Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jacob Singer se vrátil z Vietnamské války. Chce dál žít svůj život, ale nemůže. Pronásledují ho podivné představy a duchové. Neví, co je skutečnost a co jeho noční můra. Není si jist, jestli skutečnost vůbec existuje. Má pochybnosti o tom, jestli vůbec ještě je mezi živými. Chtěl by se někomu svěřit, ale netuší, kdo je jeho přítel a kdo jen další přízrak... (Guild Home Video)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (299)

genetique 

všechny recenze uživatele

Kvalitu snímku zabezpečujú najmä herci a originalita príbehu, i keď na niektorých miestach by som našiel pár vypožičaných prvkov z mnohých iných. Prvá polovica je takmer perfektná, len práca s kamerou by sa dala vylepšiť a ani tie, pre mnohých účinné flashbackové prestrihy, na mňa nezabrali ani trošku. S atmosférou sa tvorcovia pekne pohrali, rovnako ako sa s divákom pohrával dej a záver. Temné, tajomné a znepokojivé spracovanie necháva diváka na vážkach až do samého záveru, ktorý nevyšiel až tak úplne podľa mojich predstáv, čo sa kvality a originality týka. 75%. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Film, který by se velmi rád tvářil jako horor, aspoň to má v popisku, ale tomuto žánru je velmi vzdálen. Už od začátku nijak vyjímečný film s občasnými mysteriózními scénami, které jsou však bohužel ještě více uspávající než zbytek. Jakubův žebřík byl pro mě jen zdlouhavým, nudným a naprosto jakoukoliv výraznější atmosféru postrádajícím snímkem. Navíc ještě velice nepřesvědčivý Tim Robbins v roli, která se pro něj vůbec nehodila. Závěrečná pointa nebyla uplně špatná a dlouho to k ní směřovalo, ale ani ta na dojmu téměř nic nepřidala. Těžko říct, kde se stala chyba, ale bude ta absence atmosféry. Díky tomu se dívák nemůže do příběhu vžít a ten tak působí jakýmsi odtažitým a nezajímavým dojmem. A právě atmosféra pomalu nabírající obrátek by měla být u těchto, mnohdy velmi dobrých, pomalých psychologických a mysteriozních filmů být tím hlavním. Na celém filmu se mi opravdu líbila jen jediná scéna a to je na téměř dvě hodiny trochu málo. Trochu mě překvapilo hodnocení tohoto filmu, dle mě, jak je vidět, dosti přeceňující kvalitu, ale nikdo není dokonalý (tím nemyslím sebe). ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Celkový nápad i finální pointa jsou rozhodně super, ale celý snímek byl koláží převážně úmorně nudných psycho pasáží a já nepatřím mezi ty vyvolené, kteří jsou schopní cokoli z toho nějak docenit. Rozhodně to není zapříčiněno pouze tím, že dávám přednost knize před drogami. Taktéž se musím přiznat, že mi byl krajně nesympatický Tim Robbins v této herecké poloze a s překvapením sleduji, kolik "náročných diváků" nad ním probudilo k aktivitě svých 14 centimetrů. Před zhlédnutím snímku jsem si nevyhledával žádné informace, ale od tak vděčného tématu, jako je použití halucinogenů v armádě, jsem si troufl očekávat poněkud chytlavější a působivější podívanou s výrazně silnějším poselstvím. Bohužel jsme viděli jen jakési předsmrtelné křeče člověka, který byl ve špatný čas na špatném místě. Extrémně mě to nebavilo. Zejména první polovina filmu je úplně o hovně. Lepší hvězdička. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Slastně těžkomyslný a geniálně depresivní alternativní film s motivem války ve Vietnamu, tentokrát však ne válečný, nýbrž spíš... veteránský. Jeho hlavní hrdina Jacob Singer se (už v poválečné době) stále vrací ve svých vzpomínkách a vidinách do válečných časů, a nejen tam, také ke své bývalé ženě a svému mrtvému synovi. A ony vzpomínky a vize postupně nabírají stále bizarnějších a děsivějších obrysů a přecházejí chvílemi až v horrorové výjevy. Realita se prolíná se sny a představami, až se hranice mezi reálným a snovým světem začnou vytrácet a hrdina je spolu s divákem zmítán pochybnostmi, stihomamem a existenciální úzkostí. Může za to tajné experimentování s halucinogenními drogami, které prováděla americká armáda na nic netušících vlastních vojácích? Těžko napsat něco podrobnějšího, aby člověk příliš nespoileroval, což by byla neodpustitelná netaktnost, neb si dodnes vzpomínám, jak se mnou kdysi hodně dávno pointa prozrazená až v samém závěru filmu zamávala. Jacob's Ladder možná nevyniká svým zpracováním (působí místy trochu nízkorozpočtově), ale ční vysoko nad průměr svým skvostným mysteriózním příběhem o věcech mezi nebem a zemí. A je v něm například prezentována jedna hluboká a dle mého soudu naprosto pravdivá myšlenka o tzv. pekle, ďáblech a andělech z pera středověkého německého mystika Mistra Eckharta. Ale nebyl bych to ovšem já, aby se mi z celého filmu nelíbila nejvíc jedna naprosto pitomoučká vedlejší scénka, ve které čtyři černé holky na chodníku zpívají kolemjdoucímu Singerovi v pošťácké uniformě "Please Mr. Postman". ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Akce: již při prvním čtení dostanete gigantickou várku spoilerů zdarma. Jakubův žebřík není úplně lehké uchopit, protože divákovi v ničem nenadbíhá. Nejde tu o prvoplánové obviňování US vlády z experimentů na vojácích – tím nejpodstatnějším, čeho se Lyne snaží dosáhnout, je alegoricky a za pomoci náboženských prvků (v Bibli je Jakubův žebřík metaforou k posmrtné cestě duše do nebe) se vyjádřit k post-vietnamskému traumatu a vyrovnat se s ním. Stejně jako Jacob může vystoupat po žebříku za synem do nebe a nalézt klid v duši teprve, když se po hororové cestě peklem (ironicky zastoupeném i smyslným vztahem s „pohanskou královnou“ Jezabel) vzdal všech pout vážících ho k zemi, tak se může voják (personifikované Státy) svého traumatu zbavit, až když na něm přestane viset a nimrat se v něm a přijme celou záležitost jako svoji „mrtvou část“. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (26)

  • Některé obrazy byly inspirovány forografiemi Joela-Petera Witkina. Nejlépe zřetelný obraz beznohého muže s kapucou, který třese hlavou, je zvárněn podle Witkinovi fotografie "Man With No Legs" z roku 1976. Dále je film po vizuální stránce ovlivněn především dílem malířů Williama Blaka, H. R. Gigera a Francise Bacona. (Seabeast)
  • Všechny filmové efekty byly natočené přímo na place, bez dodatečné postprodukce. Například scéna s "třesoucí se hlavou" je docílena natočením herce za rychlosti 4 snímků za sekundu. Herec jen mával hlavou, ale ramena nechal pevně na místě. Poté při normální snímkové frekvenci 24 snímku za vteřinu působí výsledek jako neuvěřitelně rychlý a hluboce znepokojivý. (Seabeast)
  • Bruce Joel Rubin napsal scénář začátkem 80. let na základě snu, ve kterém byl uvězněn v metru. Nicméně dlouho nemohl najít pro film producenta, protože studio moc duchařským filmům otevřené nebylo. Teprve po úspěších filmů Duch (1990) a Angel Heart (1987), které se staly hitem, studio svůj postoj ke scénáři přehodnotilo. Poté, co byl zvolen režisér, tak sám Rubin strávil přes rok s Adrianem Lynem na jeho vylepšování. (Seabeast)

Reklama

Reklama