Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Od chvíle, kdy Štěpán Šafránek nastoupil do ústavu pro mentálně postižené děti, uplynulo deset let. Ústav byl zrušen a Štěpán se vrací do nemocnice jako lékař u záchranky. Stále žije s pragmatickou lékárnicí Ute. Navíc mu zemřela maminka a musí se postarat o pohřeb i pozůstalost. V dispečinku záchranky slyší sestru Toničku vyprávět o řediteli Sahulákovi, který chtěl skočit z okna, a doma ho vyhledá Kendy, kterého vyhodila manželka. Když se zastaví za Ute, narazí na zrzku Annu a nabídne jí svezení. Majitel prosperujícího autosalonu Karas ho přemlouvá, aby se přihlásil do konkurzu na nového ředitele nemocnice, ale on o tom nechce ani slyšet. Pohádá se s Ute a poté opět narazí na Annu. Napíše pro ni básničku a další den Karasovi řekne, že se rozhodl kandidovat. Dál se schází s Annou. V konkurzu vyhraje a stane se novým ředitelem nemocnice. Začátky nejsou snadné. Navíc přijde o svou novou lásku Aničku, která zahlédla Ute, jak přichází ke Štěpánovi domů s kufrem. Marně ji hledá, v nemocnici se pouze dozví, že otěhotněla a odstěhovala se. Štěpán se odmítne zaplést do podvodných machinací a vrátí se k záchrance. O sedm měsíců později je nahlášen akutní porod... (TV Nova)

(více)

Recenze (377)

Turiec 

všechny recenze uživatele

Piatym básnikom chýba tá iskra hlavne z prvých troch pokračovaní. Nebyť nostalgie, spomienok a prepojenia s predchádzajúcimi dielmi, pravdepodobne by síce básnici nestratili nádej, ale zapadli prachom zabudnutia. Film je ľahko pozerateľný a nebolo tam nič, čo by mi vyložene vadilo, ale je to, vzhľadom na depresívne obdobie Štěpánovho života, asi najpesimistickejčia, najmenej romantická a najmenej vtipná časť. Ale stále sa to dá pozerať. ()

choze odpad!

všechny recenze uživatele

První dva díly básníků si osobně řadím k deseti nejlepším českým komediím vůbec, u třetího jsem se už mírně nudil, čtvrtý byl opravdu hodně špatný a aktuální pětka je jedním slovem strašná. Technicky diletantská a sterilní a scenáristicky až sebeparodicky křečovitá slátanina (obzvlášť scény svádění básničkami působí jako jízlivé karikatury natočené nějakým zavilým odpůrcem série), po které vám zůstane v ústech hořká pachuť značně depresivního příběhu inscenovaného v ještě depresivnějších temných obrazech, ze kterého vyprchala veškerá někdejší lehkost, kouzlo a vtip. Zbyl jen toporný, odpudivý Kříž, trapný Matásek s náušnicí v uchu a zástup násilně sehnaných kdysi zábavných figurek, které tu povinně posedí, ale už jaksi nemají co (vtipného) říct. Je to opravdu hodně úděsný konec jedné legendy, přičemž všemi zlomyslně kritizovaný (skutečně kuriózně frekventovaný) product placement, na tom má ten nejmenší podíl. ()

Reklama

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Tu a tam se ta nostalgie předešlých Básníků opravdu na chvilku ozve - avšak je to příliš málo na to, abych mohla hodnotit výš - zbytek je celkem o ničem. Sice je zde pár docela vtipných momentů (např. rozpravy Štěpánka s Kendym), ale to prostě nestačí. Je pravda, že Pavel Kříž je i se čtyřicítkou na krku stále tím nesmělým klučinou, který umí ty pěkné básničky tak hezky předříkávat - avšak už je v tom sám - Badinková mi byla docela nesympatická, stejně jako pochybný scénář celého filmu. Snad raději kdyby tenhle díl vůbec nevznikl - i když, možná jeden klad bych přeci jen našla - mám chuť podívat se na předcházející díly Básníků a zvednout jim hodnocení, protože teprve teď si jich začínám trochu víc vážit... ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že se Básníci odehrávají na maloměstě, přichází restituční prohlédnutí až po roce 2000 a to mnohým není po chuti. Leč za klíčový problém pátého dílu bych považovala neschopnost opustit koncept "do každého dílu Štěpánkovi novou dívku," protože přechozený vztah s Popelkou není ničím, co by bylo radost sledovat. Rozvedený Kendy taky není žádný ideál, ale ten alespoň neztratil svůj ostrovtip. Zrzečka v podání Badinkové je naprosto plochá a nezajímavá postava, ale naštěstí porodem ve výtahu ještě nic neskončilo. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se celý džbán rozpadne a životodárné kapky se vsáknou do vyprahlé země. Nenucená lehkost zmizela již ve čtvrtém dějství, v tom pátém se postrádá i ta příslovečná laskavost. Zůstal jen smutek. Smutek z příběhu, smutek z některých rolí, smutek ze života. Skrytá reklama se neschovává a ani se nesnaží zůstat decentní nutností, ale křičí, opaluje se a ukazuje všechny své povadlé krásy zestárlých těl tvůrců pátého dílu. Básníci ztratili svůj půvab, svěžest a mládí a ani ten humor jim nezůstal. Sice se snaží poukazovat na nešvary doby, ale jen ukazuje, bez známky hravosti a ladnosti. O poetice si můžeme nechat jen zdát. Hlavní postavou je lékař Štěpán Šafránek (Pavel Kříž), který si sice zachovává morální kredit ve veřejném životě, ale pro vlastní soukromí má jiná měřítka. A divák se může jen ptát, jak je to s jeho horlivostí a nadšením ke stálosti lásky? A pochopitelně je zde i Štěpánův nejlepší kamarád Kendy (sympatický David Matásek), který své životní těžkosti zvládá s větší elegancí a duchaplností. Básníkovou múzou je další žena ze zdravotnictví Anna Posedlá (půvabná Michaela Badinková). Nechce se nechat chytit, ale co zmůže proti osudu? Je zde i bývalá básníkova múza Ute (Tereza Brodská), která může jen smutně přihlížet mizení lásky. Z dalších rolí: nestoudná náhrada za Karabce a velmi úspěšný obchodník s auty Karas (Lukáš Vaculík), popletená dispečerka rychlé záchranné služby Tonička (Jana Hlaváčová), již zcela senilní bývalý gymnaziální profesor Ječmen (Josef Somr), ochotný hostinský Hanousek (Miroslav Táborský), majitelka domu a salónu krásy se slabostí pro Kendyho paní Krásná (půvabná Adriana Sklenaříková-Karembeu), úspěšný provozovatel pohřebního ústavu Písařík (Pavel Zedníček), nově probudivší se politik Nádeníček (Oldřich Navrátil), dlouholetý ředitel nemocnice Sahulák (Tomáš Töpfer), stále šarmantní náměstkyně ministerstva zdravotnictví Vendulka (Eva Jeníčková), zlobivá Kendyho manželka Sylvie (Lenka Kořínková), stálá sekretářka ředitele nemocnice Ivetka (elegantní Markéta Hrubešová), vietnamský obchodní se záhadným výskytem v tomto dějství Čeng (Hoa Guyen Khac), či stále remcající nemocniční lékař (trapný bourák Leoš Mareš). Ach ten smutek! Filmovým režisérům s počínající senilitou by nemělo být umožněno natáčet filmové výtvory! Senilita by neměla být vydávána za moudrost! Standardní výroba komerčních televizí by neměla být měřítkem vkusu kultury a umění! ()

Galerie (8)

Zajímavosti (19)

  • Režisér Dušan Klein chcel, aby si Michaela Badinková (Veverka) odfarbila vlasy na ryšavo, lebo podľa jeho predstáv mala hlavná ženská hrdinka vyzerať ako Nicole Kidman. (Raccoon.city)
  • Michaela Badinková (Veverka) musela vo filme jazdiť na kolieskových korčuliach, na ktorých v živote nestála, a preto trénovala doma na balkóne od steny k stene. (Raccoon.city)
  • Ve scéně v hospodě v čase 01:41:00 můžeme v pozadí slyšet melodii písně „Hospůdka“, která byla znělkou seriálu Hospoda (od r. 1996), ke které Jaroslav Uhlíř složil hudbu – stejně jako k tomuto filmu. (mnaucz)

Reklama

Reklama