Obsahy(2)
Mladá studentka se vydává do zapomenutého městečka, aby zde detailně prozkoumala dějiny upalování čarodějnic. Zanedlouho se však její fascinace starodávným místem mění v noční můru. Historie je zde totiž ještě živější, než se na první pohled zdá. Horor byl natočen roku 1960, stejně jako PSYCHO, s nímž má společnou řadu prvků. (bebsie)
(více)Videa (2)
Recenze (48)
Mladá študentka Nan Barlowová sa na popud svojho profesora vyberie do malého, zabudnutého, večne zahmleného mestečka Whitewood. Chce tam overiť fakty o hone na čarodejnice. Práve v tejto osade malo dôjsť v roku 1692 k odsúdeniu Elizabeth Selwyn. Ženy, ktorá bola usvedčená z vyznavania dialba a praktikovania čiernej mágie. Lenže zdá sa, že vo Whitewoode nie je všetko v poriadku. História tam stále žije. "City of the Dead" je starý, čiernobiely film s prekvapivo pôsobivou atmosférou, ktorá poteší aj súčastných priaznivcov horrorovej kinematografie. *** ()
Jeden z prvních hororů (dokonce jsem někde četl, že úplně první), který přinesl téma reinkarnovaných čarodějnic, které vždy o sabbatu obětují nevinnou dívku, aby si prodloužily věčný život. V Itálii přímo na tenhle film zareagoval Mario Bava svojí Černou nedělí a odstartoval tam populární vlnu gotických hororů. Příběh sice není bez chyb. Padouch a oběť jsou od začátku přímo dáni (což nešťastně prozrazuje i dobový plakát k filmu), ale ta atmosféra je k nezaplacení. Krásné kulisy zchátralých domů města posedlého satanismem, hustá mlha se převaluje nízko nad zemí, nechybí zlověstná podzemní kobka a krásný pochmurný hřbitov s obřími kříži. Hudba zajímavě střídá jazzové pasáže s hororovými symfonickými, podepřené sborovým zpěvem. Zajímavé je, jak se zde opakují scény při obou návštěvách prokletého města – ty stejné pohledy občanů, ty stejné rituální prvky a všechno to směřuje k nevyhnutelnému. Konec je fakt paráda, výborně graduje, z kříže šlehají plameny a do toho zlověstný zpěv sboristů. Christopher Lee je bůh (jako obvykle), i když tady hraje spíš druhé housle, jednoznačným trumfem je Patricia Jessel, démoničtější čarodějnici byste těžko hledali. ()
Kdo má rád Black Sunday od M. Bavy, ten si jistě zamiluje i tenhle skvost. City of the Dead dominuje hlavně neopakovatelnou gotickou atmosférou malé vesnice s podivným obyvatelstvem, asi tou nejhustější mlhou na jeden metr čtvereční, kterou můžete v hororu spatřit, tajemným průvodem v černých kápích a malým, za to velmi působivým hřbitovem. Christopher Lee spíše přicmrndává, ale naštěstí je tu Patricia Jessel, jež se zhostila své role upálené čarodějnice naprosto fantastickým způsobem. Největší chybou budou asi jen zdejší komentáře upozorňující na řadu podobenství se slavnějším Psychem, díky nimž jsem přišel o největší twist filmu. Pro mě je tenhle černobílý kousek rozhodně o třídu lepší, než tolik přeceňovaný The Haunting z roku 1963, který s ním ale nemá nic společnýho. ()
Vďakabohu! Už som si myslel, že som do smrti prekliaty mizernými čierno-bielymi kvázi horormi (Phantom Ship, Creature from the Haunted Sea) alebo priemernými kúskami (White Zombie) a toť, poď ho, je tu mrazivý Horror Hotel, nekompromisný predchodca Psycha (no, predchodca, obidva sú 1960...) a Piatku trinásteho! ()
No, kostra příběhu je vlastně totožná jako u Psycha, obalení nadpřirozenou omáčkou jí ale dodává něco, díky čemu má smysl věnovat Horror Hotelu alespoň mírně zvýšenou pozornost. Mám samozřejmě na mysli opravdu povedenou mystickou atmosféru. Vesnice utopená v mlze, sklep s pavučinami, kult v černých kápích ... pro tohle mám zkrátka slabost a užil jsem si to, ačkoli film věkem určitě ztratil hodně ze své působivosti. 7/10 Horror movie of the Year ()
Reklama