Režie:
Bill CondonScénář:
Bill CondonKamera:
Stephen M. KatzHudba:
Carter BurwellHrají:
Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, David Dukes, Kevin J. O'Connor, Jack Plotnick, Rosalind Ayres, Jack Betts, Todd Babcock (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední týdny Frankensteinova otce, režiséra Jamese Whalea. Nemocný Whale žije osaměle se svojí hospodyní Hannou a při pokusech malovat bezmocně sleduje, jak ho se zdravím opouští i jeho umělecká tvořivost. Potřebný vzruch do posledních týdnů jeho života přináší mladý zahradník Clayton Boone, který zprvu netuší nic o starcově filmové minulosti ani o jeho sexuální orientaci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (140)
Ocenění: Oscar 1998 - adaptovaný scénář; nominace: hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Zlaté glóby - vedlejší herečka (L. Redgrave); nominace: film (drama), herec v dramatu (I. McKellen) BAFTA - nominace: vedlejší herečka (L. Redgrave) Bram Stoker Awards - scénář (společně s filmem Smrtihlav) British Independent Film Awards - herec (I. McKellen) Broadcast Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Chicago Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen) Florida Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen také za film Nadaný žák) Independent Spirit Awards - film, hlavní herec (I. McKellen), vedlejší herečka (L. Redgrave) Kansas City Film Critics Circle Awards - herec (I. McKellen) London Critics Circle Film Awards - vedlejší herečka (L. Redgrave) Los Angeles Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen), hudba (společně s filmem Malý řezník) National Board of Review - herec (I. McKellen), film San Diego Film Critics Society Awards - herec (I. McKellen), film MFF San Sebastián - herec (I. McKellen), Zvláštní cena poroty (s filmem A la place du coeur) Satellite Awards - adaptovaný scénář Seattle International Film Festival - režie Toronto Film Critics Association Awards - herec (I. McKellen).... ....Scénář : Bill Condon podle románu Christophera Brama. Kamera : Stephen M. Katz. Hudba : Carter Burwell - Ocenění 1998 - Los Angeles Film Critics Association Awards - vítěz ( Nejlepší hudba ) ()
Sice chápu, že poselstvím filmu je, že těžko člověku být samotnému a měl by mít přítele, ale on je poměrně velký rozdíl mezi přátelstvím a sexuálními choutkami. A tady z toho filmu prostě ta homosexualita teče už od prvních minut, takže pak celé té historce nevěřím, přijde mi jen pateticky okázalá s velkými gesty a urputnou snahou namontovat tam ty příšery, ale jinak mne to nechalo pocitově chladným a film sám mi přišel nakonec pěkně vychcaný - vezmi velké téma a lidi to ocení, i když vlastně příběh stojí za starou belu, je nekonzistentní, chemie mezi ústřední dvojicí nefunguje a celé je to vlastně neuvěřitelně povrchně podáno včetně figurek kolem (mladý novinář, služebná, hloupá, bohatá husa na recepci a další). ()
Když jsem film před lety viděl poprvé, byl pro mne v mnoha směrech překvapením. McKellena jsem do té doby znal jen coby Gandalfa a zdejší jeho starý, se smrtí se již smiřující, homosexuál mne opravdu chytl za srdce. Dalším překvapením pro mne byl Brendan Fraser, kterého mám rád v jeho komediálních rolích (Rockeři vládnou), a proto jsem si ho tak nějak nebyl schopen představit v "normální" dramatické roli. Teď už dovedu. Dalším překvapením bylo to, že film, mimo jiné, produkoval Clive Barker. Mám k hororům hodně blízko, proto mě strašně bavili flashbacky o natáčení Frankensteina. No, on mě vlastně bavil film celý, jeho nádherná poetika, skrytý humor, krásný retro příběh. A k tomu tři skvělé herecké výkony - McKellen, Fraser a pro mě nepochopitelně zde v komentářích opomíjená Lynn Redgrave coby služka Hanna, ta byla naprosto úžasná. Jsem rád, že se jsem si film mohl nedávno pořídit i na DVD. ()
3.5 | Skvělé herecké výkony, nádherná hudba, ale místy zdlouhavé a nezajímavé. Ian McKellen měl za tohle dostat Oskara, ne scénář, protože film je tak dobrý hlavně díky jeho brilantnímu hereckému výkonu. Bez něj by to bylo o moc horší, protože jinak to je téměř o ničem, příběh umírajícího muže, dříve slavného, dnes trpícího, vzpomínky, filozofování... Dobře natočený art film, ale já raději uvolněnější snímky... ()
Je vůbec možné napsat ještě něco, co nezaznělo??? Asi ne, protože Bohové a monstra skutečně jsou vynikajícím filmem s bezchybnými hereckými výkony, zajímavě nekonvenční hudbou, výtvarnou stylovostí a velmi citlivým scénářem. Ale není to film pro každého - chvílemi sledujeme Whaleovo vnitřní psychické rozpoložení, chvílemi s námi Whale nelítostně ironicky šprýmuje a občas nás i nechá velmi lehce nakouknout do vlastní minulosti. Každopádně se hodně mluví (ale velmi zajímavě a "zábavně") a málo děje (pouze zdánlivě!). Gods and Monsters je film, od kterého jsem čekal, že mě dostane. A to se mu absolutně povedlo, akorát je nutné být tomu nakloněn, tiše sedět, poslouchat a dívat se. Pak máte reálnou šanci (i když pouze jako nenápadný pozorovatel) prožít si tento příběh spolu s lidmi z plána. A to do všech detailů a zcela naplno... ()
Galerie (6)
Zajímavosti (8)
- Název filmu pochází z věty, kterou řekne ve filmu Frankensteinova nevěsta (1935) Dr. Pretorius Dr. Frankensteinovi: "To a new world of gods and monsters." (Kulmon)
- Závěrečnou scénu, kdy Clay kráčí ulicí jako Frankenstein, navrhl Brendan Fraser. (HellFire)
- Ve filmu uvidíme pět originálních skic Jamese Whala. (HellFire)
Reklama