Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizody(26)

Shinji Ikari se patnáct let po Druhém dopadu připojuje k otcově skupině NERV a v boji s Anděli slouží jako jeden z nejmladších pilotů mechů. (Netflix)

Recenze (109)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Nemám rád mecha, Junga, případně jiné psychoanalytické žvásty (nemyslím tím, že celá psychoanalýza je žvást, ale některé její podstatné části) a vlastně nemám rád ani náboženství. Zkuste hádat z čeho je namícháno NGE. Mecha - Což o to, ti obří roboti, to je ještě taková fasádička, přes kterou bych se vcelku snadno přenesl. To další už je horší. Jung a populární obraz psychoanalýzy - Dá se tušit, že jednou z inspirací NGE byly Jungovy "poznatky" o kolektivním nevědomí (někdy podvědomí) atd. Dnešní moderní psychologie (ta vědecká, nikoli ta populární) se však na koncepty kolektivního nevědomí, synchronicity či "repressed memories" dívá velmi často značně skepticky. Normálně bych se o tom moc nerozepisoval, ale o tomto zdroji inspirace se ví a bohužel se na jeho základě vede úvaha typu:"V NGE jsou dokonale psychologicky propracované charaktery, vždyť autor měl tolik načteno o psychologii." Navíc Jung fušoval i do metafyziky, takže se NGE leckdy považuje i za filozoficky hluboké. Dovolím si citaci současného psychologa:"...Jung trval na tom, že tyto poznatky (o kolektivním podvědomí, mytologii a synchronicitě) jsou vědecky podložené. Přitom však nejsou jakýmkoliv smysluplným způsobem testovatelné. Krátce řečeno, nejsou vůbec vědecké, nýbrž pseudovědecké." Má ovšem význam, abych tu tohle psal? Což i já se nebavím upíry a čaroději v jiných dílech bez toho, abych na ně věřil? Ano, bavím, ale tato díla většinou nejsou vnímána jako plná nějakých hlubokých myšlenek, případně ony myšlenky s nadpřirozenem nesouvisí. A to není případ NGE. Uznávám, že možná není úplně fér hodnotit na základě toho, jak je NGE vnímáno ostatními, ale nějak nejsem schopen se od toho odpoutat. Mytologie a práce s jejími symboly - Se symbolikou je vždycky potíž, nikdy nezaručíte, že symboly budou všichni chápat stejně. Je to na ní zároveň hezké i ošklivé. Pokud chci sdělit nějakou konkrétní myšlenku, asi bych měl používání symbolů velice pečlivě vážit. Nemyslím si, že je to případ NGE. V NGE je symbolů, hlavně náboženských (což je zcela v souladu s Jungovými "poznatky" o mytologii), příliš. Příliš symbolů bez nějakých pevných záchytných bodů umožňuje příliš interpretací. Co na tom, že autor oněm symbolům připisuje nějaký význam, divák může připsat jiný. Dokonce je možné, že se začne hovořit o hlubokém mnohovrstevnatém díle. Diváci pak diskutují, co že to chtěl básník vlastně říci, ten se k tomu také ještě kolikrát vyjádří a najednou jsou všichni přesvědčeni, že NGE je plné neuvěřitelně hlubokých myšlenek. Takovouhle hru nemám vůbec v lásce. Skoro bych řekl, že všichni, kteří si to o NGE myslí, trpí kolektivní halucinací, případně touto poruchou. No, to bylo možná trochu moc, tak se jim omlouvám. Ta omluva není ironií. Nicméně si myslím, že lidé, kteří věří v obrovskou hloubku NGE, nejsou tak docela nepodobni těm, kteří věří v proroctví Nostradamova. Hluboké filozofické dílo? - Tady jen malá poznámka. Kdo kdy četl nějakého filozofa, jistě uzná, že filozof, zvláště nějaký moderní, se většinou snaží vyjádřit své myšlenky tak, aby byly interpretovatelné jednoznačně. Nepracuje se symboly, ale s jasně definovanými pojmy. Uznávám, že seriál určitě není k tomu, aby vytvářel filozofický systém, jenom prosím netvrďme, že řeší hluboké filozofické otázky. NGE je maximálně tak vyvolává. Myslím si však, že jiná dílka kinematografie tak činí mnohem lépe. Poslední dva díly - Ty jsou vrcholem ledovce "nakládání se symboly", jejich scénář snad vznikal metodou automatického psaní, s tím, že autor měl velmi zhruba na mysli, k jakému cíli, přes jaké mezistanice, se chce dostat. To není ironie, to myslím vážně. Perfektně to opět zapadá do inspirace psychoanalýzou. Podle psychoanalýzy má automatické psaní poskytnout přístup k podvědomí, k pravému já, případně i nějakým hlubším pravdám. Ovšem podle skeptiků, ke kterým se řadím i já, a zároveň psychologů, ke kterým už se neřadím, je automatické psaní jen o málo víc, než pouťová atrakce, jehož užitečnost ještě tak může spočívat v určitém sebepoznání, případně může sloužit jako jakési zahřívací kolečko před tvůrčím psaním. Odmítám v posledních dvou epizodách hledat jakékoliv poselství. Propracovaná psychologie postav - Ne že by nebyla velká část anime seriálů, kde je psychologie postav mnohem horší, ale IMHO je i několik jiných, kde je lepší. Za všechny budu jmenovat třeba Mugen no Ryvius, .hack//SIGN či Koi Kaze. Navíc si myslím, že tam, kde není jasný příběh a pořádně ani motivace postav, se vlastně ani nedá říci, zda je psychologie postavy hluboká či mělká. Není, tak říkajíc, od čeho se odpíchnout. Tohle samozřejmě platí jen pro některé postavy. Pokud jde o psychologii postav musím souhlasit s Idahem a Mariem. Příběh - Příběh bych jednoduše označil za poněkud zmatečný. To, že jsem ho plně nepochopil, nepovažuji v tomto případě za chybu svou, ale chybu autorů. Taková věc se dá odpustit, když je vykompenzována něčím jiným, jako třeba úžasnou atmosférou Lynchových, ne vždy pochopitelných, filmů. Atmosféra NGE mě však zase tolik nepohltila. Uznávám však, že pár chvilek i delších chvil s hutnou atmosférou se v NGE vyskytuje. Pokud jde o příběh, opět souhlas s Idahem a Mariem. To Nowecki - Drogy jistě mohou přinést spoustu jedinečných zážitků (netvrdím teď zda dobrých či špatných, i když na to mám svůj názor), ale z těchto zážitků lze jen těžko vydolovat nějakou myšlenku. Ještě jsem teda od nikoho na tripu neslyšel jedinou opravdu rozumnou myšlenku, na kterou by člověk nedokázal přijít i v normálním stavu. Dokážu si představit, že drogy mohou umožnit spousty (a někdy i zajímavých) smyslových zážitků, které jinak zažít nelze, ale rozum bych do toho netahal. Epigoni - Bohužel NGE poskytlo inspiraci mnoha různým následovníkům, kteří kopírují mnohé z jeho prvků a postupů. Za všechny budu jmenovat RahXephon a Fafner. Oba seriály mě nechaly chladným. Není to pravda vada NGE a ani to nepromítám do hodnocení. Závěr - Tak jsem na konci a vidím, že tenhle komentář má spousty vad, chjo. Ale nechci ho už prodlužovat. Uteklo už mnoho vody, co jsem NGE viděl, proto se tolik neopírám o konkrétní příklady, scény atd. Kdo ví, třebas se k NGE ještě někdy vrátím a pokusím se ho vstřebat znovu, lépe. Ale zatím se mi vůbec nechce. Dávám 3. Samozřejmě Subjektivně. A můj finální a nejpodstatnější důvod je, že mě to prostě nijak zvlášť nebavilo. P.S.: Doufám, že Idaho i Marius již chápou, že délka jejich komentářů je naprosto v pořádku. () (méně) (více)

Terezinka198 

všechny recenze uživatele

Existuje nějaká příručka na tenhle "skvost"? Nebo to lidi musejí sledovat, když jsou opilí? Řekněme, že první půlka se ještě dala, pak to začalo být otravné, Shinji pořád řval, to "problikávání" bylo tak akorát na záchvat a posledních pár dílů bylo moc i na moje myšlenkové pochody. Hodně si rozmyslím, zda se pustím do filmů či nikoliv. Spíš nikoliv. Velké zklamání z něčeho, co je opět opěvováno všemi (jen já na to zase kydám hnůj hahaha) ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"Man isn´t a god, after all." Nadčasová klasika a jedna z vlajkových lodí anime "i na/pro Západ". Jakkoli se může na první pohled zdát, že je to japonská kaiju variace na knižní Enderovu hru, akorát o dětech pilotující obrovské bioroboty odrážející zlovolný šmejd z vesmíru, tak tomu tak není. Oidipovský komplex, morální šedé zóny, dospívání, biblické motivy, role/zodpovědnost jedince/lidstva, hraní si na Boha, metafyzično, studie deprese... A mnoho dalších velkých témat, která jsou však zpracována skrze symboliku, sofistikovaně a, jako mnoho aspektů NGE, nadčasově a dostatečně volně k interpretaci, aby i po více jak čtvrt století od vzniku vzbuzoval závěr emoce i dohady "co, jak, kdo, proč". Navíc je to seriál, který je tím lepší a osudovější, čím více se blíží cíli. A to již start není vůbec špatný; ba naopak. Není to repetitivní šónen, kde exponenciálně rostou schopnosti protagonistů i antagonistů a finále je v nedohlednu po stovkách dílů. Zde je konec neodvratný a seriál se vyvíjí, nejede se dle jednoho mustru v každé epizodě. Což má za následek, že chtě nechtě, ne každému sednou všechny epizody stejně. Nejsem v tomto výjimkou; speciálně kolem poloviny mám pár neoblíbených epizod. Nejde však o výplňové díly, mlácení prázdné slámy či nahánění stopáže. Čistě o kolizi zvoleného přístupu a mého vkusu. Ostatně žánrově je to neukotvené; od teenagerské komedie přes postapo sci-fi až po existenciální horror. Proto hodnotím seriál (resp. vlastně seriál a závěrečný celovečerní speciál, jelikož jsou vzájemně neoddělitelné) jako celek. Pár mušek se i tak najde. Vyloženě cringe je typicky japonsky devadesátková přestřelená sexualizace čtrnáctiletých dívek, ta rozhodně nadčasová není. Ono to bylo na pováženou již v době vzniku, tuplem pak dnes. A tučňák, který zřejmě měl být roztomilým maskotem seriálu, ale je zcela do počtu a na sílu. Symbolem seriálu i celé jedné éry se staly (polo)andělské EVA kolosy. Ostatně právě se znázorněním (nejen jejich) měřítka seriál nemá problém ani v nejmenším. Nejeden výjev je z fleku hoden zarámování. ()

cineman 

všechny recenze uživatele

Jako čerstvý milovník filmové i klasické seriálové tvorby 'Anime bubliny', která nikdy nepraskla, musím říct, že to, o čem jsem slýchával různé klanové ódy, se teď stalo mým denním i nočním chlebem. Káva, čaj či nikotin možná způsobují závislost. Neon Genesis Evangelion však hltá volný i pracovní čas rychlostí hladového psa, co nedostal nažrat několik dní a nocí. Většina sérií tohoto ražení, způsobí kolaps v povinnostech a ve stravování v zaběhlém režimu, který bez zábran přijmete. Je to v zásadě počáteční poutavostí úvodní episody, která v tomto případě nevyjímaje vznáší jeden "?" vedle druhého.___ Jednotlivé postavy v NGE jsou během 24 dílů detailně a přirozeně prokresleny, individualita osobností je kouzelná a legrační. Často tak mezi nimi dochází k rozporům a nepochopení a s tím se zřejmě ztotožní každý člověk.___ Jelikož pravá podstata a psyhologický účinek příběhu je jasný snad jenom jeho tvůrci a režisérovi Hideaki Annovi (zvláště pak poslední dva díly (existuje alternativní verze)), napíšu jen nástin obsahu. Příběh se odehrává v nedaleké budoucnosti, kdy je Země (lidé) pod útokem tzv. Andělů. Jediná stvoření, která jsou schopna čelit jejich útokům, známá jako Evangelioni, jsou řízena vybranými dětmi, nacházejících se v období puberty. Tím jak se s každým příchodem Andělů zlepšují jejich schopnosti a jsou tak čím dál tím blíže svému cíli, je také jasnější jejich původ. A tak je to se vším. Děti zjišťují své místo na světě a odolávají vůli někoho jiného. Jak NGE spěje ke konci, vše se ještě více zamotává a je poutavější. "Závěr" může trochu zklamat, ale nepřejde tím vše v zapomnění (po několikátém shlédnutí tohoto anime skvostu je konec čitelnější)___ Co se týče pocitů, mráz po zádech mi vždycky trochu ovlivní pohled na věc. ()

Naslund 

všechny recenze uživatele

NGE měla být moje první mecha, kterým jsem se zatím radši vyhýbal, takže má očekávání nebyla zrovna vysoká. Vlastně i soubojů jsem očekával daleko víc a tak mě potěšilo, jak moc se seriál věnuje pocitům pilotů těch obřích biorobotů. Nevím, čím přesně může být seriál kultový, protože toho zase tolik nenabízí. Nejvíce mi vyhovovala pasáž asi tří dílů někde uprostřed, které byly vtipné a dokonce se i nesly v duchu celého seriálu. Za zmínku stojí i "nevídaná" sexuální scéna ze dvacátého dílu, který byl tím posledním dílem, co se mi ještě líbil. Filosofii a psychologii na anime zbožňuji, ale vše má své hranice. Rozhodně není v pořádku, když nahradí dějovou linii a předchozích 24 dílů přijde nazmar. Snad to zachrání film, který je jakousi alternativou konce, jestli se to dá říct. Mít seriál závěr, tak bych ho doporučoval asi všem. Takhle můžu jen studentům psychologie, které škola baví. ()

Galerie (970)

Zajímavosti (22)

  • Mnoho charakterů bylo pojmenováno po různých japonských válečných lodích z období druhé světové války. Katsuragi, Akagi a Soryu byly letadlové lodi. Loď Akagi vedla útok na Pearl Harbor. Ayanami a Fuyutsuki byly torpédoborce, Fuyutsuki zachránil přeživší z lodě Yamato, která se potopila poblíž Okinawi v roce 1945. Kirishima a Hyuga byly válečné lodě, které byly součástí flotily, jež napadla Pearl Harbor. Ibuki a Aoba jsou jména těžkých křižníků. Ibuki existoval jen na papíře, nebyl nikdy postaven. (Zuzyzss)
  • Herní konzole, na které hraje hru ve 23. díle Asuka Langley Soryu, je Sega Saturn. (P. J. D.)
  • Tri MAGI superpočítače - Melchior, Balthasar a Casper (Gašpar) - sú mená troch mudrcov (tiež nazývanými "magi") ktorí, podľa kresťanskej legendy naledovali hveizdu do Betlehema, aby požehnali a obdarovali novorodeniatko Krista. (Flipper)

Reklama

Reklama