Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejsou to už děti, a přesto touží po pochopení a lásce vlastních rodičů...  Snímek, ve kterém James Dean ztvárnil svou typickou roli mladého rozervaného hrdiny, se po více než čtyřiceti letech stal filmem téměř kultovním. Jako jeden z prvních se zaměřil na svět problematické dospívající mládeže, která nemůže najít kvůli chybějícímu zázemí své místo ve světě kolem. Citová otupělost a zločinnost těchto stále ještě dětí je tu ukazována jako důsledek naprostého nepochopení rodičů, kteří nedokáží překročit hranice svého světa a naslouchat svým ratolestem. Jak otřesně zní komentář jednoho z mladých hrdinů: "Děti ovšem nejsou nijak zvlášť žádoucí. Jsou hlučné a obtížné, nemyslíte? Proto je dětský pokoj umístěn stranou. Až budete mít děti, oceníte toto zařízení. Mohou vyvádět a vy to ani nezaznamenáte. Zavřete je tu a do smrti je už neuvidíte..." Vedle životní role Jamese Deana si tu připomeneme i neméně slavnou a půvabnou Natalii Woodovou v postavě Judy. Ti pozornější poznají v jednom z chlapců z party mladistvých i Dennise Hoppera. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (288)

hippyman 

všechny recenze uživatele

přehnaně teatrální herecké výkony i hudba, poměrně nudný průběh, prostě další průměrný film, jež je jen nafouknutou bublinou díky své tradované pověsti... nicméně věřím, že spoustu lidí dokáže tento snímek ocenit více než já a ty kvality v něm najde, tak se nenechte odradit touto mou ne zrovna extra spokojenou snůškou plků... 60% ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Hlasom Jean-Luca Godarda: "Nicholas Ray is cinema" sa však dostávam k určitým roztržkom, keďže Rebel bez príčiny (ako film) je určite významným miľníkom kinematografie. Perfektne dobovo načasované, konceptuálne a v rukách konkurencie príbehovo nepokryté a revíziou vynútene privolané. Zdanlivo banálny príbeh je skôr výpoveďou mladej nesprispôsobivej generácie, ktorú konfrontujú stereotypy nevyrovnaných rodičov a vlastný sugestívny stimul nedbať na následky svojho vyčíňania. Avšak, vedomá expresívnosť a okatá štylizácia sa častokrát (na tak závažnú tému) odkláňa od vizuálnej sprostredkovanosti, než by to bolo potrebné. Táto téza je dozaista podopretá autorskou substanciou, ale mám problém s jej formou odovzdania. Kazan síce ponúkol dospievanie mladých na vidieku pomocou poetiky mizanscén, ostrosti realizmu a jeho hrán, takisto i pomocou ultimátneho románu a preto chápem Rayov odlišný ideový zámer. Nezostáva mi však zapochybovať nad jeho miernou neistotou a výpomocnými trikmi k dosiahnutiu emočného efektu, ktorý ten parciálny a výstavbový pre neho tvorivo a pre tento účel dotvára. Johnny Guitar (1954) či In a Lonely Place (1950) sú jeho skutočnou esenciou a možno práve aktuálnejšia veková hranica, ktorú režisér práve počas tých časov prekonával mu utkvela v pamätihodnejšiu predstavivosť situácií a spôsobilosti, ako bude naráciu vytvárať a čo ho na životných skúsenostiach bezprostredne postretlo. Každopádne si tento film zaslúži rešpekt a treba sa pri ňom skutočne držať základnej sociologickej zložke, ktorou práve nespútaná živelnosť vyvíja prechodové impulzívne hrany v následný až prekonaný čistý prach, ktorý po nich po rokoch ostane, ale tento priebeh vyzerá byť nekonečný. A obdobie dospievania ako cukríkový med taktiež zrovna neprebieha s viditeľnými zmenami, vyššia kadencia, vyšší vzdor a väčší údel kritiky okolia = jej pomalšiemu a bolestivejšiemu prekonávaniu. ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Tohle se těžko hodnotí - kvalitní film, úplně jinak podané problémy mladých než v současných filmech. Zub času si ale hlodá, hlodá ...P.S. ten film je po šedesáti letech tak obroušený, že jsem si skoro vůbec nevšimnul dramatických situací, kdy umírají vedlejší postavy ... a nebo jsem tak zblblý současnou uřvaností? ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Já bych to přejmenoval na Spratka bez příčiny. To jak se on chová k rodičům ještě k jeho postavě jakž takž sedí, ale to jak se chovají ti rodiče už je na facku. Kdyby mu dali řádně na prdel, nemuseli by se co chvílu stěhovat. Navíc 50' léta asi dost mladých holdovalo drogám, protože ostatní "rebelové" se chovají jako sjetí. Holka pusinkuje tatínka pusu na pusu, rvačky jdou hned na nože (hrozná sranda...) nebo pokud se zasekne rukáv o kliku auta, je nejlepší místo brzdění šlápnout na plyn a padnout z útesu. ()

Galerie (103)

Zajímavosti (51)

  • Natáčelo se od 28. března do 26. května 1955 v Kalifornii. (Varan)
  • James Dean si během filmování scény na policejní stanici škaredě pohmoždil ruku. (FilmFan24)
  • Smrteľný závod s autami mal podľa Franka Mazzolu (Cruncha) ďaleko od skutočnosti. Uviedol pritom dve zásadné chyby: Žiadny frajer by k tomu nepoužil tak dobré autá a naviac by sa v nich nerútili k útesu ale priamo oproti sebe. (marlon)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama