Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (511)

HAL 

všechny recenze uživatele

Nejvíc gay film ve kterém nikdo není gay. Aspoň ne otevřeně, latentní jsou tu úplně všichni. A ten hlavní z toho má taková traumíčka, až svou identitu touží zapřít úplně ve všem. Nebo je u něj jeho latentní homosexualita taky jen přetvářkou, stejně jako všechno ostatní, opojení oportunismem, exhibice manipulativnosti. Za chlapeckou tváří skrytá zrůdně zlomená duše. Film po jejím povrchu klouže celou svou první třetinu, která tak nemá čím zaujmout, brutální ponor pod hladinu ho pak kompletně promění a zvedne na úplně jiný level. 8/10 ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Famozna studia o jednom seriovom vrahovi, ktory zabija tak nejak zhodou nestastnych okolnosti. Ani neviem co skôr vynachvalit. Ten film nema skoro ziadnu chybu. Az ma to prekvapuje vzhladom na to, ze ziadny dalsi Minghellov film ma nebavil. Film ma uchvatnu retro atmosferu, ktoru podtrhuje skvela hudba. A aj ked jazz bezne nemusim, tak pri cisle v ktorom Law spieva sa mam chut k nemu pridat. Damon tu podava najlepsi vykon svojej kariery. Na jednej strane sa z neho postupne stava seriovy vrah, ale kedze vrazdi rozmaznanych zbohatlikov, tak mu tak nejak drzite palce. Este lepsi je ale Law ako rozmaznany playboy. Film dokonale sprostredkoval to, ze ked Lawovu postavu zaujmete, tak sa citite jak v nebi ale akonahle ho prestanete bavit, tak vam strasne ublizi. Takze jeho osud si o to viac vychutnate. Gore sceny su prvotriedne. Zaroven neskutocne stavnate a zaroven pôsobia az umelecky. Z dalsich postav zaujmu protivny Philip Seymour Hoffman alebo trpitelka Gwyneth Paltrow. Snad jedinu vytku by som mal k urcitej prekombinovanosti v druhej polovici filmu behom ktorej Ripleymu tie vrazdy prechadzaju vdaka rôznym stastnym nahodam a totalnej neschopnosti policie. Ale nad tym sa daju prizmurit oci. Vzdy som si prial vidiet dalsie osudy Ripleovej postavy v Damonovom podani. Snad sa niekedy dockam. 9/10. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Spoilery. Obludný zločin. 90. roky boli krásne obdobie. Azda len počas nich mohol fakt nepríjemný a desivý psychotriler, jeden z najmrazivejších daného desaťročia, na celom svete zarobiť temer 130 miliónov (pri akceptovateľnom rozpočte 40 miliónov). V drvivej väčšine (vo všetkých?) stalkerovských trilerov magor svojho "miláčika" sleduje z relatívne bezpečnej vzdialenosti. Tu sa však maskuje ako jeho najlepší priateľ. O to je to desivejšie. Ďalším úžasným porušením zavedených klišé je, že v iných stalkerovských trileroch dej sledujeme z pohľadu obete. Tu je to presne naopak. Čo je ešte desivejšie. A absurdné je, že režisér to zmanipuloval tak majstrovsky, že akonáhle sa okolo tohto psychopata, vraha, nebezpečného človeka a chorého jedinca začne sťahovať slučka osudu... držíme mu palce, aby sa z toho dostal! Rovnako kuriózne je, že stalker svoju obeť zabíja v prvej polovici (temer dva a pol hodinového) filmu. Suverénny Matt Damon je skvelý, úžasný, temný a brutálny. V tom čase to ešte nebola hollywoodska hviezda resp. áno, mal k tomu nebezpečne našliapnuté, ale v r. 1999 to predsa len stále ešte bol „len“ ten chlapec z báječne civilného Dobrého Willa Huntinga. Rovnako parádny je však i jeho presný opak: oslňujúci, živelne žoviálny, život milujúci a bezstarostný Jude Law. Dokázal Dickiemu vtisnúť charizmu, vďaka ktorej chápeme, prečo má všetkých vo svojej moci, ale tiež štipku hajzlovstva, vďaka ktorému si poviete, že si to možno zaslúžil... a okamžite sa za to za seba začnete hanbiť. Z piatich nominácií na Oscara sa jedna ušla aj práve jemu, hoc keď sa to tak vezme, najväčšiu prácu odmakal poctivo Damon, kým Jude bol „len“ za šoumana. Ale tak už to v živote chodí. Z podporných rolí ma najviac zaujal pošahaný Phillip Seymour Hoffman, ale i obsadenie vyložene vedľajších rolí je bravúrne (James Rebhorn ako otec alebo Ivano Marescotti ako rímsky vyšetrovateľ, Ivana si určite pamätáte ako šéfa brutálnych zabijakov zo Scottovho Hannibala). Nedá mi samozrejme nespomenúť bravúrnu scénu na člne a potom ešte tú so zrkadlom. A skvelú európsku výpravu. Parádna je i retro atmosféra. Ako kniha, i film ťaží z „dávenej“ doby 50. rokov 20. storočia do takej výnimočnej miery, až je otázne, či by sa tento príbeh mohol odohrať aj v súčasnosti a nie iba v časoch, kedy ak ste s niekým chceli na diaľku komunikovať, museli ste mu napísať list, X dní čakať, kým príde (ak vôbec) a následne X dní čakať na odpoveď. Vynikajúca, zvrátená psychologická záležitosť. Triler ako vyšitý. Seale a Yared odviedli fakt kus nenormálnej práce. Za mňa lepšie, ako kniha, ale čudujem sa, že keď už ju Minghella (ktorý zároveň písal scenár) tak fantasticky zadaptoval a dá sa povedať „vylepšil“, prečo z nepochopiteľných príčin pridal úplne zbytočnú postavu v podaní Cate Blanchett, ktorá v románe ak sa nemýlim vôbec nevystupovala. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Matt Damon zahrál tuto náročnou roli na jedničku, je tak odporný a slizký, vzbuzuje v divácích takovou nenávist, přitom se nikdy nesníží k nějakému přehrávání a karikatuře, on prostě jen předstírá, že je někdo jiný, obyčejný člověk, stejně jako jeho hrdina! Damon zde jasně dokazuje, proč je v současnosti na vrcholu, zatímco jeho „dvojče“ Ben Affleck se divákům už omrzel (přiznejme si, dokážete si ho představit v podobné roli?) a teď hledí Damonovi na záda z veliké dálky. Scénář filmu, který se pohybuje na rozmezí dramatu a thrilleru obsahuje skvělá místa, především v první polovině, naopak když se pan Ripley projeví naplno, plynulost a atraktivnost filmu se občas vytratí. Jenže opět musím zmínit skvěleho Matta Damona, který i hluchá místa dokáže svým (doposud jednoznačně životním) hereckým výkonem povýšit na nevšední zážitek….jaká škoda, že nás režisér Minghella opustil! ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Film je zasazený na skvělé místo a do skvělé doby. Filmovým postavám lze jedině závidět dobu, kdy se měli dobře, nestarali se o nic a pařili na jazz. Tato romantická atmosféra je nejsilnější stránkou filmu. Matt Damon zde dokázal, že je mnohem lepší herec než Afleck, ale přesto to nestačí na charismatický výkon Lawa. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (26)

  • Úvodní scéna, která otevírá celý film se natočila původně v Římě, ale pro nespokojenost se později přetočila v New Yorku. (don corleone)
  • Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
  • Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)

Související novinky

Andrew Scott je nový pan Ripley

Andrew Scott je nový pan Ripley

26.09.2019

Hvězda seriálů Sherlock (Moriarty) a Potvora (sexy kněz) Andrew Scott získal hlavní roli v připravované seriálové adaptaci slavné série knih o známém zloději, podvodníkovi a sériovém vrahovi Tomu… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Law a Minghella opět spolu

Law a Minghella opět spolu

28.02.2005

Jude Law si s největší pravděpodobností zahraje v BREAKING AND ENTERING, pro Miramax Films. Lawova role se má jmenovat Will a je to londýnský architekt, momentálně se nacházející v osobní i… (více)

Reklama

Reklama