Reklama

Reklama

Kókaku kidótai: Stand Alone Complex

(seriál)
  • Japonsko 攻殻機動隊 STAND ALONE COMPLEX (více)
Japonsko, (2002–2005), 21 h 40 min (Minutáž: 25 min)

Předloha:

Masamune Širó (komiks)

Kamera:

Kódži Tanaka

Hudba:

Jóko Kanno

Hrají:

Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Kóiči Jamadera, Ken Narita, Šin'ičiró Miki, Robert Axelrod, Tóru Šinagawa, Daran Norris, Murphy Dunne, Kazuja Ičidžó, Akiko Jadžima (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(52)

Obsahy(1)

Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex je Japonský cyberpunkový anime seriál. Původní tvůrce manga předlohy Masanori Ota, známý pod svým pseudonymem Masamune Shirow, zasadil děj svého díla do Japonska ne až tak vzdálené budoucnosti. Hlavní postavou je mladá majorka ze speciální jednotky SEKCE 9 Motoko Kusanagi. SEKCE 9 slouží jako policejní jednotka, mající na starosti problémy spojené s hackery a zločiny, které páchají, což rozhodně nejsou pouhé úniky dat a převody peněz z konta na konto, ale například ovládání cybermozků ochranky prezidenta policie za účelem jeho atentátu a podobné. To vše je zabaleno do slušivého sci-fi kabátku. (Mr.Crowley)

(více)

Recenze (74)

novoten 

všechny recenze uživatele

Nejznámější animovaný přírůstek do žánru cyberpunku mám rád jak v celovečerní, tak (jako jeden z mála) i v hrané hollywoodské podobě, takže jsem po dlouhých letech odkládání nakonec zamířil i do jeho seriálové verze. A i přes přítomnost všech známých postav a povědomé kulisy mě čekalo nečekané vystřízlivění. Pryč jsou akční symfonie nebo salvy myšlenek, které nejdou vždy adekvátně uchopit nebo pár větami vysvětlit, částečně je navíc pryč i specifická nálada, neodmyslitelně k Sekci 9 patřící. Ze Stand Alone Complex se totiž vyklubala epizodická sci-fi kriminálka, která je sice tu a tam ozvláštněna nečekanými žánrovými zatáčkami, ale ve své podstatě zůstává stále tím samým. Kartotékou případů, které se ve velkém otřou o politiku, v menším záběru pak o ekonomiku, sociologii či historii, aby vše zakončily střídmou akční scénou nebo nostalgickou rozmluvou. Chvíli jsem takový přístup dokázal přijímat, ale když se podobně nenápaditě vyvíjela i ústřední linie s Vysmátým mužem, která se první tři čtvrtiny seriálu zdá spíše povinným přívěskem, nebylo mi zrovna do zpěvu a marně jsem se snažil pochopit, proč právě Ghost dosahuje v žebříčcích nejpopulárnějších japonských seriálů tak kultovní úrovně. Jenže pak přijde poslední sedmička epizod, které míří tak vysoko, že jsem se málem ujišťoval, jestli sleduji stále ten samý seriál. Místo nicneříkajících dialogů se přistupuje k činům, na osudech hlavních charakterů mi záleží až bolestivě moc a zpětně divák pochopí i velmi pozvolné tempo nebo občas až neexistující gradaci jednotlivých zápletek či epizod. Stand Alone Complex je hodně specifická vize a přestože k ní mám nejednu výhradu, má v sobě zároveň tolik jedinečnosti, že jí v hodnocení rád trochu pomůžu a jsem rád, že nakonec dostála slavnému jménu. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý seriál, který je povinností pro všechny ctitele kyberpunku. 2nd GIG se mi líbil o něco více než řada první, ale i ta je dobrá. Díly epizodické, kterými je hlavní dějová linie proložena jsou některé více, jiné méně zajímavé. Já osobně mám nejvíc v oblibě díl, ve kterém ostřelovač Saito vypráví, jak poprvé potkal Motoko. Ovšem právě díly mimo hlavní příběhovou linii srážejí mé hodnocení na "pouhé" 4, ale lepší. ()

Reklama

klerik 

všechny recenze uživatele

Kvalitný seriál, ktorý však má na môj európsky vkus príliš krátke epizódy. Prvé diely vychádzajú z rôznych (často jednoduchých) nápadov týkajúcich sa "duše" robotov. K záveru sa to však fantasticky zahustí. Akcia aj filozofia je fajn a prístupná aj komerčnejšiemu publiku (na rozdiel od filmov). Ako celok - priehrštie nápadov, ktoré zo začiatku vytvárajú prílišnú rozkúskovanosť. Ale vzhľadom na to, že Japonci frčia na inom princípe a množstve anime seriálov ako "my", moja výčitka je čisto subjektívna... ()

Gemini 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kôkaku kidôtai je moje anime srdcovka a Stand Alone Complex je kdesi velmi, velmi vysoko v mém pomyslném žebříčku. Ale na čistých pět to není, přece jen některé "stand alone" díly byly trochu slabší. Ano, vyvážily je jiné samostatné, naprosto špičkové epizody jako od Asimova, jedna totální Fincherovina a taky Tachikomy a kdybych chtěl, mohl bych ty "slabší" díly obhájit tím, že autoři nechtěli všechny díly našlapané kyberpunkem a chtěli předvést i něco civilnějšího, poctivě detektivního. Jenže já nechci:) Navíc, vedlejší členové Sekce 9 by si zasloužili více prostoru. Nebo alespoň sniper Saito;) Ale to jsou v porovnání s výborným případem Laughing Man a úžasnou Motoko;) jen takové drobné vady na kráse. Když je řeč o té kráse - nebýt výborné titulní skladby, tak bych ty nechutné CGI titulky, které se objevily někde u čtvrté epizody, přeskakoval:P Hudba celkově taky hraje pro vyšší hodnocení, elektronika od Yoko Kanno se k tomu podstatně akčnějšímu hávu, do kterého se SAC odívá, hodí stejně dobře jako ambientní Kenji Kawai k bezprecedentnímu rozjímání o individualitě a jiných věcech, tak jak jsou k vidění v legendárních filmech o duchu a jeho schránce. Stand Alone Complex jde trochu jinou cestou, dává divákovi jiný zážitek, ale rozhodně má své místo v historii anime jisté. 90% ()

dennykr 

všechny recenze uživatele

Éra Laughing Mana stále zůstává mým nejoblíbenějším příspěvkem ze světa Ghost in the Shell. Extrémně chytře vystavěná sezóna neustále přeskakuje mezi vyšetřováním a prozkoumáváním fikčního světa. Z lásky k téhle netradiční, ale fascinující řadě jsem se vyznal v zde. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Druhá epizoda je z velké části poctou k filmu Taxikář (1976) od Martina Scorseseho, a to včetně monologů, zacházení se zbraní před zrcadlem a záchranou prostitutky. V této epizodě jsou také zahrnuté odkazy na New York a fakt, že stejně jako Travis (Robert De Niro) se i Gino, hlavní postava této epizody, vrátil z války, na kterou se společnost snaží zapomenout. (Jigvell)
  • Jméno jedné postavy pochází z povídky J. D. Salingera „Smějící se muž“. V seriálu je také odcitovaná pasáž ze Salingerova románu "Kdo chytá v žitě" ve znění: "Napadlo mě, že bych mohl předstírat, že sem jakože hluchoněmej. Tak bych se nemusel s nikým pouštět do žádnejch zatraceně blbejch a zbytečnejch rozhovorů. Když by se mnou chtěl někdo mluvit, tak by to musel napsat na kus papíru a ukázat mi to. Za chvíli by je to začlo pořádně nudit a pak bych z toho byl venku, měl bych s rozhovorama pokoj na celej zbytek života." (KlonyIlony)
  • V 5. epizodě se objeví zmínka o Patrickovi Sylvesterovi, fiktivním politickém teoretikovi, který publikoval deset esejí o přirozenosti revoluce. Ishikawa objevil zvěsti o Sylvestreho nevydané práci, která se jmenuje Jedenáct jednotlivců. Jedná se o ideologickou bibli teroristické skupiny, jenž nese stejné jméno. Tato esej se údajně zabývá událostmi během incidentu z 15. května roku 1932, kdy jedenáct námořních důstojníků zavraždilo tehdejšího premiéra Inukaie Tsuyoshiho. (Jigvell)

Související novinky

Pán prstenů dostane anime prequel

Pán prstenů dostane anime prequel

11.06.2021

Studia Warner Bros. a New Line Cinema se vrací ke značce Pán prstenů. Oznámili totiž čerstvě anime prequel k trilogii režiséra Petera Jacksona The War of the Rohirrim. Příběh samostatně stojícího… (více)

Reklama

Reklama