Režie:
David CronenbergScénář:
Josh OlsonKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Peter MacNeill, Stephen McHattie, Greg Bryk, Kyle Schmid, Aidan Devine, Morgan Kelly (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (728)
Tak trochu netypický, dosud nejslunnější cronenbergovský thriller, lehce připomínající western. Tom je spořádaný občan malého venkovského městečka, který jednoho nešťastného dne vykoná hrdinský čin a zbaví svět dvou zákeřných zločinců. Je ale ve skutečnosti takovým hrdinou, jak se na první pohled zdálo? To je jedna z mnoha otázek, na kterou Viggo Mortensen pomáhá zodpovědět ve svém snad i nejlepším hereckém výkonu. Dokonale ho doplňuje skvostná a svůdná Maria Bello se zlověstným Ed Harrisem v patách. Té nejkontroverznější role se pak zhostil William Hurt, který tak připomene zloducha Will Ferrella ze Zoolandera. Za zmínku také stojí sexuální scény mezi Mortensenem a Bello, které patří k tomu nejlepšímu a nejprovokativnějšímu, co mohl Cronenberg nabídnout. Jednoznačně jeden z nejlepších filmů letošního roku. ()
Na první shlédnutí bych filmu dala 4*, šokoval mě svou brutalitou, ovšem přišel mi zbytečně pomalý a žánrově podivně roztříštěný. Podruhé (v podstatně lepší kvalitě) jsem asi byla vnímavější, méně jsem zírala a více přemýšlela. Už úvodní minuty jsou geniální: ukazují líný, žhavý den a přesto divákovi naskočí zimomřivky. Každá scéna měla své místo, svůj význam i správnou stopáž. Síla není ve vcelku triviálním příběhu, ale v jeho podání a v tom, co je pod ním. Viggo Mortensen i Ed Harris zahráli skvěle, Maria Bello nijak nezaostávala, akorát William Hurt mě poněkud zklamal, snad to bylo jen scénáristicky nevalnou postavou, moc prostoru zkrátka nedostal. Výjimečný komorní thriller a rodinné drama zároveň, s nezapomenutelnými akčními scénami, vynikajícími intenzitou, nikoliv množstvím, a hlubokou, (ne)násilně prezentovanou myšlenkou. Překlad názvu absolutně mimo... ale mohlo to dopadnout i hůř. 90% ()
Je to spíše tak za 3,5*, ale já rád přilepším. Je pravda, že v konečném součtu to nebyl kdovíjak strhující thriller. Hlavně po vstupu Eda Harrise jsem byl přesvědčen, že se Cronenberg dozajista vytasí s nějakým nečekaným zvratem, ovšem to jsem se asi zmýlil. Snímek si dál jede v nastoleném tempu, do kterého výrazně zasáhne jen několik krvavých přestřelek a napínavých scén. Ale příběh rozhodně není nezajímavý, je dobře natočen a 90 minut zakončených názorným průstřelem hlavy a typicky americkým rodinným happyendem určitě nebudete považovat za ztrátu času. ()
Komorní thriller od kontroverzního kanadského maniaka na režisérské stoličce si znamenám coby jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku. Od Davida Cronenberga bych po výbředech typu "Nahý oběd" věru nečekal tak mistrovský kus sice velmi řemeslné, avšak neobyčejně stylové filmařiny. Samozřejmě nezastírám, že jeho poslední kroky jsem nesledoval, čiliže se mi "Dějiny násilí" jeví být opravdovou fackou odnikud. Sice nelze tento snímek stavět na piedestal výjimečnosti, vždyť je to vlastně velice konzervativní thriller o člověku, který v životu nebezpečné situaci zareaguje až nepřirozeně chladkorevně a strhne kolotoč otázek, vykřičníků a temných míst, které ohrožují samu jeho identitu. Tom Stall, kterého výtečně sehrál jacksonovský klaďas Viggo Mortensen, je hnacím motorem filmu – archetypálním hrdinou "s otazníkem". Chytře posazený vypravěč se tentokrát nijak nevymyká standardu, je "pouze" řemeslně skvěle zvládnutý a udržuje zásadní otázku "kdo je hlavní hrdina?" dostatečně otevřenou. Výtečně zafungovalo rodinné prostředí, které Tom ze všech sil hájí a které Cronenberg až podezřele harmonicky líčí v první části filmu. Krom šmakózních hereckých výkonů celého ansámblu a dobře napsaného scénáře stojí za zmínku nenápadný, leč citlivý soundtrack Howarda Shora a samozřejmě perfektní režie, která se nijak nestaví na odiv, ale citlivě přihlíží příběhu, opatrně do něj diváka vtahuje a s neuvěřitelnou lehkostí střídá intimní rovinu s až naturalistickou brutalitou, ve které Cronenberga poznáte na sto honů. Není tu ani památky po samoúčelnosti, patosu, heroismu... finální souboj s cronenbergovskou lehkostí vnásí do komorních tónů velkolepou černohumornou akci, kterou může takový Tarantino svému staršímu kolegovi jen tiše závidět... Závěr filmu odehrává se beze slov, pouze gesty, náznaky a zazní do ticha jako výkřik, na který si divák musí odpovědět sám. Dostane Tom ještě šanci, nebo jej jeho činy zničí? Nebýt natahovaných detailů a nepatrné ztráty gradace v závěru, jednalo by se o film takřka bezchybný. I v tomto provedení jsou však "Dějiny násilí" zralou a inspirativní ukázku psychologického thrilleru, který sice nevzbudí hluboká tázání po smyslu bytí, nicméně zaujme, pohltí a pobaví. Aniž by podlézal. ()
Cronenberg zajímavě mixuje všechny možné styly, z nichž nejvíce zaujme ten „westernový“. Civilně jednoduchý příběh se sune dopředu díky síle hereckých výkonů a vzájemnému proplétání scén, které i přes svou žánrovou rozdílnost fungují vedle sebe více než dobře. Manželský sex posunutý na hranici odvázaného soft porna zvedne puritánským divákům minimálně obočí a detailní kamera při průstřelech hlavy nenechá na pokoji ani toho nejotrlejšího. I když je pravda, že mělkost scénáře ve druhé polovině by chtělo zamaskovat rychlejším tempem, je nakonec vše vynahrazeno mistrovským závěrem, v němž Cronenberg jasně dokazuje, že si stejně diváka obtočí kolem prstu, i když nechce. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (22)
- Mickův příběh o jeho přítelkyni, která ho bodla kusem rozbitého zrcadla, je zážitkem samotného režiséra. Během natáčení snímku Shivers (1975) ho totiž herečka Lynn Lowry bodla do zad vidličkou. (imro)
- Předlohou scénáře byl komiks Johna Wagnera, z jeho pera pochází například také zfilmovaný Soudce Dredd (1995), a kreslíře Vince Locka. Známé jsou jeho ilustrace bookletové verze kontroverzní deathmetalové skupiny Cannibal Corpse. (imro)
- 32-milionová komiksová adaptace vydělala během úvodního víkendu (23. – 25. 9. 2005) ve 14 severoamerických kinech 515 992 dolarů. Později se však dočkala širšího nasazení a po měsíci promítání se výdělek vyšplhal na 26,3 mil. dolarů. (imro)
Reklama