Režie:
Gregg ArakiScénář:
Gregg ArakiKamera:
Steve GainerHrají:
Joseph Gordon-Levitt, Elisabeth Shue, Mary Lynn Rajskub, Michelle Trachtenberg, Brady Corbet, Jeffrey Licon, Bill Sage, Richard Riehle, Chris Mulkey (více)Obsahy(1)
Film souběžně vypráví příběhy dvou chlapců, kteří vyrůstali na přelomu 80. a 90. let v malém městečku v americkém Kansasu. Brian věří, že byl v osmi letech unesen mimozemšťany, a proto trpí nočními můrami a není schopen čelit šikaně. Stejné léto byl Neil zneužit svým trenérem. Zlomový zážitek poznamenal život obou, ale zcela odlišně. Relativně jemným a otevřeným způsobem se film dotýká tabuizovaného tématu pedofilie a jejích možných psychosexuálních následků. Ve filmu figurují typické prvky Arakiho filmů - sexualita, mladický vzdor, mimozemšťané... V tomto případě ale enfant terrible americké nezávislé kinematografie ukáznil svůj talent a výsledkem je až netypicky klidný a vyzrálý film. (FebioFest 2006) (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (185)
Divák, který nezná Arakiho tvorbu může být po shlédnutí Mysterious Skin dosti znechucen. Na snímek jsem narazil úplně náhodou a Levitta mám rád od doby, kdy jsem shlédnul film Sweet Jane. Mysterious Skin jsem nakonec dokoukal se třema pauzama což je myslím docela úspěch a sexuální scény jsem taky radši vynechával. Přece jenom měl jsem po obědě a nebudu si kazit hezké odpoledne. ()
Tento film byl pro mě velkým soustem a i když jsem si ho nechala celý den uležet, pořád jsem ho ještě nenatrávila. Obdivuji odvahu jít do takového projektu a bez přetvářky nás hodit do světa pedofilní homosexuality. Brian si nechutnou vzpomínku na zneužití vyměnil představou, že ho uneslo UFO a po zbytek života chce přijít na to, co po něm chtěli a proč ho unesli. Neil se s zneužitím zžil a jeho dětská duše nalezla v trenérovi lásku, pochopení, přátelství a bezpečí, což už nikdy v životě nenašel, ač jako mladistvý prostitut vystřídal spoustu mužů. Chápu postoje obou postav, kdy se s podivným životním zážitkem vypořádal každý podle svého a zároveň oba pro své rozhodnotí lituji. Konečná scéna, kdy dospívající Brian a Neil sedí spolu v místnosti, kde přišli o své dětství a vzpomínají na chvíli, která nadobro změnila jejich životy je dechberoucí. Více takových filmů! ()
Nestává se mi často, aby mě film takhle zaříznul už v prvních minutách (třeba "jenom" atmosféra při úvodních titulcích byla vynikající). Úvod zdobí precizní režijní feeling, kdy téměř každý záběr má perfektní šmrnc a dohromady vytváří vizuálně-emotivní dokonalost (podobnou propracovanost a komplexnost jsem takto oceňoval třeba na Jacksonových "Nebeských stvořeních"). Proto mě i trochu mrzelo, že zpočátku velmi výrazná režie se v druhé půli soustředí pouze na samotný příběh (bezpochyby velmi silný a v jistých momentech až drasticky vyhrocený), přičemž počáteční kreativita je naprosto opomíjena. Samozřejmě chápu a je nadmíru jasné, že zakomponování mysteriózních prvků by bylo zvláště v druhé části silně rušivé, nicméně celý snímek je od určité chvíle koncipován jako syrové a intimní drama, což nekoresponduje s přístupem, který byl zvolen na začátku a který se mi tolik líbil. Zkrátka mi ta kombinace mysteriózna a čistého dramatu trochu vadila a to i navzdory tomu, že je vzhledem k narušené psychice hlavních postav opodstatněná. Závěr je ale bez řečí síla a celkový dojem se co do emočního prožitku vyrovná i některým evropským, tématicky podobně laděným snímkům. ()
1) Sexuální zneužívání z vás gaye neudělá. Nebo snad ano? Nemyslím si. Respektive: Muselo by se protnout a vzájemně umocnit příliš mnoho faktorů. 2) Sexuální zneužívání nepředstavuje životní výhru, ani není příslibem romantického blouznění a očistné všeobjímající synergie. 3) Pěkně natočeno; dobře zahráno a... předčasně odtajněno. 4) Emoce? Polovičaté. Škoda. Protože láska má mnoho podob. Ale nevydírá. A nepodráží. Araki se k tomuto postupu snížil. A nebo lže sám sobě. Těžko soudit. Třeba si setkání kdo ví kolikátého druhu vláčí s sebou. ()
Teda, Joseph Gordon-Levitt se pekně odvázal. Ten kluk ale sakra umí! Pamatuji si ho z 10 důvodů, proč tě nenávidím a už tehdy jsem v něm viděla slibný potenciál. Ožehavý námět je umě, vkusně a místy také dost drsně zpracován a zahalen do ojedinělé mysteriózní "Darkovské" atmosféry. Až do závěrečného poodhalování skutečností jsem vskutku netušila, co je tím tajemstvím, které životy Neila a Briana tolik spojuje. Ve vedlejších rolí září krásná Michelle Trachtenberg, jako jeho dlouholetá a nejlepší kamarádka (v kolika scénách jsem si povzdechla "ach jo, ona ho tolik miluje...":) a Jeffrey Licon v roli kamaráda. Vztahy mezi nimi jsou hezky vykresleny a ukazují, že přes jejich lásku k němu, kterou by chtěli dát najevo, tuší, že by nebyl schopen ji přijmout. Jeho charakter sám o sobě je velmi komplikovaný. V některých momentech jsem měla pocit, že všechny ty věci, které dělá, ho připravily o city. Jak dokáže být někdy chladný a sobecký. City v něm však jsou. Ale příliš daleko. Jenže jeden člověk mu je kdysi dávno bezohledně ukradl a vytvořil z něj životem se protloukajícího prostituta, který prostě dělá, co umí a musí. Dokáže být se všemi těmi muži, ale nedokáže být s lidmi, kteří ho opravdově milují. Film má velmi podmanivou hudbu, především již v úvodních titulcích. Krásný a opravdový snímek o tom, jak můžou okamžiky z dětství ovlivnit osobnost a život člověka, a věci okolo něj. "Tam, kde mají ostatní lidé srdce, má Neil McCormick bezednou černou díru. Když si nedáš pozor, spadneš do ní, a jsi na věky ztracený." ()
Galerie (40)
Zajímavosti (13)
- Podle psychologa Richarda Gartnera je ve filmu velmi přesné zobrazení sexuálního zneužívání chlapců. (lyukassza)
- Natáčení probíhalo ve městech Los Angeles a New York. (Terva)
- Gregg Araki prohlásil, že všechny scény s dětmi natáčel tak, aby nevěděli o sexuálním kontextu. (Listeroman)
Reklama