Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Na přelomu padesátých a šedesátých let si získala popularitu dvojice kriminalistů – kapitán Tůma a nadporučík Líbal – v podání Karla Högera a Josefa Beka. Natočeny byly celkem tři filmy – 105% alibi (1959), Kde alibi nestačí (1961) a Alibi na vodě (1965). V prvním příběhu řeší vyšetřovatelé vraždu starého účetního revizora podniku RaJ Zelinky. Byl nalezen mrtev s rozřezanou tepnou na ruce a okraden o los a hlavní výhru v podobě osobního automobilu. Z vraždy jsou podezíráni dva mladíci, kteří s ním v kritický večer popíjeli a byli s ním naposledy viděni… Roli starého revizora přesvědčivě ztvárnil Eduard Kohout, dva mladíky Josef Vinklář a Otto Lackovič, protřelého číšníka s nevinnou tváří Vladimír Menšík. (Česká televize)

(více)

Recenze (103)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"To je detektiv. Ten je za to placenej, aby se tvářil nepříjemně." Kriminálka je to dobrá, klamavejch stop i motivací je dostatek, nejedna scéna se tváří dostatečně dramaticky, ale kpt. Tůma s npor. Líbalem na můj vkus ještě moc žerou subordinaci a chybí jim ten jejich budoucí nadhled. Prostě kdybych takhle zapeklitej případ řešil já, tak bych s výherním Spartakem zatkl i zloděje losu, gumoléčbou bych z něj dostal přiznání k vraždě a bylo by vyřešeno. Statistika objasněnosti by byla uspokojena a jestli chce někdo hledat skutečnýho vraha, tak ať ten případ přidělí Tůmovi. Já se na to jednou za deset let mrknu. ()

brooklyn73 

všechny recenze uživatele

Detektivni pribeh, ktery neni vubec citelny a predvidatelny jak by se mohlo z kraje zdat. Prvnich deset minut se dej rozehrava k velkemu kusu, avsak vrazda a nasledny, na scenu, prichod vysetrovatelu pocatecni tempo a atmosferu dost zvolni. Potrebny sarm a rychlost se opet vrati s s prichodem Ladi Mensika.Velice nezvykle mi prislo divat se na kriminalisty v uniformach, i kdyz v te dobe to asi tak bylo.Ve dvou vedlejsich rolich se mihnou i dva mistri naseho herectvi - panove Stanislav Neumann(jakozto soused) a Eman Fiala(jakozto prevoznik). ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Tak úplně bych netvrdil, že filmaři nebyli nuceni přece jen nevložit něco z dobovosti. Už jen ty fabriky v pozadí, kouřící komíny a v závěru věta kriminalisty Karla Högera: "Někdo na to přijde sám, že si na toho spartaka musí ušetřit a někomu to musíme vysvětlit my." Každopádně se jedná o kriminálku, kde se hlavní podezřelí vytvoří hned na začátku a jdou s námi až do konce, kde nakonec dojde k odhalení vraha. Docela překvapivého nutno dodat. A abych neprozrazoval, kdo je vrah, tak jen dodám, že toho herce v záporné roli člověk moc často nevidí. Za mě je to taková kriminálka, která na konci padesátých let mohla být rozhodně schématičtější a dobovější, ale není, zaplať bůh. Na druhé straně bych se ani nedivil, kdyby u ní někdo usnul. Kriminalisté v padesátých letech neměli moc možností a sám hlavní vyšetřovatel to říká jednomu z podezřelých. "Budeme vás vyslýchat tak dlouho, dokud se něco nedozvíme." A právě na tom je vidět, jak jsou policisté v koncích, že nakonec dojde i k druhé vraždě a oni si neví rady. Spoléhají tedy hlavně na výslechy a na to, co se kde dozví. Pachatel je odhalen v klidném tempíčku stojaté vody. ()

blackJag 

všechny recenze uživatele

Černobílá detektivka s charizmatickým Högerem, ranařsky nekompromisním Bekem a zápletkou, která naštěstí není nijak rušivě zasažená budovatelskou atmosférou, takže funguje i dnes. To, že se mi film líbí i po několikerém zhlédnutí, samozřejmě přisuzuji především hereckému umu zúčastněných, ale i zdařilé práci režiséra Čecha, který tak vytvořil jen pomalu stárnoucí detektivní klasiku. 80% ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Příležitost dělá zloděje. A někdy také vraha. Zdánlivě obyčejný krimifilm s poněkud prvoplánovým morálním pozadím, ale precizní scénář jej v jistém ohledu posouvá o laťku výš. V dialozích je znát určitá ironie a předvedené postavy oplývají nepopiratelnou autenticitou (sic!) i nemalými sympatiemi. Což je vzhledem k době, která zdaleka nebyla tak svobodomyslná, jak se může zdát, malý zázrak. Napětí stupňované atmosférou vlastního strachu, v němž rezonuje jak mladická nerozvážnost, jíž se dopustili nezkušení chlapci toužící po výhře snů, tak zkušenost a moudrost policejních vyšetřovatelů se daří udržet až do úplného závěru a film má navíc velkou oporu jak ve vynikající práci s kamerou, tak především v hereckých výkonech, které 105% alibi trvale zařazují mezi to nejkvalitnější, co na konci padesátých let u nás vzniklo. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Nadporučík Líbal v podání Karla Högera říká: „Někdo na to přijde sám, že si na toho Spartaka může ušetřit.“ Vůz Spartak stál ve své době 27 450 korun za standardní model. To v době, kdy průměrná měsíční mzda byla po měnové reformě, jež v roce 1953 znehodnotila úspory většiny lidí, kolem 1 200 korun. Spartak si mohl navíc pořídit jen ten, kdo dostal zvláštní poukaz, rozdělovaný vybraným pracovníkům většinou odborovou organizací. (sator)
  • Volné pokračování Kde alibi nestačí (1961), ve kterém vystupuje stejná dvojice vyšetřovatelů. Zdroj: Český hraný film 1961-1970, NFA 2004. (ČSFD)
  • Film 105% alibi sa natáčal v Hradci Králové na Šimkovej ulici a Ulrichovom námestí, v Prahe-Dejviciach na pošte na Kafkovej ulici, Kráľovom Dvore - lokalite Výšiny a na Slapoch. (dyfur)

Reklama

Reklama