Reklama

Reklama

Harper

  • USA Harper (více)
Trailer

VOD (1)

Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Drink, Mr. Harper? / Not before lunchtime. / I thought you were a detective. / New type. Stejně jako o devět let mladší pokračování The Drowning Pool lze Harpera zahrnout do škatulky, která ke své škodě dosud nebyla vynalezena: light-and-silly-noir. Je to kategorie paradoxní a paradoxem je neblaze poznamenán i tento film, pokoušející se vytěžit to zábavnější ze žánru, ohledávajícího hlubiny lidské zvrácenosti obvykle s vážností, která tématu přísluší. Zaznamenaného komerčního úspěchu a jisté stravitelnosti dosahuje titul čistě díky angažmá a síle charisma Paula Newmana. Ten tímto výkonem opět dokazuje, že by přesvítil podprůměrnost prakticky čehokoliv. Jeho podání soukromého očka Lewa Harpera obnáší chvíle nejdrsnějšího drsňáctví, jemnocitu, šlechetnosti, věrnosti, důvtipu a především rošáckého šaškování, jež může i náročnějším divákům stačit samo o sobě. Newman (& spol.) hláškují po nočních podnicích, rezidencích a ložnicích Los Angeles a to je vlastně celé. Skutečnost, že zápletka i skoro vše ostatní stojí za starou bačkoru, vlastně v ní o nic nejde a k těm několika násilným skonům dochází jaksi smyslu příběhu navdory, se Paulem maskuje úspěšně a dává znovu ocenit význam instituci filmových hvězd pro zábavní průmysl. (Kéž by v té žumpě bylo hvězd takové nebývalé svítivosti víc.) Víc než zdání substance nenajdete, a to dokonce ani vysokokalorickým přílohám noir ikon jako Lauren Bacall či Janet Leigh v úloze ženy, která si koleduje o kudlu ve sprše už jen tím, že jí jako manžel není dost dobrý Paul Newman. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Zaplatit chlast alkoholikovi, abych získal informace, to je oběť." Harper mě bavil. Jako správný soukromý očko si dělá srandu z policajtů, přivolá zlobu Boha Slunce a občas dostane ránu pěstí, tyčí nebo náklaďákem. Vždycky však vstane, oklepe se, procedí mezi zuby suchou hlášku a jde vyrobit další mrtvolu. Prostě sympaťák, kterej se umí pohybovat ve světě, ve kterým jsou všichni zmetci nebo Miranda. U ní jsem si nebyl jistej, ale její hustej vlas, tanec na můstku a sebevražedný řízení auta ve mně vzbudili dojem, že je nevinná. A závěrečnej pokec s vrahem je dokonalej. Takhle přátelskou atmosféru nedokázal vytvořit ani jedinečnej vágus Colombo. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Musím se přiznat, že bych na rok 1966 nečekal tak krásně cynickej film, za což hodně může i samotný český dabing, který je na, v podstatě, nadpozemské úrovni. Na druhou stranu beru, že kde se v té době ochomejtal Paul Newman, tam se nebylo čeho bát. On byl prostě zárukou všeho dobrého, co Amerika v té době natáčela. I tady je jeho postava fantastická. Sype hlášky kudy chodí, stejně tak ale dostává i po držce. Je to takovej ten typ frajera, který Vám nedá do držky, ale zato má naprosto úžasně nevymáchanou držku, že stihne pourážet i plastové sedátko na hajzlu. Škoda, že film je tak strašně o ničem. Vlastně se jedná o kriminálku, která má v hlavní roli mrtvolu a vyšetřovatele, kterým je právě Paul Newman. Během sledování ale zjistíte, že Vám je celý příběh naprosto ukradenej. V hlavní roli je vyšetřovatel, který si celý film uzurpoval s přehledem pro sebe. A mně to teda vůbec nevadilo. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Lehce nadprůměrná kriminálka s mým oblíbencem Paulem Newman, kterému role drsňáckého detektiva padla jak ulitá. I když je tento snímek považován za klasiku svého žánru, tak po více jak 40 letech už Harper ztratil něco ze svého kouzla a atmosféry. Co zaslouží pochvalu je příběh, který je napsán velmi kvalitně (zamotaně :)) a do poslední chvíle vlastně nevíte, kdo je onen únosce. Za zkouknutí to rozhodně stojí, ale podruhé už bych to asi vidět nemusel, horší čtyři hvězdičky...... ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Průměrná detektivka s tuctovou vraždou, jednou zapamatovatelnou akční scénou v temném vrakovišti, množstvím postav, komplikovanými vztahy a stylově cynickým Paulem Newmanem v postavě soukromého detektiva. On tedy zejména Newman pozvedává celý film na dobře koukatelný průměr, ale z 15ti filmů s Newmanem, které jsem doposud viděl, hodnotím Harpera jako jednoznačně nejslabší... Zatímco v nočních scénách (zvláště těch akčních) je atmosféra velmi zdařilá, zbytek filmu s nesmírně nataženým tempem hutnější atmosféru jaksi postrádal a celkový styl možná až příliš odváděl divákovu pozornost od ústřední zápletky. Většina děje na mě působila předvídatelným až zaměnitelným dojmem, ale samotný příběh mě přeci jenom překvapil alespoň závěrečném vyústěním po konečném odhalení pachatele. To nejlepší z amerického neo-noiru mělo teprve o pár let postupně přijít. 60% ()

Galerie (51)

Zajímavosti (5)

  • Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
  • Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)

Reklama

Reklama