Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (510)
Brilantní, netradiční, pod kůži deroucí se thriller s psychologií jak vyšitou od Dostojevského. Ještě teď mi je trochu špatně. Trochu mi unikla vyhrocená pointa závěru, kdy asi vystupňovaný způsob řešení problému se zdá být tak přijatelný, stereotypní, tudíž nevyhnutelný. Film zaručuje podmanivé napětí po celé délce. Nuda stranou. ()
Nechapu, co kdo na tomto filmu vidi. Celou dobu nuda k ukousani a krome tri mrtvol a homosexualniho jiskreni se za celou dobu nic nestalo. A o nejakem napeti zde nemuze byt ani rec, jedna se jen o obcasna vytrzeni z letargie.. Jedine pozitivni je vyborny vykon Matta Damona, ktery je pro me jednim z nejlepsich hercu novodobe hollywoodske generace. Jinak ale pro me zklamani, vzhledem k ohlasum. ()
Z počátku se příběh zajímavě rozvíjí, nic netušící divák má možnost sledovat vývoj podivného vztahu mladého Ripleyho (Damon) ke svému bohatému „příteli“ (Law). Mat Damon dokázal s neuvěřitelnou citlivostí vystihnout přerod všemožně nadaného, sympatického Ripleyho v bezcitné, sobecké monstrum schopné pohrávat si s životem jiných. Jenže ve chvíli, kdy k tomu dojde, kdy na palubu loďky ozářené příjemnými slunečními paprsky dopadnou první kapky krve, jakoby se tento tajuplný svět zhroutil. Z napínavé hry obklopené tajemstvím se stává celkem nudná thrillerová podívaná, která už po strádá vnitřní napětí první půle. A je to škoda. Přitom mladý Ripley je postava vskutku nosná. On se vlastně snaží uplatnit tím, co umí. Při pohledu na úspěšnějšího přítele, který se prostě jen narodil ve správné rodině, se Ripley pokusí na jeho životě aspoň přiživit, stane se parazitem, symbiontem, který ve chvíli osamostatnění začne žít vlastní život. Ten se samozřejmě začne hroutit, pečlivě budovaná maska se rozteče. Rovnováhu najde až v dalším upnutí se na někoho jiného. Mingella je režisér příjemného tempa, které zavání hodně starými filmy. Nikam se nežene, pomalu buduje atmosféru. To se mu však stává osudným (třeba i v Anglickém pacientovi), jako by nedokázal odhadnout okamžik, kdy přitlačit na pilu, jako by nedokázal udržet ono pečlivě budované tempo ()
Nevidel som zatiaľ TRULY, MADLY, DEEPLY, ale odhliadnuc od toho ostáva pán Ripley najrafinovanejším videným kúskom vo filmografii A.Minghellu. Toma Ripleyho mi bolo ľúto, štval ma, obdivoval som ho, nenávidel - a táto zvláštna ambivalentnosť je tak príťažlivá a filmársky zaujímavá, že každým jedným pozretím objavím vo filme niečo nové - a to mi príde ako obrovský kompliment smerom práve k režisérovi. Mimochodom, dokazom, že menej vie byť viacej, je herecký priestor a prejav G.Paltrow vs.C.Blanchett. Katka je jednoducho dokonalá. Na všetky zmysly zaberajúca vecička. ()
Kdo by nechtěl být někým jiným. Ideálně pohledným, prachatým, suverénním. Falešný někdo než skutečný nikdo. Společnost je nějak nastavená, kdo nejde s ní, má mnohdy smůlu. Dostatečně zajímavý motiv si vybral pro svůj thriller bohužel předčasně zesnulý Anthony Minghella. Jeho hrdina je smířený s tím, že všechno něco stojí. A nebojí se proto i zabíjet. Jen aby se přiblížil životnímu stylu někoho, pro koho se nadchl. Jenže oddanost začne jeho okolí spíš nudit a obtěžovat. Minghella a jeho klenot v podobě Matta Damona napevno čapli do svých rukou solidní schopnost improvizace, adaptovaný scénář vytáhl to filmově zajímavé, uznávaný kameraman John Seale to zase zaplnil velmi přitažlivými obrázky. O zbytek se postarali herci: Damon přepíná mezi plachostí a světáckostí, Jude Law je zase chlapík vábící svou kultivovaností a sex-appealem, ale zároveň svou sebestředností a sobectvím. Na jeho tokání slyší Gwyneth Paltrow, která tehdy zažívala nejzajímavější období své kariéry. Ostatně v tomhle inteligentním thrilleru jsou po herecké stránce velmi dobří všichni. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Úvodní scéna, která otevírá celý film se natočila původně v Římě, ale pro nespokojenost se později přetočila v New Yorku. (don corleone)
- Ve filmu je to opravdu Damon, kdo zpívá píseň "My Funny Valentine". (don corleone)
Reklama