Reklama

Reklama

Pečeť vraha

  • Česko Vzpomínky na vraha (více)
Trailer 3

Tento film, který u domácího publika trhal návštěvnické rekordy, patří k nejdiskutovanějším korejským titulům roku 2003. Příběh je inspirován skutečnými událostmi - sérií vražd, k nimž došlo v letech 1986 - 1991 v okolí městečka Hwa-Sung nedaleko Soulu.
V průběhu šesti let policisté postupně nacházejí těla deseti znásilněných a zavražděných žen. Mezi oběťmi je jednasedmdesátiletá babička i třináctiletá školačka a neexistuje mezi nimi žádná zjevná souvislost, žádné vodítko kterého by se kriminalisté mohli chytit. Detektivové Cho, Park a Seo vyslechnou na 3 000 podezřelých, do akce se postupně zapojí 300 000 policistů. Jenže chytit a usvědčit nevypočitatelného sériového vraha, jehož chladnokrevnost je noční můrou i pro zkušené profesionály, je úkol, který zřejmě přesahuje lidské síly...
Režisér Bong Joon-ho svůj film věnoval deseti ženám, které, kdyby nebylo oněch deseti děsivých deštivých večerů, ještě mohly žít. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (239)

zputnik 

všechny recenze uživatele

Nečekejte od tohoto snímku druhé SEDM, mohli by jste být zklamáni. Nečekejte hustou atmosféru, zběsilou jízdu ani přespříliš pikantních záběrů a možná budete více než mile překvapeni. Joon-ho Bong imho nejde atmosférou a prezentací nechutných záběrů tolik na dřeň, tak jako například Fincher; spíše na to jde tak jaksi decentněji a oldschoolově aka MLČENÍ JEHŇÁTEK. Souhlasím s belldandy - pod slupkou kriminálního příběhu se skrývá něco víc - sociálně-kritický podtón (vyšetřovací praktiky, které nejen eliminují nalezení pravdy, ale svou podstatou pravdu přímo ničí) a současně zamyšlení nad naší bezradností dopátrat se pravdy. A závěr? Silný, velmi silný... Shrnuto a podtrženo: Skvělá krimi se silnou a kritickou výpovědí nejen o policejních praktikách, ale v obecnější rovině i o nás samotných. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Salinui chueok: lány pšenice nakláňajúce sa vo vetre, strašiak osamotene stojaci v poli, dážď zmývajúci krv a pieseň na perách. Bong Joon-ho: postmoderný cynik._____Brilantná a progresívna revizionistická kriminálka popredného juhokórejského auteura Bong Joon-ho subtílne prehodnocuje a prevracia tradičné zažité koncepty detektívneho žánru. Príbeh inšpirovaný skutočným prípadom série vrážd sleduje vyšetrovanie trojice nesúrodých detektívov pátrajúcich po sériovom vrahovi. V ťaživej a depresívnej atmosfére vidieckej provincie sú násilie a pochybné praktiky zo strany príslušníkov polície zasadzované do politického kontextu kĺbiaceho v sebe reminiscenciu totalitných režimov, občianske nepokoje a všeobecný strach. Premyslené naratívne postupy rad zaradom ukazujú vyšetrovacie metódy ako neúspešné a spochybňujú kompetentnosť vyšetrovateľov. Samotný proces vyšetrovania a jeho konzekvencie sú postavené nad cieľ dopadnúť vraha a napriek absencii pohľadu do intímnych životov detektívov má na nich priamy dopad, čo sa prejavuje predovšetkým v závere na premene charakteru hlavnej postavy Parka._____Najsofistikovanejšou metamorfózou však prechádza vrah, a to i napriek tomu že ho nikdy (okrem krátkeho rozmazaného záberu, ktorý činí detektíva zo samotného diváka v snahe spoznať ho v jednej z mnohých tvárí podozrivých) neuvidíme. Vďaka počínaniu polície získava čas a rýchlo sa učí. Ako plynú týždne, mesiace a roky, zanecháva po sebe stále menej stôp, splýva s anonymným davom (ako napovedá záver) a stáva sa nepolapiteľným. Zastaralú technológiu, nedostatok mužov a vlastnú neschopnosť bezmocných vyšetrovateľov korunuje zúfalé obrátenie sa k Amerike ako mytizovanému kriminalistickému „bohovi“, ktorý podľa nich patovú situáciu zvráti._____Štýl a rozprávanie sú vystavané okolo estetického konceptu han, ktorý má v tradícii kórejského umenia významnú pozíciu a je vysoko cenenou formou umeleckého vyjadrenia. Bong Joon-ho ho opisuje slovami „Nemůžete být pořád smutný. Chcete-li vyjádřit smutné věci milým způsobem, přistupujete k nim s radostí. Možná západní publikum takové vyjádření mate a působí na něj jako paradox.“ Podobne ako i v neskorších režisérových filmoch Goimool a Madeo sa v príbehu dômyselne prepletajú ako tragické, tak komické prvky. Svoje inšpirácie čerpá z antického divadla, grotesky, burlesky a európskej sociálnej satiry, ale i západných žánrových zástupcov detektívky a thrilleru a postupov príznačných pre artové filmy. Jeho hrdinovia sú preto v jedinom momente tragickí i smiešni, odpudiví i vznešení a v divákovi vyvolávajú protichodné pocity._____I keď je filmové rozprávanie nositeľom viac-menej klasického príbehu, dokáže sa silne vyjadrovať obrazom. Viacúrovňové využitie tejto schopnosti je patrné na sugestívnom zachytení tiel obetí, zanechaných indícií a vodítok (červená farba). Predovšetkým však ako nástroj zžieravej satiry ponúka náhľad do pomerov v ponurom prostredí dediny a rozľahlých pšeničných polí. Čerešičkou na torte je záverečný pohľad do kamery, ktorý rozširuje fikčný svet na ten náš a zodpovednosť za nájdenie vraha, ktorý v ňom zrejme ešte stále prebýva, prenáša na plecia diváka._____Napriek tomu, že uňho prežívam intenzívnu beznádej a po skončení absolútnu emočnú vyprahnutosť, vraciam sa k Bongovmu drtivému opusu často a rád. Po skončení si vždy uvedomujem, ako je potrebné poučiť sa z minulých chýb a zachovať si vieru v človeka - a to napriek, či práve preto, že sa tu Bong Joon-ho na žiadneho humanistu nehrá. 100% (Upravený komentár k 5.5.2015) () (méně) (více)

Reklama

Naslund 

všechny recenze uživatele

Podle mě A-class detektivka. Dost chápu, proč je hodně lidí naštvaných po prvních minutách a věřím, že to byl i záměr tvůrců. Koukáme se na příběh, kdy sériový vrah likviduje každou chvíli nějakou obě't a detektivové ho nezvládají odhalit. Být to CSI, tak na místě činu najdou asi 50 stop a pak už jen vybírají jednoho z 10ti podezřelých. Tady jsou ale beze stop a zoufale se chytají každého stébla, aby zabránili další vraždě, ke které se jistě schyluje. Takže ze začátku je vidět, jak pár ne moc schopných detektivů používá dost hrubé metody, které ale kdo vydrží, určitě pochopí. Navíc pár scén je tak nervydrásajících, že by jim mohly stovky vyvražďovacích hororů závidět. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Opravdu vynikající temná kriminálka, skvěle natočená, jen ta jinakost asijského uvažování, logiky a návyků, stejně jako zcela odlišná reflexe přístupu k násilí, mi byly během sledování trochu rušivým elementem. Filmově to ovšem byla lahůdka, snímek fungující ve všech řádech, režisér Joon-ho Bong ví, jak se točí dobrá detektivka, navíc je ve druhém plánu velmi kritický, Jižní Korea konce 80. let minulého století vyznívá jako polototalitní stát, v němž praktiky policie jakoby se odehrávaly spíše někde na severní straně demarkační linie, která se táhne napříč korejským poloostrovem. Každopádně tahle zpráva o stavu jihokorejského venkova konce 20. století je velmi působivá a mnohovrstevná, už proto, že hledání vraha (=pravdy) je tu proces velice nejednoznačný a s nečekaně relativními výsledky. Snad u žádného jiného filmu jsem pak tak palčivě necítil potřebu vidět americký remake, nejlépe od Davida Finchera... ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Opět klasický Bongův mix žánrů, kdy se v jedné scéně smějete a o pár vteřin později vás zamrazí v zádech. Prostě detektivka převrácená naruby, ale je mi jasné, že konzervativním divákům "kriminálek od las vegas po miami" to po chuti nebude:). Jak už je zvykem, film oplývá výbornou kamerou, nenápadnou smutnou hudbou a výtečným Kang-ho Songem. Symbolické otevření a uzavření snímku nádhernými prosluněnými záběry je perla sama o sobě. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (10)

  • Postavy detektivů jsou často viděny v oblečení, jejichž barva splývá nebo ladí s pozadím stěn. Symbolizují svět ovládaný autoritou a poškozený jejich brutalitou, jsou k nerozeznání od bezútěšného světa, který je obklopuje, protože jsou součástí problému. (Filip.Fridri)
  • Film je inspirován skutečnými událostmi, které se odehrály mezi lety 1986 až 1991. Deset žen bylo zavražděno v jihokorejském městě Hwasong. Jejich věk se pohyboval od čtrnáctileté školačky až po jednasedmdesátiletou ženu. Sériový vrah nebyl nikdy dopaden. Případ byl promlčen v roce 2006. Policejní záznamy jsou však stále zachovány kvůli důležitosti případu. (Jigvell)
  • Po deváté vraždě byly DNA důkazy poslány do Japonska (ve filmu do USA) na analýzu, ale výsledky byly nedostačující. (Jigvell)

Související novinky

Režisér Bong Joon-ho přijíždí na Filmasii!

Režisér Bong Joon-ho přijíždí na Filmasii!

02.12.2011

Korejský filmař bude mít retrospektivu na 7. ročníku festivalu Filmasia. Setkat se s ním můžete na projekcích v neděli 4. prosince. Celý festival se koná v pražském kině Světozor 1. - 4. prosince… (více)

Filmasia: posedmé na východě

Filmasia: posedmé na východě

26.11.2011

7. asijský filmový festival Filmasia se uskuteční v pražských kinech Aero a Světozor 1.-4. prosince 2011. Uvede novinky různých žánrů z dálného východu (Japonsko, Hongkong ad.) i profil výjimečného… (více)

Reklama

Reklama