Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (378)
Snímek balancující na hranici těžkého klišé a geniálního využití žánrových lahůdek. Vzhledem k zajímavému příběhu a dusné atmosféře, určitou lacinost některých momentů s radostí přehlédnete. Ukázkové zpracování bezútěšné atmosféry a postupné budování depresivní atmosféry, která člověka neděsí pouze povrchně, ale především mu brnká na duší. Není to čistých 5 hvezdiček, ale na 4 je to až PŘÍLIŠ dobré... ()
Nikdo mi nevymluví, že z téhle geniality nebral Lynch pro Lost Higway. Obdivuhodné míchání různých rovin – hranice šílenství a normality, dějových vrstev (co je reálné – retrospektiva v psychiatrické léčebně, část v Hobb´s End - očividný děj knihy - nebo filmové zpracování?), metafora na ovlivňování člověka náboženskou fikcí nebo vliv umění na člověka, kterážto linie zůstane očividná, ať už film interpretujete jakkoliv. Nejinspirativnější snímek, jaký jsem viděla za dlouhou dobu. ()
Brilantní horor podle předlohy mistra temných světů, démonických bytostí, "Prastarých" a stvořitele mýtu Cthulhu, H. P. Lovecrafta. "That guy from Jurassic Park", Sam Neill je výborný, oproti Julii Carmen, jejíž výkon je zato mdlý a statický, vyzní tak ztvárnění jeho postavy ještě výrazněji. David Warner už pro mě není nějaký čas jen ten "loajální sluha s kamennou tváří" z Titanicu a v závěrečné scéně se v roli malého chlapce na kole objeví Hayden Christensen, jehož bych tedy opravdu nepoznala. In the Mouth of Madness přináší poctivý kousek hororové filmařiny, která tak trochu, avšak velmi opatrně, balancuje na hraně béčkového filmu. ()
Ono sa nedá ani hodnotiť inak, keď vidíte tento film vo vidieckom kine tesne pred zánikom. Obsluhu aj šatňu mali na starosti sestry babičky - recepčnej z filmu, pomedzi nohami sa kotúľala lopta, s ktorou sa hrá blonďaté dievčatko - vnučka jednej z tiet uvádzačiek, sedadlá škrípali a okrem nás troch sedí medzi vypolstrovano ošúchanými tmavomodrými sedadlami kde tu jeden-dvaja ľudia. Bizarná synchronicitná zvláštnosť celého zážitku sa dostavuje v priebehu deja každému z nášho diváckeho tria, až sa dorútime k záverečnému oslobodzujúcemu rehotu spoločne so Samom Neillom, ktorý rovnako ako my práve dopozeral tento fajný kúsok o napísanom svete v rovnako vyprázdnenom kine. Vyjdeme z Nádeje do hviezdnatej račianskej noci a pred nami bicyklista s kelímkom od jogurtu vo vidliciach. Drnží to úplne ako vo filme - cyklistovi vlajú dlhé šedivé vlasy. Rehot pokračuje, Carpenter triumfuje. ()
Lovecraft se potkává s Kingem v ultimátní literárně/filmové hororové vizi Johna Carpentera. Co je realita, co fikce a jak fikce může ovlivnit realitu? Ve filmu je na jednu stranu hodně (klasických) motivů (uctívání, apokalyptická invaze a epidemické šíření zla, příběh v příběhu, šílenství), na druhou stranu málo děje, což jde na vrub četným hororovým výjevům, které mě ale moc nezaujaly. Zároveň se bere s nadhledem, což se odráží ve vtípcích i hereckých výkonech - Sam Neill si to dává, ale jeho zfetovaně působící sexy parťačka je na pár facek. Celkově z toho mám i po třetím zhlédnutí tytéž rozporuplné dojmy, ale zajímavý horor to rozhodně je. ()
Galerie (28)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (18)
- Cane řekne o kostelu, že to je "sídlo zla staršího než lidstvo a většího než celý známý vesmír". Tato věta pochází z Lovecraftovy povídky The Haunter of the Dark. (gjjm)
- Desítky monster, které se objevují ve scéně ke konci filmu, muselo obsluhovat 30 lidí. (D3VIL)
- Název městečka "Hobb's end" je vtipnou narážkou na stanici metra, kde je vykopána mimozemská loď ve filmu Pět milionů let k Zemi. (D3VIL)
Reklama