Režie:
Bill CondonScénář:
Bill CondonKamera:
Stephen M. KatzHudba:
Carter BurwellHrají:
Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, David Dukes, Kevin J. O'Connor, Jack Plotnick, Rosalind Ayres, Jack Betts, Todd Babcock (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední týdny Frankensteinova otce, režiséra Jamese Whalea. Nemocný Whale žije osaměle se svojí hospodyní Hannou a při pokusech malovat bezmocně sleduje, jak ho se zdravím opouští i jeho umělecká tvořivost. Potřebný vzruch do posledních týdnů jeho života přináší mladý zahradník Clayton Boone, který zprvu netuší nic o starcově filmové minulosti ani o jeho sexuální orientaci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (140)
Ocenění: Oscar 1998 - adaptovaný scénář; nominace: hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Zlaté glóby - vedlejší herečka (L. Redgrave); nominace: film (drama), herec v dramatu (I. McKellen) BAFTA - nominace: vedlejší herečka (L. Redgrave) Bram Stoker Awards - scénář (společně s filmem Smrtihlav) British Independent Film Awards - herec (I. McKellen) Broadcast Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Chicago Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen) Florida Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Independent Spirit Awards - film, hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen) London Critics Circle Film Awards - vedlejší herečka (L. Redgrave) Los Angeles Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen), hudba (společně s filmem Malý řezník) National Board of Review - herec (I. McKellen), film San Diego Film Critics Society Awards - herec (I. McKellen), film MFF San Sebastián - herec (I. McKellen), Zvláštní cena poroty (s filmem A la place du coeur) Satellite Awards - adaptovaný scénář Seattle International Film Festival - režie Toronto Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen).... ....Scénář : Bill Condon podle románu Christophera Brama. Kamera : Stephen M. Katz. Hudba : Carter Burwell - Ocenění 1998 - Los Angeles Film Critics Association Awards - vítěz ( Nejlepší hudba ) ()
Sice chápu, že poselstvím filmu je, že těžko člověku být samotnému a měl by mít přítele, ale on je poměrně velký rozdíl mezi přátelstvím a sexuálními choutkami. A tady z toho filmu prostě ta homosexualita teče už od prvních minut, takže pak celé té historce nevěřím, přijde mi jen pateticky okázalá s velkými gesty a urputnou snahou namontovat tam ty příšery, ale jinak mne to nechalo pocitově chladným a film sám mi přišel nakonec pěkně vychcaný - vezmi velké téma a lidi to ocení, i když vlastně příběh stojí za starou belu, je nekonzistentní, chemie mezi ústřední dvojicí nefunguje a celé je to vlastně neuvěřitelně povrchně podáno včetně figurek kolem (mladý novinář, služebná, hloupá, bohatá husa na recepci a další). ()
Silně nadprůměrný snímek, zejména díky hereckému ztvárnění všech TŘÍ hlavních postav - nemohu opomenout hospodyni Hannu - a díky tenké nitce vzpomínek a snů otce "monster", kterými je příběh protkaný. A Bohové? ... Nepatříme k nim - nikdo z nás. Oni se nanejvíš dobře baví, pokud nás odněkud pozorují - nezáleží na tom, jestli z nebe nebo z pekla, protože my si svá "monstra" nosíme v sobě ... Neodpustím si jenom jednu soukromou, zcela subjektivní připomínku. ----- !!! MOŽNÝ SPOILER !!! ----- Vyhrocená scéna s maskou mi nijak zvlášť neseděla, byla trošičku "přes". Až do té chvíle jsem měla pocit, že zvláštní přátelství, porozumění a RESPEKT mezi oběma muži byly postupem času VZÁJEMNÉ - a tahle jediná událost všechno dokonale nabourala. Navíc: Pokud by James Whale vážně chtěl zemřít rukou Claytona - prakticky ho přimět k k vraždě - musel by zatraceně dobře vědět, že mu tím neodvolatelně zničí život. Nemyslím, že by byl až tak sebestředný, aby mu to bylo jedno ... Mrtvého vzkřísit nemohl. Mohl - a měl - prostě jen jít a začít malovat, nic víc ... to by bylo daleko přijatelnější - a působivější. Jistě, seběhlo se to rychle, neplánovaně a možná do určité míry impulsivně - chápu to, nicméně téměř veškeré moje dojetí se někam vytratilo, takže 1* musím shodit ze stolu - a docela mě to mrzí. ()
Ne, že by mě dvakrát zajímali kostlivci ve skříni starého Whalea, tím méně tlumené buranství jeho zvídavého zahradníka,nebo dokonce stárnoucí hvězdy celuloidu za svým zenitem, sám příběh není nijak zvlášť zajímavý, až na pointu, to je jiný kafe. Nejvíce jsem však byla fascinována pouhou přítomností skvělého McKellena (jež je nejhezčím homosexuálem, co znám), který, i kdyby nepronesl jediného slova, zaujal by pouze svými aristokratickými způsoby a nevídanou přirozeností, to vše umocněno kontrastem mladého, až nestoudně živočišného Frasera, proti jehož komediálním rolím jsem neměla námitek, zde však nenechává prostor k pochybám o jeho talentu i v dalších hereckých polohách. ()
Takovej ten typ filmu, kde se vlastne nic moc nedeje, ale presto pusobi hodne silne, navic tady tvurci to dojemny vypraveni o umirajicim reziserovy a mladym zahradnikovi a jejich zvlastnim pratelstvi obcas ozivujou nejakou naprosto fantastickou scenou z valky. Celej film samozrejme stoji na hlavni dvojici, McKellen hraje fantasticky, ale zase to mel ulehceny tim, ze toho teplouse nemusel hrat a Fraser je tady docela namakanej. No a co se tyce toho Frasera, pravdepodobne jeho nejvetsi herecka prilezitost a i kdyz z neho asi nikdy nebude zadnej velkej herec a hodi se spis jako hlaskujici frajer, zvladnul tu roli vcelku s prehledem a McKellenovi dobre nahrava. Jak moc je film podle skutecnejch udalosti tezko rict, nicmene spousta veci ve filmu se skutecne stala, ale i kdyby ne, stejne by to bylo hodne silny drama. ()
Reklama