Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (958)
"Nemůžu vám dělat řidiče, zatímco budete zabíjet lidi." Někteří lidé uvidí zastřelenýho tlusťocha a hned začnou dělat problémy. Tomu prostě nerozumím, ale protože mám rád poučení, tak až jednou přijedu do města zabít pár lidí, tak si vyberu svýho taxikáře lépe než Vincent. Mě totiž Collateral bavil, ale fandil jsem vrahovi a to asi není úplně dobře. Jenže sympaťák Vincent zabíjel svý oběti skutečně zábavně a chudák šikanovanej potomek otroků Max přitom měl tak křečovitě sevřený půlky zadku, že bych mu nefandil, ani kdyby svým tělem bránil některýho z prvních 44 amerických prezidentů. ()
Fakt brilantní thriller s opravdu nebezpečnym Tomem "šedivou hlavou" Cruisem. Jeho postava nájemnej killer Vincent je opravdu bad motherfucker, to pochopíte ve chvíli jak sundá ty zlodějíčky co mu vezmou jeho brašnu. Ještě lepší než Cruise je ovšem Jamie Foxx a k němu není co dodat protože to zahrál fakt uplně nejvíc hustě a věřil jsem mu fakt všechno. V roli cool policajta potěší Mark Ruffalo a Peter "Vítejte v džungli" Berg. No a Michael Mann je fakt hustej režisér a kameraman by za tohle měl sklidit ovace. Takže ať se jde Michael Madsen vycpat (protože tenhle film nehorázně setřel) mě se to líbilo. ()
Velmi sikovne natoceny film, ktorym sa ako niť tiahne myslienka prazdnoty a samoty cloveka na tom najnepravdepodobnejsom mieste, 17 milionovom L.A. Reziserovi sa vo mne podarilo navodit dojem, ze Los Angeles je v noci prazdnejsie ako nejake 5 tisicove mestecko, co nepokladam za negativum. Vsetky zaujimave prvky filmu pocnuc kamerou, dobrym hudobnym doprovodom, strihom a najma napadom dat Cruisea do zaporackej ulohy, na mna posobili prijemnym harmonickym dojmom, avsak s bliziacim sa koncom ziskavali trpku prichut vdaka uplne zbytocnym a miestami az hlupym logickym chybam. Nebyt toho hodnotil by som film o dost vyssie, takto to je u mna iba 3 1/2*. Skoda... ()
S tím digitálem tu jde Mann na hranu a scénář si dovedu představit výrazně napínavější, bez zbytečné a předvídatelně zakončené paralelní linky s policejním pátráním, zato soustředěný do auta a na filozofující dialogy, ale i tak je to solidní thriller z ranku filmů o dvou cizincích sbližujících se během jedné noci. Cruise vynikající. ()
Collateral disponuje jednou ohromnou silou, která vždy rozdrtí časoprostorovou bariéru, a do filmu mě prostě vcucne. Mluvím o soundtracku. Sotvaže zazní první tóny ušního hyperbalzámu s názvem Hands of Time, rázem se ocitám na zadní sedačce žlutého taxíku, který si to poklidně sviští noční městskou magistrálou. Vedle mě sedí Annie a příjemným hlasem rozmlouvá s Maxem. S nasazeným poloúsměvem hledím nepřítomně z okénka, hlavu mi nadnáší ta bavlnková melodie a cítím se jako ve stavu beztíže. Podobně jsem na tom i při Ready Steady Go. Jakmile do toho Paul Oakenfold kopne, stojím uprostřed zaplněného tanečního parketu. A tu se kolem mě prožene šedovlasý uragán Vincent. A támhle vidím opět Maxe. Soundtrack doslova zbožňuju!... Film toho však nabízí mnohem více: herci hrají přesvědčivě a minimálně Cruise coby Vincenta si budu za zevnějšek, profil a občasná blesková představení pamatovat hodně dlouho. Moc se mi líbilo prostředí, stylizace, kontrasty, jenom ty náhody se mi příliš nepozdávaly a Mann pak navíc vytlačil pouze obyčejný závěr. Ale to, co se mnou provádí zdejší písně v kompozici s prostředím, či právě probíhající situací, to jsem snad nikdy nezažil. A scéna s vlkem je boží! 90% 65 miliónů dolarů(rozpočet)/218 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/44 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Píseň hraná v jazzovém klubu je "Španělský klíč" od Milese Davise. (Kulmon)
- Keď Vincent (Tom Cruise) hovorí Maxovi (Jamie Foxx), aby zavolal dievčaťu, čo mu dala vizitku, tak sedí vzadu na strane vodiča, ale v ďalšom zábere sedí v strede a neskôr je opäť na strane vodiča. (ČSFD)
- Michael Mann chtěl, aby Vincent byl někdo, kdo dokáže přijít a odejít aniž by si ho kdokoli všiml nebo si ho zapamatoval. Tom Cruise se tedy připravoval na roli i tím, že na přeplněném losangeleském trhu doručoval zásilky FedExu tak, aby ho pokud možno nikdo nepoznal. (Specs)
Reklama