Režie:
Vladimír ČechKamera:
Josef StřechaHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Karel Höger, Josef Bek, Oldřich Nový, Bohumil Šmída, Bohuš Záhorský, Jan Tříska, Miloš Nedbal, Marcela Martínková, Anna Pitašová, Václav Lohniský (více)Obsahy(1)
S kriminalisty kapitánem Tůmou a nadporučíkem Líbalem (v podání nezvyklé, ale dokonale ladící dvojice K. Höger – J. Bek) jsme se poprvé setkali ve filmu 105% alibi, v němž brilantně vyřešili případ vraždy. Úspěch inspiroval scenáristu Karla Copa a režiséra Vladimíra Čecha k dalším dvěma filmům, které spojuje slůvko alibi – Kde alibi nestačí a Alibi na vodě... V příběhu nazvaném Kde alibi nestačí vyšetřovatelé Tůma a Líbal sledují stopu neznámého vraha. Vede k bandě, která prodává údajně „švýcarský“ lék Cordofilin lidem se srdečními chorobami, a tak má na svědomí smrt několika nemocných. Vyšetřování a stopa po zmizelém Josefu Šestákovi (B. Šmída), jednomu z prostředníků prodeje, je pak zavede do luxusního mezinárodního hotelu v Karlových Varech a skladů Mediky, kde bylo zcizeno velké množství B-komplexu. Okruh podezřelých se neustále rozšiřuje. Jeden z nich je vrah. Všichni však mají alibi… (Česká televize)
(více)Recenze (139)
Stará garda s vtipem na jazyku i oku a veselou písničkou na rtech, k tomu krásné a sebevědomé ženy a všeobecné (tvůrčí) poststalinské uvolnění - samozřejmě přiměřeně, s dohledem obligátního rudocha na stěně. V hotelu poletuje rejnok Lohniský, Bohumil Šmída názorně dokládá, kde že se brala nacistická hysterie z těch böhmische smějících se bestií a všechno dohromady obepíná patrně nejpříjemnější pohádkový hlas z Brna. Já bych si s dovolením také vzal.. ()
Dvojice kapitán Tůma a nadporučík Líbal dokázala předchozím snímkem oslovit mnoho diváků. Takovýchto detektivek ve své době nebylo mnoho a tak ani není divu. Tvůrci se rozhodli pokračovat a udělali dobře. Tentokrát se příběh odehrává v Karlových Varech. Veškeré postupy na jaké jsme zvyklí se zde zopakují, jen je bohužel okořeněn typickým moralizováním. Ale není to zase až tak hrozné, jako v jiných případech. Menší nadhled už naznačuje úvod snímku v recepci. Jakoby náznak toho, že nám byla předána jen obyčejná detektivní povídka, takže to neberme zase až tak vážně. Příběh je stavěn hlavně na dialozích a slovních přestřelkách. Kulisy hotelu ani nic jiného nedovolují. Přesto finále vyniká menším napětím. I když se zdá, že atmosférou nedosahuje předchůdci, jedná se opět o povedenou českou filmovou detektivku. ()
Spoilery? U filmu, kterej už od dob pravidelné relace Filmu pro pamětníky dávají tu či jinde každý měsíc? Ale jo. Všechny položky v alibiovské sérii spadají do kolonky "ultimátní nedělní film". A tenhle je ze všech tří nejlepší. Míra nadhledu je nastavena tak akorát (už se tolik nekáže jako v předešlém díle a nadhled nesklouzává k parodii jako u "Alibi na vodě". Ocitáme se ve fotogenických Karlových Varech, kšeftuje se s B-komplexem, hovoří se anglicky a francouzsky. To by v tom byl čert, aby se z toho buržoustskýho hnízda někdo nevypadl... řádně zavražděnej samozřejmě. Nešvary osob nenacházejících zalíbení v socialistickém zřízení se sice celou hodinu a půl tepou prakticky neustále a i rozuzlení se nese v duchu "vrah je živnostník", ale tahle povinná omáčka jde v mišmaši dobrých hereckých výkonů a zábavných dialogů strávit bez následků. Kromě celkem hezké filmařiny filma stojí a padá s herci. Ústředí dvojici to jiskří jak milencům, ostatní za nimi nezůstávají pozadu - Lohniský baví, Tříska zde našel uplatnění pro svou oblíbenou polohu na hranici romantiky a trapnosti. Do kapsy všechny pohodlně vkládá "v mezích zákona cynický" elegán Oldrič Nóvy (od "Dancer In The Dark" mu jinak neřeknu). Možná právě on v roli poněkud zatrpklého ředitele hotelu, který sice plní plán, ale myslí si své, je tou čtvrtou a pátou hvězdičkou v mém nadsazeném hodnocení, ale nemohu jinak. Tahle poctivá detektívka si pobyt v modrých číslech totiž nezaslouží. ()
Kde alibi nestačia, tam je 93 minút zase trochu príliš. Prípadu by možno viac slušala hodinová dĺžka a zasadenie napríklad do seriálu typu Hriešni ľudia. Film má tak trochu pomalší rozjazd, čo našťastie vynahrádza napínavý a zároveň takmer komediálny záver, čo paradoxne spolu výborne funguje. Všetci sú nóbl, nahodení v kvádrach, zahalení v cigaretovom dyme, pijú panák za panákom, dokonale oholení a tip top. Samozrejme okrem hlavného podozrivého, ten musí mať trojdňové strnisko. Vrahom mohol byť iba jeden z podozrivých, takže nejaké veľké prekvapenie diváka na konci nečaká, podstatná je ale myšlienka, že naša posadnutosť západným pozlátkom je iba prázdnym gestom, pretože sa pod ňou skrýva tuctovosť a povrchnosť. Táto tendenčná myšlienka sa dnes ukazuje ako nadčasová. Súdruhom musí stačiť Plzeň! Z Hogera aj celého filmu by mal Bogart určite veľkú radosť. 70%. ()
Tenhle film už jsem viděl mockrát, a tak ho znám zpaměti, přesto se na něj rád podívám. Detektivní případ sám o sobě vypadá banálně, ale vše se změní po smrti muzikanta Valenty. Jeho vražda z filmu dělá drama, které vrcholí vechvíli,kdyje Šesták jako volavka přinucen mladým synovcem opustit lokál; to pak se asi mnohému divákovi v kinech tenkrát rozbušilo srdce. Ale je to krásně komorní, žádná akce, kriminalisté Tůma a Líbal vyšetřují trpělivě, bez emocí, jak jsme to z našich starých dobrých detektivek znali. Nu,svět se změnil... Měl jsem tyhle příběhy vždycky moc rád. Höger s Bekem byli v téhle trilogii jedničky, začínající Abrhám a Geprtová příjemně mladí, pan Nový noblesní... Prostě pohodový film. ()
Galerie (9)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama