Režie:
Adam MartinecScénář:
Adam MartinecKamera:
David HofmannHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Karel Martinec, Miloslav Čížek, Pavlína Balner, Aleš Bílík, Albert Čuba, Karin Bílíková Vápeníčková, Zdeněk PecháčekVOD (1)
Obsahy(1)
Zabijačka se u stařečků na Osoblažsku koná každý rok. Je to jediný den v roce, kdy se sejde celá rodina, aby si zanadávala, pojedla, popila a prostě jenom žila. Letos je ale všechno jinak. Děda od rána přešlapuje a neví, jak zeťákovi Karlovi oznámit, že je to zabijačka poslední. Karlově dceři Romaně chybí máma a její sestře Lucii se rozpadá manželství. Její syn Dušan neví jak se ve srážkách ženského a mužského světa orientovat, strýc Šupina od rána nebezpečně nasává, řezník Tonda tají, že má navlhlé patrony a problematický soused osnuje, jak se všem pomstít za svůj zpackaný život. V průběhu takového dne je testována odolnost vzájemných pout odhalujících pevnost a křehkost vztahů utvářených tradicemi, láskou i křivdami. (Cinemart)
(více)Recenze (16)
Je to zjevný pokus navázat na filmy jako Hoří má panenko a pokus je to jistě zdařilý. Atmosféra českého venkovského buranova je vystihnuta dokonale a několikrát jsem se zasmál. Také je tam několikrát skvěle použita hudba. Bohužel trávit ve společnosti těchto lidí 80 minut je až až a kromě té atmosféry už toho ve filmu moc není (jako třeba zápletka a podobné věci). Co skvěle fungovalo u kraťasu (vynikající Martincova Anatomie českého odpoledne, dožeňte), je tady už trochu únavné. Martincovi fandím, ale doufám, že bude točit i filmy jiného druhu. ()
Tohle bylo tak výstižně český, až to štíplo. Nečekal jsem, že mi během sledování vyběhne na mysl tolik vzpomínek z dětství, který jsou až nepříjemně podobný tomu, co se mi právě odehrávalo před očima. Vypadá to, že mladý český film vykřesal další jiskry nových talentů - 70%. [KVIFF 2024] ()
Anotace slibuje zručné prolínání komedie i tragedie a tentokrát nelže. Dobre zvládnuty debut s jistým vedením režiséra. ()
Malá, skromná a naprosto efektivní sonda do čecháčkovské vesnické mentality, evokující československé klasiky, jako jsou Slavnosti sněženek a Hoří má panenko. Adam Martinec umí vést skvěle vybrané herce i neherce k naprosté autenticitě, kterou by člověk v současném českém filmu jinak pohledal. Svoje postavy, ač chybující a některé doslova hrozné, nazírá s empatií a bez soudu. Život není černobílý a tvůrce to moc dobře ví. Společně s režisérem dva roky starého Kdyby radši hořelo tu máme teď dva Adamy, jejichž další projekty se vyplatí sledovat! [KVIFF 2024] ()
Rodinná zabijačka v komediálním filmu slouží jako příležitost pro setkání příbuzných čtyř generací a přátel, kteří začnou řešit různé vzájemné rozmíšky, ať už partnerské, rodičovské nebo sousedské. Přirozené a autenticky znějící dialogy mistrně vedených a skvěle sehraných (ne)herců přitom odkrývají ledacos z typicky české nátury a jsou na mnoha místech vyloženě k popukání. Ne všechny načaté konverzační linie mají jasné zakončení, vyústění filmu se nicméně nese v jednoznačně smířlivých tónech. Snímek svým námětem může na první dobrou působit jako lidová zábava (a částečně jí je), zároveň se ale staví do opozice tím, že vypráví především o zranitelnosti svých postav a i k samotné zabijačce přistupuje spíše jako k trpěnému přežitku doby, než aby ji vyzdvihoval coby populární vesnickou tradici. ()
(KVIFF) Mord je českým filmem v tom nejryzejším slova smyslu - od tvůrců, přes zabijačkový námět, až po pokukování po tuzemských dílech z 60. let. Divák je svědkem zprvu běžné rodinné události, která je však katalyzátorem pro hlubší témata na rovině mezilidských vztahů. Mord má potenciál zaujmout široké publikum, a to především díky tomu, jak dokáže onu zcela obyčejnou rodinnou sešlost převést na velké plátno tak poutavým způsobem, na čemž měli samozřejmě nemalý podíl obsazení herci a jejich civilní projev. Všudypřítomný odlehčený a zcela přirozený humor je účelně prokládán vážnými sekvencemi, z nichž člověka místy až zamrazí, aby se pak o scénu dál zase bavil na účet zobrazovaných postav. Rozhodně jsem velmi zvědavý na další Martincův film. ()
Některým nálepkám se nevyhnete... a proč byste to dělali? Spojení "československá nová vlna" se v souvislosti s Mordem sotva někdo vyhne (paralela zabijačky s hasičským bálem je jasná a i Papoušek by si tohle prasátko určitě užil), ale proč to dělat? Koneckonců, když už se má člověk někým inspirovat, tak pro ne těmi nejlepšími? Samozřejmě bude nějaký pátek trvat, než se ukáže, nakolik si novinka tohle srovnání zaslouží i co se kvality týče. Můj první dojem hraničí až s nadšením, ale snažím se ho trochu umravnit skrze filtr, že film v běžných podmínkách málokdy zapůsobí tak dobře, jako když ho člověk vidí na atmosférické premiéře v Karlových Varech (opakovaně odzkoušeno). Moc rád bych viděl třeba nějaký obsáhlejší dokument o natáčení - kolik toho bylo ve scénáři, kolik toho neherci vyimprovizovali, jakými postupy debutující režisér usměrňoval/ždímal/cizeloval/stříhal/doplňoval/atakdále. Coby divák jsem u českého filmu docela dlouho neměl ten přímočarý pocit, že se prostě děsně dobře bavím. Což se nemusí rovnat řachandě (je tu jen na pár místech) nebo i jen obecné srandě (vážna je tu nemálo - a třeba v závěru jsem zcela upřímně trnul, jestli se autor vydá nebo nevydá na pole vyložené tragedie). Druhé zkouknutí rozhodně bude - a ne jen z povinnosti nebo zvědavosti, těším se na něj. ()
Ta naše nátura česká... Adam Martinec v příběhu jedné rodinné zabíjačky ukazuje na češštví (a v určitém ohledu i čecháčství). Na rozdíl od kraťasu Anatomie jednoho odpoledne mi tu ale chybělo to možná v určitém ohledu přehnaně tragické, ale vypravěčsky uspokojivé vyvrcholení. Pokud teda nepočítáte osud prasat Ferdy a Jiřiny. (KVIFF) ()
Velká rodinná setkání mohou být někdy náročná. Děti se hádají s rodiči a ti zase se svými rodiči. Všichni to moc dobře známe. Absolventský snímek mladého režiséra Adama Martince přesně tohle reflektuje, a to velmi sympatickou civilní formou, zejména za pomoci dokonalých neherců (i když pánové Čuba a Bílík se se svými postavami sžili také velmi dobře). Scénu s Forrestem Gumpem považuji za jeden z nejzábavnějších momentů českého filmu za dlouhá léta. Zkrátka a dobře Hoří, má panenko nové generace. Díky za to a moc držím palce nejen v Hlavní soutěži KVIFF. ()
Čekala jsem úplně jiné zpracování, tohle je mnohem lepší! Nadprůměrná česká konverzační komedie (srovnatelná s Vlastníky), na malém prostoru o málo hercích, a docela neokoukaných. Skvěle doladěno hudbou. Některé vtípky laciné, některé by se mohly stát kultovními hláškami. Téma zabíjačka je dnes docela tabu, cením, že to Martinec natočil. Myslím, že spousta lidí se v komedii najde. Do toho troška přesahu (Karel, dcery..), krásný a dojemný závěr. [KVIFF, 2024] ()
[KVIFF] Opět krásný úkaz, že český film žije. Nádherná malá záležitost, která fungovala. Občas bylo rušivé, jak se postavy překřikovaly. Jinak nádhera. ()
Mladí čeští tvůrci přináší filmy, které pojednávají o obyčejných tématech s přidáním nadsázky a humoru. A snímek Mord není výjimkou. Tradiční rodina se sjíždí na venkově, aby si společně užili tradiční zabijačku. Jejich plán se snaží překazit soused a nepomáhá ani neomalenost některých členů rodiny. I přes všechny strasti se zabijačka posouvá dále a na povrch stoupají detaily rodinných vztahů a problémů. Adam Martinec přináší velice poutavou a zábavnou podívanou, která osloví širokou škálu lidí a nabídne švěží pohled na rodinnou sešlost, která nikdy nebývá posvícení. Excelentní výkony neherců jsou už jen třešničkou na dortu skvěle odvedené práce celého tvůrčího týmu. [KVIFF 2024] ()
Příjemná tragikomedie o vesnické zabijačce a rodinných vztazích, která se nepochybně inspirovala československou novou vlnou, překvapila. Tento žánr prostě Češi umí a je pro českou literární i filmovou tvorbu signifikantní. Mělo to vibes Slavnosti sněženek, Homolků a Formana, přičemž z každého si vzala něco, co filmu dodává na autenticitě. Překvapil mě zejména pozitivní konec. Myslím si, že není moc režisérů, kteří by měli koule na to, aby takovýto typ filmu zakončili happyendem, spíše by dofinišovali na dramatické až tragické lince. Ono vlastně kdyby film skončil tragicky, bylo by to celkem klišé, ale takto to bylo nějak víc uspokojivé a dodalo to příběhu lepší atmosféru a dojemnost. Herci i neherci odvedli výbornou práci. Nejvíce se mi líbila epická hudba ve spojení se zpomalenými záběry utíkajícího prasete a za ním běžící ožralové. Těším se na další dílka od Adama Martince. 8,5/10 (KVIFF 2024) ()
Metla "lepších" českých komedií, které se stanou buď legendárními, jako Pelíšky a nebo skončí v propadlišti dějin (Přišla v noci). Festivalový film v hlavní soutěži bez politicko-historických psychoanalytických diagnóz, prostě slivovice s mrtvým prasetem. ()
Klišé, které říká, ze Adam Martinec je nový Forman s Papouškem, zamlčuje, jak moc osobní je evidentně tenhle snímek a jak moc je empatický ke svým postavám. Tatínek režiséra v hlavní roli je naprostá hvězda. ()
Až na přepálenou stopáž a absenci výraznějšího příběhu v první části skvělý debut. Výborná režie, práce s neherci, kamera. Přirozené dialogy, postavy z masa a kostí. ()