Režie:
John MaddenKamera:
Alwin H. KüchlerHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal, Hope Davis, Colin Stinton, Chipo Chung, Roshan Seth, Gary Houston, Haroula Rose, Leigh Zimmerman (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Catherine je sedmadvacetiletá žena, která je oddaná svému otci Robertovi, geniálnímu a proslulému matematikovi. Zatímco se Robertova obratnost ve světě čísel stále jeví jako neotřesitelná, jeho kontakt s realitou se pomalu vytrácí. Když Robert propadne šílenství, Catherine začne přemýšlet o tom, zda mohla po tátovi zdědit duševní chorobu společně s jeho mimořádným matematickým talentem. Po Robertově smrti se na Catherine obrátí Hal, otcův nadaný, ale příliš horlivý student, který chce nahlédnout do poznámek zesnulého muže v naději, že objeví jeho poslední významný počin. Zatímco Catherine se zdráhá ponořit hluboko do otcovy práce v obavách, že by tam mohla vyčíst něco o své vlastní budoucnosti, Halovi k tomu dá svolení. Odhalení matematického důkazu potenciálně historických rozměrů, který se skrývá v jednom z poznámkových bloků, vyvolá vlny šoku, a to v nejednom slova smyslu. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (338)
Když mi řeknete jednou větou, o čem ten film je, bude mi to připadat zajímavější než konečný výsledek. Bohužel. Mně ten scénář pořád přišel příliš divadelní a ani flashbacková režie to nedokázala zakrýt. Naštěstí tu aspoň zbyla čtveřice výborných herců a hereček, jejichž výkony nehodlám zpochybňovat. A pouhý fakt, že z těch čtyř mi připadal nejméně zajímavý Anthony Hopkins, svědčí o tom, že laťka byla nastavena hodně vysoko. ()
Scénář: David Auburn, Rebecca Miller .. Gwyneth Paltrow mne doposud nikterak zvlášť nebrala. Zato v jejím nejnovějším snímku jsem se jí nemohl nabažit! Parádní, herecky zvládnuté ztvárnění dcery matematika, která se o svého otce nejen stará, ale sdílí i všechno jeho nadání, zdravotní problémy a pracovní nasazení.. Vedle ní se skvělým výkonem prezentoval Anthony Hopkins v roli otce. Obsazení víc než dobře doplňují Jake Gyllenhaal jako student a Hope Davis jako druhá dcera. Výtečné komorní drama, které asi nezaujme každého. Na mne mělo dojem stoprocentní a od počátku doslova strhující! Ano, strhující! Celý film má výborné tempo, celou stopáž nenudí a uběhne dosti rychle. Pokud Vás ovšem dostatečně nezaujme během prvních řekněme deseti minut, ani nemusíte pokračovat. Ale budete ochuzeni o příjemný zážitek, jemuž vévodí herecké výkony, několik příběhových zvratů, bezchybné zpracování rodinných vztahů, komorní atmosféra a nádherný soundtrack. 90%. ()
Matematika a zase ta matematika. Jako bych jí neměl dost, když ve škole jí mám až po krk. Ale k věci. Jakmile jsem se dočetl, že film bude o vědě v matematice, tušil jsem, že to nebude nějaký „lehčí“ film, který mě provede svým dějem, ani nebudu vědět jak. Také jsem si ihned vzpomněl na Čistou duši, jenž je pro mě v tomto oboru filmem číslo jedna. Ale kupodivu mě tento film vůbec nezklamal. Naopak. Překvapilo mě, že i když je život matematika velice fádní, vesměs přímočarý a nasměrovaný jen k jednomu cíli, tak to samé nemusí platit i o filmu.. ()
Páni akademici a valná většina měla (má) celkem jasno. and the winner is.... Beautiful mind. Já říkám, Madennův snímek je lepší a vyzrálejší. Chcete důkaz? Vezmeme to hezky popořádku. Tady se neútočí na divákovi city ( tak jak to má např. Ron Howard v oblibě a občas to přepískne, což ve výsledku snímek sráží). Tady se ani nepodbízí, žádná prvoplánová podívaná se nekoná. Proof je mnohem komornější, méně senzacechtivý.... ve výsledku tak mnohem uvěřitelnější. Hlavním důvodem (vyjma citlivé, volně plynoucí režie) budiž herecké výkony. Překvapivě to není sir Anthony Hopkins, ani Jake Gyllenhaal, ale přirozená, nenucená a tím pádem naprosto přesvědčivá Gwyneth Paltrow, která nenechává nikoho na pochybách, že je to právě ONA, která táhne tento snímek krůček po krůčku k poměrně očekávanému konci, který je mi ale ve výsledku mnohem bližší, než kdyby se tvůrci snažili o nějaký „šokující zvrat“. Tento snímek člověku uběhne před očima (jako když se vám při pádu promítne bleskově celý život) a na jeho konci budete mít ten blažený úsměv na rtech z dobře odvedené práce, pro jehož plné pochopení a zejména vychutnání si nemusíte být nutně milovníky popsaných plachet hemžících se integrály, derivacemi a limit blížících se k nekonečnu. To myslím hovoří za vše. 89,9% ()
Já v podstatě nemám tomuhle filmu co vyčíst. Snad jen to, že mi přijde pravděpodobný jeden rozhovor mezi tvůrci před natočením snímku: "Hele, máš nějakej nápad o čem udělat film"? "Ne, fakt nemam, teď mě zrovna nic nenapadá". "Tak to je jedno, něco začnem a ono se z toho něco vyvrbí". To, že cítím při sledování nějaký intelektuální růst (což je stejně jenom můj pocit), neomlouvá celkovou nijakost. Důkaz se nesnaží nic dokázat, snaží se být jen obyčejným filmem. Pěkné herecké výkony, slušná hudba, ale film, na který se taky velice snadno zapomene... ()
Galerie (49)
Photo © SPI International
![Důkaz - Covery](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/165/509/165509112_c79248.jpg)
Zajímavosti (13)
- Divadelní scenárista David Auburn se Důkazem uchytil ve filmovém byznysu a v následujících letech se do kin dostal do kin ještě jeden projekt podle jeho scénáře - Dům u jezera. (imro)
- Přibližně v 1 hodině a 7. minutě se ve scéně dialogu v kuchyni několikrát při střídání záběrů mění účes Catherine (Gwyneth Paltrow), přesněji prameny vlasů v culíku. (othoson)
- Když spolu Catherine (Gwyneth Paltrow) a její otec Robert (Anthony Hopkins) v obýváku na gauči debatují (modifikace Landaua-Siegela), tak v televizi hraje film Noc oživlých mrtvol (1968). (Dlubal David)
Reklama