Režie:
Michael AndersonScénář:
R.C. SherriffKamera:
Erwin HillierHudba:
Leighton LucasHrají:
Richard Todd, Michael Redgrave, Basil Sydney, Derek Farr, Stanley Van Beers, Colin Tapley, Ursula Jeans, Laurence Naismith, Robert Shaw, George Baker (více)Obsahy(1)
Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)
(více)Recenze (74)
Precíznosť a metodickosť prístupu k faktom a maximálnej autenticite a vierohodnosti v očiach diváka posúva Andersonovu významnú vojnovú snímku na tenké rozmedzie medzi hraným filmom a dokumentom, čím zastáva obdobnú pozíciu chladnej rekonštrukcie udalostí ako svojho času Smightyho Midway. Zásadným rozdielom medzi týmito dvoma filmami je však Andersonova snaha o zblíženie diváka s postavami miesto letmého predstavenia plejády pre dej zásadných charakterov. A v tomto bode zlyháva, pretože mimo Redgravea v roli konštruktéra Wallisa všetky postavy bez výnimky spĺňajú naordinovaný vzorec chovania (čo lepšie vysvetľuje vo svojom komentári Subjektiv). V prvej polovici filmu je všetko relatívne v poriadku - príbeh dodržuje presný postup a vernosť faktom, a tak nám chronologicky predostiera všetky udalosti predchádzajúce samotnej operácii (ktorá sa tak, ako ju vykresľuje film, stáva v mojich očiach jednou z najzásadnejších a najpôsobivejších svojho druhu) a udržuje diváka v konštantnom napätí čo sa darí aj najmä vďaka tomu, nakoľko bola utajená a ako perfektne zohráva Redgrave svoju úlohu. Bohužiaľ, v neprospech filmu sa v druhej fáze, keď začína plán naberať jasnejšie kontúry, sa do filmu dostáva pár zbytočných scén sprevádzaných lacným sentimentom. Samotná bojová akcia, dostavujúca sa v poslednej polhodine je nakoniec po technickej stránke slabšia, ako divák očakáva, a prejavuje sa na nej nižší rozpočet, než sme u podobne dôležitých vojnových filmov zvyknutí. Našťastie, takmer excelentnému zážitku bez jediného zakolísania tempa nič neprekáža a sám som sa bavil o poznanie viac, než u spomínaného Midway z podobného súdku. A tu zobrazený optimizmus zo šance na rýchle ukončenie vojny je trestuhodne nákazlivý. 85% ()
Film vznikl v roce 1955 a na jeho trikové stránce to bylo hodně znát (trasírky vypadaly fakt podivně), přesto jsem si ho velice užil. Kupodivu mě až nečekaně zaujalo bádání Dr. Ellise, cesta od golfového míčku k pětitunové rotující bombě mě opravdu bavila. Méně povedené už byly přelety Kanálu cestou k cíli mise, už jsem se bál, že mi je chtěli tvůrci přiblížit v reálném čase, chyběl mi i hlubší exkurz do osobního života letců, aby mi jednotlivé postavy více přiblížil. S celkovým výsledkem jsem byl ale každopádně spokojen, tohle nebyla ztráta času. ()
Režiséři jiných filmů o reálných válečných operacích častokrát vycpou prostor před samotnou akcí dialogovou vatou, která se vyjadřuje ke všemu možnému, jenom ne k věci. Zhruba polovinu Bořičů přehrad (což nezní o moc méně béčkově než Ďáblové v oblacích) tvoří dialogy. Dialogy jednak suše vtipné, ale hlavně o tom, co bude chtít většina diváků slyšet. Hned na začátku je před námi zřetelně vytýčen cíl i přibližná metoda jeho dosažení, zbývající dvě hodiny patří dotažení plánu, plánování a realizaci plánu. Žádné dějové odbočky, milostné linie a těžkopádná morální dilemata. Jedna scéna nás vnadí na další, od podstatného se přechází k podstatnějšímu. Takhle to bylo a takhle to má největší šanci zaujmout. Kousek citu do filmu vnáší vztah jednoho z letců k jeho psovi (!), na kterého všichni pokřikují a údajně i ve skutečnosti pokřikovali „Negře!“ (!!). Jediná ženská postava pronese nanejvýš pět vět, jinak je hrací pole plně v moci mužů. Nemám moc rád genderové škatulkování, ale Bořiči přehrad vážně jsou „chlapským“ filmem. Technické detaily, velké bomby a posuzování opačného pohlaví výhradně dle zevnějšku ale odradí jenom ty divačky, které se nenechají strhnout. 85% ()
Pominu-li onu historickou událost, o níž jsem neměl ani potuchy, ve filmu z padesátých let 20. století, tedy v době rasové segregace v USA, mě překvapily (na tu dobu asi nepřekvapující) dvě věci: 1) Ve filmu nenarazíte na jediného černocha, 2) Jediný zástupce afroameričanů je černý pes jménem Negr - a ani ten neskončí dobře. ~~~ Na takhle starý snímek nečekaně koukatelné. ()
Neprávom prachom zapadnutý vojnový film, ktorý je paradoxne takmer bez vojnových scén s výnimkou záverečného leteckého náletu. Väčšinu filmu tvoria dialógy , ale pozitívne je , že sú veľmi k veci. Film nezdržiava zbytočnými odbočkami a vedľajšími dejovými linkami a ja som iba s úžasom sledoval ako film z roku 1955 pekne odsýpal. Po hereckej stránke skvelo zahrané, ale zažiari najmä vedec a vynálezca bomby. O tejto "bombovej" misii existuje aj dokumentárny film, ale film samotný sa zaoberá celou misiou od nápadu, testovanie, cvičenie letky až po samotnú akciu tak podrobne , že vám spomínaný dokument nahradí. Len tak naokraj , pri akcii prišlo o život 56 ľudí. Úroveň trikov v závere nie je pre dobrý pôžitok z filmu vôbec dôležitá, ale ak by táto časť bola kvalitatívne na vyššej úrovni, dal by som aj plný počet. Takto štyri, ale poctivé. 80%. ()
Galerie (56)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (14)
- Ve filmu to není zmíněno, ale bombu bylo před shozením třeba roztočit. Proti směru letu a rychlostí 500 otáček za minutu. (Jirka_Šč)
- Deset procent celkového rozpočtu na film stálo 150 hodin letového času bombardéru Lancaster. V roce 1954 stál bombardér pro filmové účely 130 liber na hodinu. (KIT.HL)
- Ďáblové v oblacích se stali inspirací pro George Lucase a jeho Hvězdné války. Z filmu si "vypůjčil" nejen některé letecké formace, ale dokonce i dialogy a řadu dalších scén. (Rodriguez)
Reklama