Reklama

Reklama

Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (960)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Michael Mann, alespoň pro mě záruka kvality. Tom Cruise, v civilu magor, ale herec na úrovni. Jamie Foxx...no...jo, objektivně je fakt dobrej, ale nemám ho zrovna rád. S výjimkou Miami Vice:) Takže o co v Collateralu jde. Není to efektní akce, i když typicky Mannovsky nepřehnaných a přímočarých přestřelek tu několik je. Psychologie postav rozhodně nedosahuje propracovanosti Heatu, ale především díky Vincentovým promluvám o společnosti i jednotlivcích si divák může užít i tenhle Mannův trademark. Nebýt Vincenta, je Collateral o ničem. Nejen dějově, ale i tím hlubším čímsi, díky čemuž mám Michaela Manna mezi oblíbenými režiséry. Vincent je po bezmála třech letech konečně pořádnou rolí pro Toma Cruise, a podle toho to taky vypadá, v tom nejlepším slova smyslu. Stejně tak je tomu u hudby. James Newton Howard a kolem jeho skladeb pečlivě vybrané kusy tu klasiky, tam jazzu, jinde zas elektroniky. Paráda. To ale nic nezmění na faktu, že Collateral je po stránce dějové trochu laciným filmem. Ten dojem získáte během první pětiminutovky a bohužel vám vydrží až do konce, a nechci dávat vinu jen afroamerickým účastníkům:) Collateral prostě mohl být ještě o kus lepší. Výsledek = 80%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nebudu chodit kolem horké kaše a snížím celkový průměr tohoto filmu. Podle mě je 80 % na film, který je vlastně o ničem a většinu času jen nudí opravdu moc. Za co by měl dostat tento snímek 4* jako od většiny mých kolegů? Naprosto nevím. Jediné klady tohoto filmu jsou pro mě bezchybný vrah Tom Cruise a kamera. Úmyslně neříkám Jamieho Foxxe, jehož herectví pro mě prostě není nic extra. Kamera je perfektní a zachycuje LA v krásných záběrech. Jediná smůla je, že tyto scény jsou pouze pro oko diváka, nic nepřinášejí a jsou vlastně zbytečné. První půlka filmu je jedna velká nuda. Seznámení s životem a sny taxikáře(Jamie Foxx) a čekání na setkání s osudovou postavou zabijáka Vincenta(Tom Cruise). Film pokračuje sledováním vražd, rozhovorem obou hlavních postav a čekání na pořádnou akci. Čekání zmizí až v klubu Fever kde je slušná akce doprovázena super hudbou. Nestačí vám to? Mě také ne. První zajímavý rozhovor se odehraje asi 20 minut před koncem a napětí se od té chvíle stupňuje. Bohužel je to na záchranu filmu velmi málo. Závěr v metru je o ničem. Kdo si si neumí představit závěr filmu po americku, měl by shlédnout aspon posledních 5 minut. Slabé 3* a přitom to mohlo být jasných 5. Michael Mann autor skvělého Insidera, Nelítostného souboje a Posledního Mohykána tentokrát naprosto zapomněl na akci a vsadil na dva herce. Bohužel ne vždycky herci udrží 120 minut dlouhý film na svých bedrech. Tom Cruise neupadl, ale může být hrdý, že se nevzdal. PS: jak může Jamie Foxx vyjet výtahem, když Vincent vypne elektriku v budově na konci filmu? :-) UPDATE: po letech Collateral vidím každé 2-3 roky a ten film roste do krásy. Do budoucna to vidím na změnu hodnocení, ale nechávám to zrát:). ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nemůžu vám dělat řidiče, zatímco budete zabíjet lidi." Někteří lidé uvidí zastřelenýho tlusťocha a hned začnou dělat problémy. Tomu prostě nerozumím, ale protože mám rád poučení, tak až jednou přijedu do města zabít pár lidí, tak si vyberu svýho taxikáře lépe než Vincent. Mě totiž Collateral bavil, ale fandil jsem vrahovi a to asi není úplně dobře. Jenže sympaťák Vincent zabíjel svý oběti skutečně zábavně a chudák šikanovanej potomek otroků Max přitom měl tak křečovitě sevřený půlky zadku, že bych mu nefandil, ani kdyby svým tělem bránil některýho z prvních 44 amerických prezidentů. ()

Hitman_47 

všechny recenze uživatele

Michael Mann nám natočil film o nájemném zabijákovi a "obyčejném" taxíkáři. Abych řekl pravdu, tak víc mi k srdci přirostl Vincent (tedy nájemný zabiják)...jen stále čekám, kdy se natočí film o mém favoritovi (Hitman: 47) - asi si ale počkám ještě dost dlouho ;o) Mohl bych vám ale povědět příběh o mrtvém muži, který jezdil 6 hodin v metru, než to někdo zpozoroval... ()

Galerie (38)

Zajímavosti (48)

  • Téměř 80 % filmu se natáčelo digitální kamerou, protože režisér chtěl co nejvěrněji zachytit noční atmosféru. (imro)

Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film

Michael Mann natočí svůj vysněný film

09.02.2022

79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení… (více)

Denzel si hledá bezpečné bydlení

Denzel si hledá bezpečné bydlení

11.07.2010

V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.… (více)

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

22.03.2007

Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou… (více)

Reklama

Reklama