkovými horory. Atmosféra by se místy dala krájet, hororové městečko bylo vykresleno dokonale. Horror movie of the year ()
Jak se může šílenství projevovat. Název nás zve na zodpovězení této otázky. Divákovi se to podaří zjistit jen částečně. Jak jinak. Tajemství je zde evokováno tím, že spisovatel nedopisuje poslední kapitolu, zmizí si, ale postavy jeho knihy jsou jako opis reálných postav v městečku, takže vyšetřovatel jde po rozluštění této hádanky. A aby to nebylo omšelé, tak tak pointa zaskočí i otrlé diváky, co si dlouho mysleli, že ji už dopředu správně odhadli... ()
John Carpenter si trochu, svojim výrazne autorským spôsobom, zafilozofoval nad prelínaním fikcie a reality a je v tom cítiť aj značný cynizmus. Aký vplyv majú na nás knihy alebo filmy? A čo tie hollywoodske? Ešteže tu je, resp. vo svojich zlatých časoch, bol Carpenter a my sme sa mohli za prvé previnilo zabávať a za druhé ešte aj popremýšľať, okrem spomínaného aj nad potenciálnou predurčenosťou ľudského osudu či manipulatívnosťou spoločnosti. In the Mouth of Madness neposkytuje jednoduché odpovede a ak by ich poskytol, tak by vlastne stratil svoj skutočný zmysel. Nenapísal to De Luca náhodou ako nejaký interný fórik pre Kinga? VIDENÉ ZNOVA 6/23: Až na druhý krát som si všimol, že Neill pozerá v telke kúzeľné céčko Robot Monster. ()
Carpenter je génius. Dokázal vzít Lovercraftovské téma a atmosféru a nabušit ho dokonalým mixem strachu, šílenství, beznaděje, zmatení, morbidnosti a bůchví čeho ještě. Doufám, že až někdo natočí At the Mountains of Madness bude to mít alespoň poloviční atmosféru, grády a děsu jako tenhle kult. P.S. Monstra skvělá. ()
Galerie (28)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (18)
- Na svém útěku z prokletého městečka se hrdina ubytuje v hotelu. V jeho hotelovém pokoji je krátký záběr na televizor, kde se zrovna vysílá sci-fi horrorová klasika 50. let Robot Monster (1953), mj. oblíbený film režiséra Johna Carpentera. (Scytale)
- Název filmu je slovní hříčkou s názvem povídky H. P. Lovecrafta At the Mountains of Madness. Stručně jsou zmíněny i některé další motivy a postavy z Lovecraftova mýtu, např. Prastaří, Cthulhu, pan Pickman z povídky Pickman's Model a jiné. Údajně i dějová stavba filmu je inspirovaná Lovecraftovými literárními technikami. (gjjm)
- Cane řekne o kostelu, že to je "sídlo zla staršího než lidstvo a většího než celý známý vesmír". Tato věta pochází z Lovecraftovy povídky The Haunter of the Dark. (gjjm)
Reklama