Režie:
Hector BabencoScénář:
William KennedyKamera:
Lauro EscorelHudba:
John MorrisHrají:
Jack Nicholson, Meryl Streep, Carroll Baker, Michael O'Keefe, Diane Venora, Fred Gwynne, Margaret Whitton, Tom Waits, Jake Dengel, Nathan Lane, James Gammon (více)Obsahy(1)
Ve filmu Jako nepoddajný plevel, který se odehrává v ponurých letech hospodářské krize, exceluje Jack Nicholson v hlavní roli Francise Phelana. Odepsaný hráč basketbalu v roce 1910 utekl od své rodiny poté, co nešťastnou náhodou upustil svého maličkého synka, který pád nepřežil. Z Phelana se následkem této tragické události stal ošuntělý trhan a barový povaleč, který se potácí od jedné lahve ke druhé. Dny tráví ve společnosti Rudyho (Tom Waits), s nímž vyhledává nejrůznější drobné kšefty a nabízí práci výměnou za přístřeší a příležitostně i džbánek vína. Phelan se zatoulá do svého rodného města Albany ve státě New York, kde kalným zrakem pátrá po někdejší přítelkyni a parťačce v popíjení Helen Archerové (Meryl Streepová), která začala prodávat své tělo za alkohol a podnájem. Během několika příštích dnů Phelan vezme pár menších pracovních nabídek, aby měl na pití, zatímco v myšlenkách se často vrací do minulosti. Nakonec se naskytne i šance na usmíření s jeho manželkou (Carroll Bakerová). (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Mezi filmy, které se zaobírají okrajem společnosti jsem našel mnoho snímků, které na mě zanechaly hluboký, nesmazatelný dojem. Mezi filmy o pomatencích, životních looserech, opilcích, bezdomovcích apod. jsem našel i svůj vůbec nejoblíbenější film KRÁL RYBÁŘ. Na IRONWEED jsem se moc těšil. Teď bezprostředně po shlédnutí filmu jsou mé dojmy značně rozporuplné. V úvodu se píše, že film je o důležitosti rodiny v životě každého jedince. Já ho spíše vnímám, jako film o tom, že člověk sám před sebou nikdy neuteče, a že každý je svého štěstí strůjcem. Ale ať je to tak, či onak - až příliš často mi to přijde kýčovitě patetické, zbytečně slzopudné a hlavně obrovsky naivní ( zejména návrat domů ), a to i s ohledem na skutečnost, že se film odehrává ve 30. letech. Na druhou stranu herecké výkony, které jsou předem dané jmény hlavních aktérů, jsou vynikající, zejména Streepová ( i když ji nemám moc rád ) je prostě dokonalá. A radost mám i ze svého oblíbence Toma Waitse, ten má tento druh rolí v malíku. Takže jsem vlastně vcelku spokojený. Tři *. ()
Pokiaľ máte Jacka Nicholsona zaškatuľkovaného v type postáv ála alfa samec, tak si schválne pozrite tento film a určite uznáte jeho herecké majstrovstvo. Francis je síce vo svojej komunite za toho najväčšieho frajera, ale byť lídrom medzi alkoholikmi a životnými skrachovancami nie je zas také veľké spoločenské terno. Film má tú výhodu, že môžete nakrúcať bezdomovcov a otrhancov v akýchkoľvek situáciách, pri ktorých by ich v realite napríklad vyhodili z podniku kvôli smradu, ale ten na plátne necítiť. Túto drobnú závadu, s ktorou som sa nestretol prvýkrát, ale dokážem tvorcom bez problémov odpustiť. Tých dve a pol hodiny skutočne nie je na závadu, film mi rýchlo utiekol. ()
Takže: Dabing. Česky zpívající Tom Waits je zrůdnost (hlavně že všichni ostatní "zpěváci" zůstali nepředabovaní, včetně tuláka ve vlaku a M. S.). Dál: Bezdomovci (nebo "lidi z ulice") v Nilssonových filmech hrají přesvědčivě/ji (protože to jsou v první řadě lidi z ulice, ale od profesionálních herců by se dalo čekat, že to zvládnou zahrát). Tihle? Ne. Samozřejmě i za to do značné míry může dabing (ale vlastně ne nutně, když koukám na ukázky v originále ... to jsou prostě hlasy herců - i když alespoň hlasy tváří). A tedy tváře (a gesta a pohyby atd.): Ať se M. S. snaží sebevíc, je to tvář (a pohyby atd.) královny krásy, ne člověka, který má něco za sebou - opět viz Nilsson (a J. N. na tom není o moc líp). Celkově to není špatný, a kdybych neznal filmy R. N., řekl bych, že je to dobrý, jenže znám. Nechci kritizovat. V každém případě to dopadlo mnohem líp, než to dopadnout mohlo (přinejmenším kdyby to natočil Američan). Jenže o nic z toho v tom filmu nejde: takhle to dopadá, když někdo nemá co říct - měl bych mluvit o příběhu, jenže příběhy mě nezajímají, měl bych mluvit o "filmu", jenže o tom nic nevím, případně o nějakém morálním ponaučení atd. (nebo o čem by "komentáře" (edit. - "recenze", z komentářů se staly "recenze", tím hůř) měly být, v tom balastu se strašně těžko orientuje). Takže to hlavní: Je to pěkný film. ()
Jsme v roce 1938 a Jack Nicholson se vrací z jednoho svého flámu. Respektive se vrací do svého rodného města, stejně jako Meryl Streep, a coby opilci a bezdomovci jsou v tomhle melodramatu konfrontovaní s místy a lidmi ze své minulosti. Odvaha, úzkost, pocity viny, pokání. A novela Williama Kennedyho, oceněná Pulitzerovou cenou. Tvůrce Hector Babenco, který natočil i pro mě docela nesnesitelný kus Polibek pavoučí ženy, představuje typicky herecký film. Dvě velká esa, která kdyby nabídku nepřijala, film by zapadl v propadlišti dějin (ač tedy mimochodem představoval solidní komerční propadák). Nicholson, který kdysi nešťastnou náhodou způsobil smrt svého novorozeného syna, je nicméně při zobrazení lidské trosky dokonalý, což ocenily i kritiky. Naopak snímek jako takový už tolik nechválily. ()
Pokud máte rádi kvalitní příběhy a dostali jste se čirou náhodou k tomuto filmu, tak se na něj určitě podívejte. Osobně můžu říct, že se jedná o jedno z těch příjemných překvapeních, které bych od Jacka Nicholsona a Meryl Streep ani snad už nečekal. Člověk si totiž říká, že s nimi v televizi viděl ty nejznámější a nejlepší fláky tisíckrát, jenže pak se objeví nějaký zapadlý kus a je o překvapení zaděláno. Oba ty ožratý blázny hrají tak geniálně, až jsem zapomněl, jak se vlastně mrká. Jo a Jack Nicholson tu má hrozně krásnou scénu, kde jednomu sexuálně plodnýmu ožralovi vypráví, že si neštrejchnul už několik let a že už asi ani neví, jak se to dělá. Podle mě se musel hodně přemáhat, aby zrovna tohle natočil. Zrovna on... ()
Galerie (65)
Zajímavosti (7)
- Jack Nicholson chtěl, aby si jeho syn Caleb Goddard zahrál postavu mladého Francise Phelana, ale sám Caleb to odmítl. (jezurka42)
- Film je adaptací stejnojmenného bestselleru Williama Kennedyho oceněného Pulitzerovou cenou. Tvůrce pracoval také na scénáři k filmu. (Terva)
- Roli Francise odmítl Robert De Niro, a to kvůli menšímu honoráři a roli Al Caponeho ve filmu Neúplatní (1987). (Rocky62)
Reklama