Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Zajímavý pohled do pornoprůmyslu na přelomu 70. a 80. let. Mark Wahlberg tu hraje kluka, který se do tohoto průmyslu ve svých 17 náhodou dostane a úplně ho to pohltí. Má úspěch, peníze, vyhrává ceny, jde mu to a má pocit, že mu patří svět. Nic ale netrvá věčně, nakonec ho to semele a přijde tvrdý pád. Mezitím sledujeme i osudy dalších postav, které se v tomto průmyslu pohybují. Ne každý se tím chce živit. Dále se pak dostáváme do různých bizarních situací, které často končí násilím. Jinak je to ale celkem sranda a má to dobré obsazení. "A cenu za nejlepší péro získává..." ()
Boogie Nights jsou tak trochu nafouknutou bublinou, technickou exhibicí (především kamera), režisérským cvičením se spoustou hudby. Najde se tu řada vizuálně pěkných, ale přesto na první pohled nenápadných scén, ovšem nápň filmu poněkud pokulhává. Sdělení, že Amíci jsou švihlý (a je jedno, jestli jde o zpěváky, režiséry porna, tvůrce dokomentů o nějaké hvězdě, nebo prostě o jakéhokoliv "průměrného" občana), má poněkud nulovou hodnotu, i když jsem se u spousty scén upřímně pobavil. Film zkrátka nevypráví o něčem zajímavém, nemá dramatický potenciál, film v rytmu sedmdesátkové hudby a občasných vzdychů s neerotickými záběry tak nějak dvě a půl hodiny plyne. ()
Very hot film! Je neuvěřitelné vidět Wahlberga po takových letech a už tehdy válel. Kde je navíc Burt Reynolds, tam přijde pořádek. Každý kdo to myslí s kinematografií vážně, by tenhle kousek měl dříve či později vidět. Naprosto vůbec nestárne. 8/10 ()
Andersonovo pojetí mě strašně pobavilo. Na jedné straně si z celé té velké šťastné pornografické rodiny dělá srandu ("dostávám tisíce děkovných dopisů, kolika lidem jsem pomohl zachránit svým uměním vztah") , na druhé ale ukazuje, že pod vší "pohodou" jsou citové deprivace jako prase. Ke skvělému výsledku velkou měrou přispěl scénář, který se velmi vtipně noří i do existenciálních vod, a taky fantastická herecká konstelace. ()
Paul Thomas Anderson točí filmy, které jsou jeden jak druhý stylisticky vybroušené, technicky brilantně natočené, scénáristicky tak košaté a mnohavrstevné, složité a sarkasticky sebereflexní a přesto neustále inteligentní a do nejmenšího detailu promyšlené. Proto je to jeden z nejlepších režisérů nového milénia, a také proto považuju Hříšné Noci za jeden z nejlepších filmů. I proto, že se na první pohled zdá, že se toho tolik ani říct nesnaží... ()
Galerie (107)
Zajímavosti (35)
- Slovo "fuck", nebo jeho variace, zaznělo ve filmu celkem 165x. (HOODY)
- Závěrečný motivační monolog Eddieho (Mark Wahlberg) před zrcadlem vykazuje určitou podobnost, téměř až paroduje, jiný slavný závěrečný monolog postavy Roberta De Nira ve filmu Zuřící býk (1980). (Aere)
- Leonardo DiCpario doporučil Marka Wahlberga do hlavní role. (HOODY)
Reklama