Režie:
Michael AndersonScénář:
R.C. SherriffKamera:
Erwin HillierHudba:
Leighton LucasHrají:
Richard Todd, Michael Redgrave, Basil Sydney, Derek Farr, Stanley Van Beers, Colin Tapley, Ursula Jeans, Laurence Naismith, Robert Shaw, George Baker (více)Obsahy(1)
Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)
(více)Recenze (74)
O tomto filme som si nič nezisťoval a keby sa neobjavil na jednej diskusii, tak by som o nom ani nevedel. Určite sa dá tvrdiť, že film po obsahovej stránke je mimoriadny a zriedkavý. Lebo najprv je tu nejaký nápad, ktorý sa, ale musí najprv vyskúšať a potom nájsť ľudí, ktorí ho aj zrealizujú. A práve o tom je tento film, že veľké nápady vyzerajú krásne na papieri, ale už ich realizácia do skutočnosti býva oveľa dramatickejšia. Aj keď trištvrte filmu je len o prípravách na nálet, film vobec nenudí, práve naopak, všetko od rozhovorov z letcami až po uskutočnenie nápadu bolo prijemne spracované a aj slušne vygradovane. Herci sa svojich rolí zhostili ukážkovo , len trocha mi vadilo to samotne finále. Bolo vidieť, že tam nemali veľa príležitosti, ako to spraviť veľkolepejšie a tak bolo vidieť len pády lietadiel či mihotajúce sa záblesky na oblohe. Ale aj tak o dramatické momenty divák nie je ukrátený. Silne 4*. ()
Na svojí dobu precizně zfilmované a s plnou polní co se týče vojenské techniky si ostudu také neudělali, a to se cení. Možná je to ale až příliš ukecané, dlouhé a chvílemi dost nudící, což je u filmů z této doby naprosto běžné, když z války neukazujou spíš psychickou stránku člověka, kde tady to rozhodně nehrozí. Pravda zase je, že závěr byl monumentální, což jsem od tohoto filmu ani nečekal, o to víc mě to nakonec překvapilo. Lidé tenkrát př isledování tohoto filmu museli mít hlavu v oblacích, protože natočit něco takového opravdu muselo dát zabrat, ale jde hlavně o ten konec, to co se děje předtim, to bych s lehkostí přešel, tam skutečně není zas tak o moc co stát, proto ty tři hvězdy. Když dobrý film, tak celé dvě hodiny, a ne jen závěr, ale tady za to může spíš doba, ve které byl film natočený, i tak je to na tehdejší dobu veliký krok kupředu. ()
Tentokrát trochu netradiční válečný film kde prvních devadesát minut je hlavně o vývoji té revoluční bomby její zkoušení a zkoušení provedení samotné akce. O té je ta finální půlhodinka. I když triky už zub času nahlodal, tak na rok 1955 to pořád nevypadá zle a dá se na to v pohodě koukat. Líbila se mi cílevědomost vědce při vývoji i houževnatost a vůle pilota který celou akci řídí. Jenom možná některý vedlejší dějový linie bych vyškrtnul a film trochu zkrátil. Proč tam třeba byla ta linka s přejetým psem u kterýho se ani nedozvíme kdo ho vlastně přejel a celý to vyšumí do ztracena jsem úplně nepochopil. No a někdo může třeba namítnout, že film adoruje výrobu bomby která pak ve finále asi zabije i nevinný lidi když při záplavách továren sledujeme topící se dělníky, ale tohle bych úplně nekritizoval i vzhledem k době vzniku teprve deset let po válce. Prostě tady byl nepřítel a tyto strategické cíle bylo třeba zničit a hotovo. Každopádně i přes ty výtky mě nemrzí, že jsem si ten film doplnil a to solidní nadprůměrný hodnocení si ode mě vyslouží.65% ()
Režiséři jiných filmů o reálných válečných operacích častokrát vycpou prostor před samotnou akcí dialogovou vatou, která se vyjadřuje ke všemu možnému, jenom ne k věci. Zhruba polovinu Bořičů přehrad (což nezní o moc méně béčkově než Ďáblové v oblacích) tvoří dialogy. Dialogy jednak suše vtipné, ale hlavně o tom, co bude chtít většina diváků slyšet. Hned na začátku je před námi zřetelně vytýčen cíl i přibližná metoda jeho dosažení, zbývající dvě hodiny patří dotažení plánu, plánování a realizaci plánu. Žádné dějové odbočky, milostné linie a těžkopádná morální dilemata. Jedna scéna nás vnadí na další, od podstatného se přechází k podstatnějšímu. Takhle to bylo a takhle to má největší šanci zaujmout. Kousek citu do filmu vnáší vztah jednoho z letců k jeho psovi (!), na kterého všichni pokřikují a údajně i ve skutečnosti pokřikovali „Negře!“ (!!). Jediná ženská postava pronese nanejvýš pět vět, jinak je hrací pole plně v moci mužů. Nemám moc rád genderové škatulkování, ale Bořiči přehrad vážně jsou „chlapským“ filmem. Technické detaily, velké bomby a posuzování opačného pohlaví výhradně dle zevnějšku ale odradí jenom ty divačky, které se nenechají strhnout. 85% ()
Stále ještě film Ďáblové v oblacích se už už snaží překlopit sebe sama do žánru hraného dokumentu. Téma bombardování přehrad v Porúří Anderson uchopil od strategického záměru, k nápadu, jak jej technicky provést, vývoje technického řešení až k samotné bojové akci. Předloha nejspíše čerpala z dokumentace, historických záznamů a dost možná i výpovědí zúčastněných osob. Film si dává záležet, abychom pochopili inovativnost technického řešení, princip speciální bomby, i všech přístrojů, jež slouží k jejímu přesnému shozu. Rozkrývá potíže nočních náletů i omezenosti zdrojů na výzkum ve válečné ekonomice. +++++ Slouží tak v podstatě pouze vzdělávacím účelům a jako pocta úsilí skupině lidí, jež přispěla ke zničení přehrad. Všechny postavy mají ve filmu jediný cíl, což hercům nedává mnoho prostoru k předvedení svého umění, snad s výjimkou Redgraveova zapáleného vědce. Herci působí, že dostali pokyn: "V této scéně se projekt nachází ve stavu A, což postavě X působí emoci E1," jež se pro jistotu ještě označuje v dialogu. Rozhovory krom vysvětlování a "podkreslení nálady" nemají jinou fuknci. Výsledkem je film rutinní, sterilní, neemotivní, byť informačně přesný. Snad by mu opravdu více slušel dokumentární šat s několika vloženými hranými scénami. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (14)
- Filmový debut Patricka McGoohana. (Kulmon)
- Pes se ve skutečnosti opravdu jmenoval Nigger. (Kulmon)
- Film sleduje Bob Geldof ve snímku Pink Floyd: The Wall (1982). (Tochal)
Reklama