Režie:
Julie TaymorKamera:
Luciano TovoliHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Anthony Hopkins, Alan Cumming, Jessica Lange, Matthew Rhys, Jonathan Rhys Meyers, Harry Lennix, Angus Macfadyen, Kenny Doughty, Colm Feore, Geraldine McEwan (více)Obsahy(1)
Drama Titus Andronicus, které patří k raným dílům slavného alžbětínského divadelního autora a zároveň je jeho první tragédií, inspirovalo debutující režisérku Julii Taymorovou k neobvyklému tvůrčímu zpracování. Příběh římského vojevůdce, který se vrací z války proti Gótům a jako zajatkyni si přivádí gótskou královnu Tamoru a její syny (nejstaršího z nich však nechá zabít, aby uctil památku vlastních synů, kteří v boji padli), je příběhem o krvavé pomstě. Režisérka jej zasadila do pozoruhodného stylového rámce, v němž se mísí nejrůznější estetické a kulturní vlivy, a do hlavních rolí obsadila dva skvělé herce - Anthonyho Hopkinse a Jessiku Langeovou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (125)
Nebyla jsem schopná se tou, až překombinovanou stylizací prokousat. Po herecké stránce tomu není co vytknout. Anthony Hopkins nasadil laťku velmi vysoko, kolegové mu skvěle sekundovali, obzvlášť Jessice Lange je uvěřitelné každé i jen nepatrné gesto natolik, že bych tý čubce s velkou chutí šlápla do její vychytralý tváře. Jenže to nic nemění na faktu, že jsem do tak zvučných jmen jakými jsou Shakespeare-Taymor ještě nedozrála. ()
Fascinující obrazové zpracování klasického dramatu z doby, kdy se s tím hold příliš neštval. Skvělá vizuální stylizace pěkně postaru - postmoderně mísí motivy a artefakty z různých kultur. Výrazné výtvarné gesto není ovšem na úkor celku a nevytváří nedej bože kýč, právě naopak, velice komplikovanou strukturu tematicky čerpající z tady toho i tady toho konce časové přímky - famózní a músické. ()
Julie Taymor není jen uznávanou divadelní experimentátorkou (např. úžasná adaptace Disneyho Lvího krále do podoby divadelního muzikálu), ale ženou mnoha talentů (sochy, loutky, návrhy kostýmů...). Dokonale promyšlená adaptace nejkrvavějšího Shakespearova dramatu je stejně originálním počinem. Vůbec nevadí, že příběh není nijak časově ukotven, protože je stále strhující. A pro dobře vybrané obsazení to platí také. I když mám pocit, že režisérka by jiný přístup ani nestrpěla. ()
Manželské duo Taymorová-Goldenthal stvořilo spolu s legendami jako jsou Sir Anthony a Jessica Langeová a méně známými, ale minimálně v Titovi sakra dobrými herci jako Alanem Cummingem a Harrym Lennixem navýsost zajímavý filmový zážitek, který nemusí každému ladit. Je to jako s hrami od Morávka, čímž ho proboha nepřirovnávám k Shakespearovi. Jen ten vztah k jeho hrám je stejný jako k Titovi - buď jste z něj unešení nebo zhnusení. Nic mezi tím. A já jsem ten unešený, i když první dvě minuty jsem byl hodně nechápající...jen málokdy byl Sir Anthony Hopkins tak skvělý a klasický jako Titus Andronicus, zrazený vojevůdce římský, vítězný a zničený, deklamující Shakespearovské verše... Vizuální stylizace kdesi mezi Dalím a realitou je nesmírně působivá, a když ještě Eliot Goldenthal se svým výjimečným citem pro atmosféru zapůsobí na váš sluch, jste z Lavinie opravdu zdrceni...velmi by mě zajímalo jak by okomentoval svoji práci na jednotlivých scénách, byl by to velice hodnotný bonus na DVD (pokud tam tedy není - ještě jsem neměl tu čest). ()
2008: No to mě pos... ♥♥♥ 2019: Zajímalo by mě, jestli by Shakespeare brečel štěstím, nebo hrůzou. Asi bych si přála, aby štěstím. Dnes již moje srdce pro absolutní zážitek preferuje trochu jiný druh filmů, ale nic to nemění na tom, že Titus Julie Taymor na dlouhou dobu a možná navěky definoval moji představu o tom, jak má vypadat pořádný megalomanský spektákl. (Zhruba jako antické drama odehrávající se ve světě připomínajícím post-apokalypsu a zběsilost Mad Maxe nebo něčeho podobného.) Jessica Lange je tu naprostá bohyně. A přijde mi věčná škoda, že v kariéře Jonathana Rhyse Meyerse přišla fáze, kdy si ostříhal vlasy, získal svaly, psychicky se zhroutil a přestal přijímat/dostávat zajímavé role, protože mi přijde univerzálně talentovaný herec typu Christian Bale: jako člověk nepůsobí úplně bystře, ale pod cílevědomým režisérským vedením je zohýbatelný do jakékoliv polohy a je na to radost pohledět. A ještě třeba připomenout, že právě tady jsem se zamilovala do Alana Cumminga. ()
Galerie (29)
Photo © 1999 Overseas Film Group
Zajímavosti (9)
- V rozhovoru v roce 2002 Anthony Hopkins uvedl, že právě práce na tomto filmu ho natolik vystresovala, že se rozhodl odejít do důchodu. Po natočení posledního záběru už byl natolik naštvaný a vzteklý, že ukazoval na kameru prostředníčky. (Morien)
- Když Tyler Bates skládal hudbu k filmu 300: Bitva u Thermopyl, vypůjčil si některé motivy z Goldenthalovy hudby k filmu Titus. Tuto skutečnost uznalo i studio Warner Bros. (L_O_U_S)
- Film byl nominován na Oscara za kostýmy a Harry J. Lennix za svoji postavu Aarona vyhrál cenu Golden Satellite pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. (Morien)
Reklama