Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Paul Thomas Anderson točí filmy, které jsou jeden jak druhý stylisticky vybroušené, technicky brilantně natočené, scénáristicky tak košaté a mnohavrstevné, složité a sarkasticky sebereflexní a přesto neustále inteligentní a do nejmenšího detailu promyšlené. Proto je to jeden z nejlepších režisérů nového milénia, a také proto považuju Hříšné Noci za jeden z nejlepších filmů. I proto, že se na první pohled zdá, že se toho tolik ani říct nesnaží... ()
Paul Thomas Anderson má nesmírný dar pro filmovou režii, práci s herci a divákem. Dokonale naplněný příběh bez jediného kazu. Délka stopáže nádherně plyne a divák nepozná pocit na mrknutí na hodinky, nebo bez dotyku emocí - Magnolia, Až na krev - tvůrce, který točí geniální filmy a zasluhuje obrovskou pozornost. ()
Dlho som premýšľal čo k filmu napísať, aby som neskĺzol do trápne oslavného tónu, dojmológie a vynášaniu P.T. Andersona do nebies. Riešenie som mal pritom celý čas pod nosom: Boogiee Nights je jedným z najúprimnejších vyjadrení lásky k filmu a radosti z natáčania. Andersonov prvý veľký film (stopážou, obsadením i mapovaným časovým úsekom) sa vkráda do zákulisia tej časti odvetvia, kde je rozpor medzi úprimným a hraným neustále predmetom debaty, a kde si (to) všetci najviac užívajú. Štylizácia do 70. rokov. kamerové finesy odpozorované z filmov kolegu z nového Hollywoodu Martyho, skvelé audio, fenomenálny casting a réžia, ktorá by si svojou inovatívnosťou zaslúžila špeciálnu kategóriu na Oscaroch za umelecký prínos. Ak by som niekedy natrafil na človeka, ktorý by chcel byť filmárom ale nedokáže sa rozhodnúť, pustím mu toto a Truffautovu La Nuit américaine. 100% ()
║Rozpočet $15miliónov║Tržby USA $26,400,640║Tržby Celosvetovo $43,101,594║ Sex, drogy, porno filmy v 70-80rokoch, práve tento zhýralí svet za účasti množstva hereckých osobností sa podarilo dobre vykresliť v tomto počine Paula Thomasa Andersona. Jediné čo je na škodu je práve prehnaná minutáž, lebo sprostredkovaná téma na danej ploche nedokáže stále hútne pútať, aj keď herecké výkony su nadmieru dobré a moc pomáhajú tomuto filmu(fajn uletení bol John C. Reilly), veru trošku viac svižnosti a bola by to fakt jazda. /65%/ ()
Dokud Wahlberg neukázal gumovýho pinďoura, tak to bylo „jenom“ docela ujetý. Na druhou stranu pravda, že jsem od režiséra Andersona vlastně ani nic jinýho nečekal. Co se týče filmařiny, jedná se o naprosto precizně odvedenou práci, která se v některých scénách představuje v nejlepším možném světle. Dokonce mi přijde, že to je jeho nejlépe natočený film. Na druhou stranu je to ale klasicky neuvěřitelně bláznivý, což je přesně režisérův rukopis a já tak nějak nejsem schopnej přes takové šílenství, hraničící s blázincem, v poklidu projít. Wahlberg se ale ukázal. Ideálnější roli na začátek jeho filmové kariéry snad ani nemohl mít. Ten zpěv si ale mohl odpustit. Zlatej Marky Mark. I když tam vlastně taky nezpíval...ale zase byl dost cool. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (35)
- Leonardo DiCpario doporučil Marka Wahlberga do hlavní role. (HOODY)
- Paul Thomas Anderson nabídl roli Dirka Digglera nejdříve Leonardu DiCapriovi. Ten však zároveň dostal nabídku od Jamese Camerona na Titanic. (Rodriguez)
- Jako soudkyně se ve filmu objevuje další pornoherečka Veronica Hart. (Kulmon)
Reklama