Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (611)

Radko 

všechny recenze uživatele

Ilúziu o nevyhnutnosti zastupovania obhajcom v prípade súdneho procesu vytvoril mocenský systém. Rovnaký systém, ktorého záujmy obhajujú advokáti vlastníkov a hráčov filmového priemyslu, prináša do kín filmy, utvrdzujúce divákov o potrebe presne takéhoto fungovania súdnictva. Vďaka nemu dobrý a dostatočne drahý advokát zvíťazí vždy. Stačí mať tie správne precedensy, špicľovské zázemie a výrečnosť! Prvotný strach prináša atraktívny príbeh, kde sa zmiešavajú otázky advokátskej cti, vzťahové problémy s otázkou duševne chorých páchateľov. Je postavený na šikovnom hereckom výkone obvineného v kontraste so sivo nezaujímavými (avšak potrebnými!) advokátmi, sudcami a prokurátormi. Prekvapivé vyústenie smeruje k interesantnej poučke: "Nikomu never! Ani sebe samému.". Systém predražených ohýbačov paragrafov, umožňujúci vždy iný výklad zdanlivo jednoznačného pravidla však ostáva nespochybnený. Dôkazom toho je vo filme vyvolaná debata právnikov o tom, že v priebehu procesu nie je možné meniť raz začatý smer obhajoby. Ani v prípade, ak je to žiadúce, pretože sa v priebehu procesu objavili nové dôkazy. Mašinéria pravidiel vedenia súdneho pojednávania nepustí - je možné robiť kadejaké iné lotroviny (ako sa aj v priebehu procesu ukáže), ale toto v žiadnom prípade nie! Rezultát: dejovo pozerateľná súdnička nespochybňujúca systém. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Možná i lehce nadprůměrná míšenina právnického a psychologického thrilleru, pochopitelně jako vždy s naprosto zkresleným, ale alespoň nějak "přitažlivým" obrazem amerického právnického systému. Všechnu pozornost na sebe zákonitě strhává výborný Edward Norton, který stejně jako ve Score dokázal, že je v současnosti jedním z mála "mladých " herců, jimž je možno svěřit postavu dvou tváří, aby z toho bylo něco kloudného. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jak já se rád nechávám překvapovat těmi banálními ale přesto skvělými pointami, které přímo lákají podívat se na film znova jinýma očima. Vždycky se potom tak nějak zpětně obhajuji, že jsem to přece celou dobu věděl, ale prd, nevěděl. Asi to bude tím, že tenhle snímek se celou dobu tváří, že ničeho takového prostě není schopen, a o to více to překvapí. Opět se mi tedy vyplatilo si o filmu předem nic nečíst. Krom závěru a dokonalého Nortona (jeden z nejlepších výkonů vůbec) a jeho postavy toho Prvotní strach ale vlastně moc nemá. Soudní drama jsme viděli tísickrát předtím i potom (a zase to funguje). Hudba Jamese Newtona Howarda je nevskusně osmdesátková a filmu vůbec nepomáhá. Richard Gere mě moc nepřesvědčil a Laura Linney se chytla tak v druhé půlce. Přítomnost vedlejší linie s předchozím případem zcela nadbytečná. Na druhou stranu tematika "problematického" chování katolických kněží byla v době uvedení snímku velice aktuální a nová (teď mi teprve došlo, jak prozíravě jsem si ho vybral na Štědrý den) a prostě celý film přes svůj komorní průběh mě nadstandardně bavil. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Hodně silné 4*. Thrillery odehrávající se převážně v soudní síni sice výrazně zavánějí nudou, ovšem já s nimi mám tu nejlepší zkušenost a jejich sledování mě vždy baví. Prvotní strach navíc patří k těm lepším snímkům z této kategorie. A to i přes stokrát omílanou zápletku, která tu je ale výborně zpracována a výrazně podpořena opravdu skvělým výkonem psychopatického Edwarda Nortona. Ten tu doslova zazářil a podle mě dodal pojmu filmový psychopat zase trochu jiný rozměr. Ovšem pochvalu si zaslouží i Richard Gere, který v hlavní roli také nezklamal a postavu arogantního advokáta vystihl velmi dobře. Dialogy v dané míře snesitelné a smysluplné, a byť je příběh dost zdlouhavý a plyne si spíše pěkně pozvolna, dobře se na to kouká a po shlédnutí jednoznačně převažují pozitiva v podobě herců a také režie. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jesti na Prvotním strachu je něco dokonalé a zaslouží pětihvězdičkové ocenění, je to určitě výkon Edwarda Nortona v roli muže obžalovaného z vraždy celebrity. Ve své prvotině ukázal obrovské možnosti svého talentu a kritika i filmoví diváci z něj byli paf. Určitě se poprávu zařadil mezi nejvýznamnější tváře své herecké generace. Nemám nejmenší problém ani s Richardem Gerem v hlavní mužské roli, který je sice o dvě třídy horší než Norton, ale pořád to stačí na lepší herecký průměr a především Gere tady byl typově přesně obsazený do pozice, kterou dokonale ovládá a má v zobrazování podobných sebejistých elegánů praxi. Co mi ale vadí, je scénář, takový ten typický hollywoodský konstrukt, který se snaží maximálně efektně diváka manipulovat a připraví mu "šokující" zvrat na samotný závěr. Tedy přesně to, co mnohé filmové fanoušky naopak potěší. Nejde mi o to, že pachatel zločinu počítá 20 tahů dopředu, to konec konců dělá každý špičkový šachista, jde mi spíš o to, že ten brilantní plán počítá s reakcí spousty zúčastněných, které se ve skutečnosti nedají odhadovat a kdyby se jejich reakce jen nepatrně odklonily od předpokladů, skončí pachatel velice rychle na elektrickém křesle. Nehledě na to, že podle mých zprostředkovaných znalostí takhle americká justice doopravdy nefunguje. Celkový dojem: 65 %. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (14)

  • Natáčelo se od 28. dubna do 12. července 1995 ve státech USA – Západní Virginie, Illinois a Kalifornie. (Varan)
  • Prvotním strachem je myšlen strach ze smrti, který si každý více či méně vědomě v sobě neseme jako celoživotní trauma a které nás činí nesvobodnými. Přírodní civilizace si tohoto Kainova znamení byly vědomé, a proto měly rituály smrti, které jim pomáhali strach ze smrti transformovat. (sator)

Reklama

Reklama