Režie:
John MaddenKamera:
Alwin H. KüchlerHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal, Hope Davis, Colin Stinton, Chipo Chung, Roshan Seth, Gary Houston, Haroula Rose, Leigh Zimmerman (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Catherine je sedmadvacetiletá žena, která je oddaná svému otci Robertovi, geniálnímu a proslulému matematikovi. Zatímco se Robertova obratnost ve světě čísel stále jeví jako neotřesitelná, jeho kontakt s realitou se pomalu vytrácí. Když Robert propadne šílenství, Catherine začne přemýšlet o tom, zda mohla po tátovi zdědit duševní chorobu společně s jeho mimořádným matematickým talentem. Po Robertově smrti se na Catherine obrátí Hal, otcův nadaný, ale příliš horlivý student, který chce nahlédnout do poznámek zesnulého muže v naději, že objeví jeho poslední významný počin. Zatímco Catherine se zdráhá ponořit hluboko do otcovy práce v obavách, že by tam mohla vyčíst něco o své vlastní budoucnosti, Halovi k tomu dá svolení. Odhalení matematického důkazu potenciálně historických rozměrů, který se skrývá v jednom z poznámkových bloků, vyvolá vlny šoku, a to v nejednom slova smyslu. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (338)
Celému filmu chybí zajímavá zápletka a s ní spojené napětí. Od začátku až do konce se vše vyvíjí podle předpokladů a jediné, co film trochu zachraňuje, jsou paralely v životě a pocitech dcery a otce a sklouzávání z matematického tématu k tématu lásky a důvěry. Snad za tyhlety světlé chvilky a snad i za Gwyneth Paltrow, která mě poprvé přesvědčila, že je herečka (teď ještě ale zbývá druhý krok - přesvědčit mě, že dobrá), dám dvě hvězdičky. Ale stále mi Gwyneth nepřipadá jako vhodná adeptka na takto velkou roli, která má utáhnout celý film na svých bedrech. Dokážu si na jejím místě představit třeba Jennifer Connelly, ale Gwyneth prostě ještě nedokáže vytáhnout podprůměrný film nad vody průměrnosti. [červenec 2006] ()
S matematikou jsme se moc nikdy nekamarádili a tak jsem se trochu obával, že si zadělávám na další noční můru :-) Nakonec jsem se dočkal klidného spánku a hlavně příjemného filmového zážitku. Snímek se svou krátkou stopáží svižně uplyne a potěší zejména po hudební a herecké stránce (především Gwyneth svoji roli zvládla na výbornou). ()
I když člověk ví z matematiky akorát to, že 1+1=2 a že přímka je rovná (přitom ani jedno z toho nemusí vždycky platit ;-)), nemá v případě sledování "Důkazu" skoro žádný handicap. Příběh o genialitě, o boji dcery předního matematika se sebou, s otcovou nemocí, se svým okolím a s rozhodováním, co je v životě správné. Příběh, ve kterém díky skvělé Gwyneth Paltrow nebudete téměř do konce vědět, jestli to byla ona, kdo vymyslel převratný důkaz o prvočíslech (jestli se nepletu, tak jde o Riemannovu hypotézu), nebo jestli to udělal její otec než zemřel a ona si jeho zásluhy buď kvůli schizofrenii "namluvila" nebo úmyslně přivlastnila. Příběh, který je hlavně komorním dramatem a matematiku využívá pouze jako hřiště - až na pár narážek a větiček opravdu nemá "normální" divák žádnou nevýhodu a může hodnotit jen a pouze filmařinu. A ta je, od scénáře přes hudbu po herecké výkony povedená, jedinou slabost vidím v jisté statičnosti, která je zřejmě způsobena tím, že předlohou filmu je divadelní hra, jejíž schéma a vyprávění režisér zřejmě moc nezměnil ani neoživil. ()
Nemělo to sice takový spád a chyběla tam taková ta velkolepost, která se objevila v Čisté duši, ale myslím, že drama to bylo kvalitní, dost komorní s přesvědčivými hereckými výkony a s pozitivem, že děj občas přeskakoval do jiných časových rovin. Rozhodně jsem se nenudila, spíš jsem dost přemýšlela a rozpytvávala vyřknuté myšlenky jednotlivých hrdinů. ()
S Auburnovým Důkazem jsem se nejprve seznámila v Městských divadlech pražských, kde na scéně Rokoka zářila Veronika Kubařová a Oldřich Vízner. Hra se hrála pět let (2011 - 2016), nicméně film je samozřejmě výraznější trvalkou, ke které se můžeme vracet kdykoli. Je okouzlující sledovat dramatickou stavbu textu, jak si s ní poradil Madden a Paltrow, kteří se již přesvědčili o vzájemné kompatibilitě při Zamilovaném Shakespearu. Téma je nosné samo o sobě, dialogy mají nápad a tempo. Z divadelních textů, které zpracoval i Hollywood, patří Důkaz mezi ty lepší. Stojí určitě za pozornost. ()
Galerie (49)
Photo © SPI International
Zajímavosti (13)
- Gwyneth Paltrow spolupracovala s režisérem Johnem Maddenem již podruhé, poprvé to bylo na snímku Zamilovaný Shakespeare (1998). (imro)
- Přibližně v 1 hodině a 7. minutě se ve scéně dialogu v kuchyni několikrát při střídání záběrů mění účes Catherine (Gwyneth Paltrow), přesněji prameny vlasů v culíku. (othoson)
- Alicia Silverstone bola zvažovaná pre úlohu Catherine. (Msscastillo)
Reklama