Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (613)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Pri sledovaní amerického snímku "Prvotný strach" (Primal Fear) som mal rozporuplné pocity. Na jednej strane som bol unesený perfektne natočeným justičným thrillerom a výbornými hereckými výkonmi zvučných hollywoodskych hviezd. Na strane druhej som však bol zhnusený precízne zakomponovanou anti-kresťanskou propagandou a so zarputilou obhajobou chudáčika schizofrenického vraha. Óóó jak liberálne, óóó jak progresívne. Avšak úplný záver filmu, to nečakané precitnutie, vytiahlo moje hodnotenie predsa len na štyri hviezdičky. **** ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Filmy z právnického prostředí jsem nikdy nemusel, ale po dobrých zkušenostech se snímky jako je Philadelphia či Vyvolávač deště jsem tomuto tématu přišel na chuť. K Prvotnímu strachu jsem přišel jako slepý k houslím, takže o to víc jsem si na něm nesmírně pochutnal. Dynamické tempo, které nechladne až do závěrečných titulků drží film vysoko nad vodou. Uchvátilo mě téměř vše, hudba s mysteriózním nádechem, výkon E. Nortna, promyšlený děj a hlavně vynikající závěr. Nějaká chybka by se našla, ovšem v tomhle případě jí snad i rád přehlédnu. 85% ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„I speak. You do not speak. Your job is to just sit there and look innocent.“ Hoblitův chytrý thriller ze soudního prostředí, v němž si chameleon Norton systematicky lepí na svůj dlouhý jazyk sebevědomou právnickou mouchu v drahém obleku. Právě herecké výkony jsou prvek, o který se Primal Fear může opřít a dokonce i u mě ne zrovna dvakrát oblíbení F.McDormand či seladónek Gere skvěle zapadli do rámce svých rolí. A Edward Norton? To, že před svým debutem spláchl na konkurzu 2100 uchazečů, připravil se na budoucí roli Hulka a v titulcích byl uveden až někde na šestém místě, nepotřebuje dalšího komentáře. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Přestože nemám rád právníky, uznávám (ač nerad), že to bez nich nejde. Právní spory sice jednomu na náladě nepřidají, ale rozhodně jsou lepší variantou než zfanatizovaný dav s vidlemi a pochodněmi. Nebo s hromadou kamení v případě všech těch Novoevropanů. V tomto snímku mi však nevadil advokát Martin Vail; neseděl mi ale Richard Gere jako jeho představitel. To je totiž jeden z herců , které vnímám jako krajně přeceňované; pro mě to byl vždycky takový úlisný slizoun. Film měl pro mě zajímavé téma, a i když bych mohl mít k jeho provedení nějaké ty výhrady, nechám je stranou jako méně podstatné, a radši vyzvednu skvělý výkon Edwarda Nortona, na němž celá tato záležitost stála. Když se to tak vezme, dostal Aaron/Roy ve filmu jen nemnoho prostoru, ale přesto jsou to právě jeho scény, pro něž jsem snímku přihodil i čtvrtou hvězdičku. Z ostatních herců jsem měl v tomto případě dojem, že tu fungovali jen jako podpora pro skutečnou hlavní postavu. / Poučení: Každý má právo na obhajobu, přestože mě to v některých případech přímo sere. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Ilúziu o nevyhnutnosti zastupovania obhajcom v prípade súdneho procesu vytvoril mocenský systém. Rovnaký systém, ktorého záujmy obhajujú advokáti vlastníkov a hráčov filmového priemyslu, prináša do kín filmy, utvrdzujúce divákov o potrebe presne takéhoto fungovania súdnictva. Vďaka nemu dobrý a dostatočne drahý advokát zvíťazí vždy. Stačí mať tie správne precedensy, špicľovské zázemie a výrečnosť! Prvotný strach prináša atraktívny príbeh, kde sa zmiešavajú otázky advokátskej cti, vzťahové problémy s otázkou duševne chorých páchateľov. Je postavený na šikovnom hereckom výkone obvineného v kontraste so sivo nezaujímavými (avšak potrebnými!) advokátmi, sudcami a prokurátormi. Prekvapivé vyústenie smeruje k interesantnej poučke: "Nikomu never! Ani sebe samému.". Systém predražených ohýbačov paragrafov, umožňujúci vždy iný výklad zdanlivo jednoznačného pravidla však ostáva nespochybnený. Dôkazom toho je vo filme vyvolaná debata právnikov o tom, že v priebehu procesu nie je možné meniť raz začatý smer obhajoby. Ani v prípade, ak je to žiadúce, pretože sa v priebehu procesu objavili nové dôkazy. Mašinéria pravidiel vedenia súdneho pojednávania nepustí - je možné robiť kadejaké iné lotroviny (ako sa aj v priebehu procesu ukáže), ale toto v žiadnom prípade nie! Rezultát: dejovo pozerateľná súdnička nespochybňujúca systém. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (14)

  • Role soudkyně (Alfre Woodard) byla původně psána jako šedesátiletý bílý muž. (Delock)
  • Prvotním strachem je myšlen strach ze smrti, který si každý více či méně vědomě v sobě neseme jako celoživotní trauma a které nás činí nesvobodnými. Přírodní civilizace si tohoto Kainova znamení byly vědomé, a proto měly rituály smrti, které jim pomáhali strach ze smrti transformovat. (sator)
  • Schizofrenie se často laicky používá nesprávně a takto je tomu bohužel i v tomto filmu. Správné označení ze strany znalkyně ve filmu mělo znít disociativní porucha (také mnohočetná porucha osobnosti). (rezzzy)

Reklama

Reklama