Obsahy(2)
Jeden pán na zahradě zalévá stromy. Za ním se objeví chlapec, který přišlápne gumovou hadici. Zahradník je překvapený a diví se, že voda přestala téct. Začne si prohlížet hadici a v tom okamžiku mu proud vody vstřikne do obličeje. (duklak2)
Recenze (112)
Přiznávám, že tady nadhodnocuji proti svému dojmu, ta hvězda navíc je ne za zjištění, o čem tenhle film, o kterém jsem slýchala od základky, vlastně je, ale za zjištění, že puberťáci už v roce 1895 byli stejní parchanti, jako jsme byli my a jací jsou konec konců i dnes. Ano, my jsme ti lidé, před kterými nás naše matky varovaly. ()
Jen těžko lze hodnotit tento snímek z dob filmového pravěku. A posuzovat jej z dnešního hlediska je nesmysl. Jiná technika, jiná mentalita, nulová zkušenost a nulová možnost inspirace. Každopádně přinášel něco nového - děj. Na rozdíl od statické fotografie nebo obrazu přinášel pohyb a přinášel nápad. A jsem přesvědčen o tom, že diváci se na něj dívali fascinovaně, protože přinášel něco naprosto nevídaného. ()
První filmová groteska, prvně se objevuje rychlý "dostih" dotčeného a zákeřeného. Lumierove se nechali inspirovat kresleným příběhem o 9 obrazích, kdy kluk zašlápne hadic, neteče tedy voda, pak ji však uvolní a zahradníka pokropí. Můžeme zde hovořit o prvním námětu, prvním scénáři, kdy je už dopředu rozkresleno jak celkové dílo bude asi vypada. Kompozice je však neřehledná, špatné zarámování, na zemi je moc listí. Na druhou stranu první gag ve filmu... ()
Film mě pobavil, ten neskutečně starej gag pořád ještě dokáže zapůsobit:) Je to také důkaz, že Lumierové nenatáčeli jen dokumenty, jak si možná někteří lidé myslí. Dalo by se říct, že je to jeden ze základů narativního filmu. Tady už se dá hodnotit. PS: Samozřejmě i tohoto filmu existuje množství verzí, takže je mi jasný, že tady každej hodnotí něco jinýho. Ono je to ale ve výsledku jedno. V jedné z verzí, které jsem viděl, ten uličník nebyl žádnej malej kluk, ale dospělej chlap (což na tom bylo to nejzábavnější). ()
Bratia Auguste Marie Louis Nicolas Lumiére a Louis Jean Lumiére sú rešpektovanými priekopníkmi kreatívnej kinematografie. Dalo by sa povedať, že práve títo dvaja Francúzi stáli na počiatku obrovského filmového biznisu. Začínali s jednoduchými snímkami. Krátkymi zábermi bežného života. Časom skúšali svoju prácu s kamerou obohacovať aj dejom. Ich titul „L´Arroseur arrosé“ z roku 1895 patrí ku prvým filmom, kde bol použitý nejaký ten scenár. Čo bol v tej dobe velmi progresívny krok v oblasti vývoja filmovej tvorby. *** ()
Galerie (1)
Photo © Lumière
Reklama