Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za druhé světové války se britské letectvo již poněkolikáté pokouší zničit přehrady v Porúří. Zatím masivní ochranné zdi všechny útoky přestály. RAF tedy žádá konstruktéry bomb, aby vymysleli něco, čemu by přehrady neodolaly. Této nesmírně náročné práce se ujme Barnes Wallis (Michael Redgrave), kterému v provedení stojí mnoho překážek... Slavný klasický britský válečný snímek, který mimojiné velmi posloužil Georgi Lucasovi pro jeho HVĚZDNÉ VÁLKY - včetně některých takřka převzatých dialogů. (Pohrobek)

(více)

Recenze (74)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Válečná klasika rutinéra Michaela Andersona o tom, jak byly zničeny přehrady v Porúří. Vybroušený snímek se spoustou sympatických postav - Michael Redgrave jako vědátor doktor Barnes - plynulou a šikovnou režií a zajímavými speciálními efekty - práce s projekcemi, domalovávání, modely apod. O tom, jak byl film vykraden Lucasem ve Hvězdných válkách, se zmiňovat nebudu, ale zajímavé je, že jméno pejska letce Gibsona Nigger nebylo pro americké diváky jaksi politicky korektní, a tak muselo být změněno na Trigger. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Na svojí dobu precizně zfilmované a s plnou polní co se týče vojenské techniky si ostudu také neudělali, a to se cení. Možná je to ale až příliš ukecané, dlouhé a chvílemi dost nudící, což je u filmů z této doby naprosto běžné, když z války neukazujou spíš psychickou stránku člověka, kde tady to rozhodně nehrozí. Pravda zase je, že závěr byl monumentální, což jsem od tohoto filmu ani nečekal, o to víc mě to nakonec překvapilo. Lidé tenkrát př isledování tohoto filmu museli mít hlavu v oblacích, protože natočit něco takového opravdu muselo dát zabrat, ale jde hlavně o ten konec, to co se děje předtim, to bych s lehkostí přešel, tam skutečně není zas tak o moc co stát, proto ty tři hvězdy. Když dobrý film, tak celé dvě hodiny, a ne jen závěr, ale tady za to může spíš doba, ve které byl film natočený, i tak je to na tehdejší dobu veliký krok kupředu. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Stále ještě film Ďáblové v oblacích se už už snaží překlopit sebe sama do žánru hraného dokumentu. Téma bombardování přehrad v Porúří Anderson uchopil od strategického záměru, k nápadu, jak jej technicky provést, vývoje technického řešení až k samotné bojové akci. Předloha nejspíše čerpala z dokumentace, historických záznamů a dost možná i výpovědí zúčastněných osob. Film si dává záležet, abychom pochopili inovativnost technického řešení, princip speciální bomby, i všech přístrojů, jež slouží k jejímu přesnému shozu. Rozkrývá potíže nočních náletů i omezenosti zdrojů na výzkum ve válečné ekonomice. +++++ Slouží tak v podstatě pouze vzdělávacím účelům a jako pocta úsilí skupině lidí, jež přispěla ke zničení přehrad. Všechny postavy mají ve filmu jediný cíl, což hercům nedává mnoho prostoru k předvedení svého umění, snad s výjimkou Redgraveova zapáleného vědce. Herci působí, že dostali pokyn: "V této scéně se projekt nachází ve stavu A, což postavě X působí emoci E1," jež se pro jistotu ještě označuje v dialogu. Rozhovory krom vysvětlování a "podkreslení nálady" nemají jinou fuknci. Výsledkem je film rutinní, sterilní, neemotivní, byť informačně přesný. Snad by mu opravdu více slušel dokumentární šat s několika vloženými hranými scénami. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Na dobu vzniku je to veľmi vydarený film aj čo sa týka trikovej stránky, kde pri tvorbe makiet a bombardovania vodných nádrží si dali fakt moc záležať. Ale v prvom rade to je hlavne po príbehovej stránke veľmi pútavé a koncepčné podanie príbehu cez podrobné vysvetlenie plánu zostrojenia útoku od samotného tvorcu novej "skackajúcej" bomby až po samotné uskutočnenie náletu bol dobrý ťah, k tomu nechýbajú aj nejaké tie prim odfrky a rovnako tak vypäté situácie. /90%/ ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Režiséři jiných filmů o reálných válečných operacích častokrát vycpou prostor před samotnou akcí dialogovou vatou, která se vyjadřuje ke všemu možnému, jenom ne k věci. Zhruba polovinu Bořičů přehrad (což nezní o moc méně béčkově než Ďáblové v oblacích) tvoří dialogy. Dialogy jednak suše vtipné, ale hlavně o tom, co bude chtít většina diváků slyšet. Hned na začátku je před námi zřetelně vytýčen cíl i přibližná metoda jeho dosažení, zbývající dvě hodiny patří dotažení plánu, plánování a realizaci plánu. Žádné dějové odbočky, milostné linie a těžkopádná morální dilemata. Jedna scéna nás vnadí na další, od podstatného se přechází k podstatnějšímu. Takhle to bylo a takhle to má největší šanci zaujmout. Kousek citu do filmu vnáší vztah jednoho z letců k jeho psovi (!), na kterého všichni pokřikují a údajně i ve skutečnosti pokřikovali „Negře!“ (!!). Jediná ženská postava pronese nanejvýš pět vět, jinak je hrací pole plně v moci mužů. Nemám moc rád genderové škatulkování, ale Bořiči přehrad vážně jsou „chlapským“ filmem. Technické detaily, velké bomby a posuzování opačného pohlaví výhradně dle zevnějšku ale odradí jenom ty divačky, které se nenechají strhnout. 85% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (14)

  • Gibsonův pes Nigger byl pro americký trh přejmenován na Trigger. (Kulmon)
  • Skutečná přehrada byla zničena na den 12 let před premiérou The Dam Busters. (KIT.HL)
  • Bomby ukázané ve filmu mají špatný tvar, protože ty s dobrým tvarem byly tehdy ještě tajné. (Kulmon)

Reklama

Reklama