Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Úspěšné mladé právničce Kaise se už málem podařilo zapomenout na svou ne právě idylickou rodinu. Když se na ni ovšem její matka Helen obrátí se zoufalou prosbou, nedokáže odmítnout. Má jí pomoc přimět svého otce Tomase, alkoholika a beznadějného smolaře, aby se v Aberdeenu podrobil dalšímu léčení. Setkání s otcem, kterého deset let neviděla, není pro Kaisu žádným potěšením, pouze jakousi absurdní morální povinností. Rychlý sled problémů ovšem překoná i ta nejhorší očekávání. Věčně opilý Tomas je pro letecké společnosti nežádoucí pasažér, a tak musí Kaisa naložit svého otce do auta a sešlápnout plyn. Tragikomická cesta plná potíží a podivných setkání změní jejich vzájemný vztah i Kaisin poněkud příliš právnický pohled na svět. Dokonce i z Tomase se stane docela jiný alkoholik, než jakým býval. (Artcam Films)

(více)

Recenze (90)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Pokus o vykreslení rozpolcených vztahů několika lidí za pohnutých okolností v jednom skandinávském roadmovie. Kaisa (Lena Headey) bere svého otce, který má velmi vážné problémy s alkoholismem, za umírající matkou Helen (Charlotte Rampling, kterou můžete znát z úžasného filmu Woodyho Allena Stardust Memories, a která si po filmu Znamení a zázraky opět zahrála partnerku Stellana Skarsgårda). Jejím motivem je soucit a respekt k matčinu přání, krom toho už přišla o všechny důvody k cestě do symbolického skotského Aberdeenu. Charaktery postav jsou dle mého názoru vykresleny přesvědčivě, což se promítá i ve vzájemných vztazích, které jsou rovněž realistické. Dojem se snaží umocnit i kamerové zpracování. Obraz je svěží a prosluněný a často sleduje dění s nezúčastněným odstupem. Život je nevděčný a proměnlivý jako den, kdy se oslnivý úsvit s časem mění v žár a později v soumrak. Právě zmíněné světlo je povýšeno z pouhého atributu obrazu na prvek vyprávění. Další z technických kvalit je hudba. Nejprve nostalgicky monotématické piano, později zas umírněné ozvěny větru při cestě setmělou pustinou a neskutečně optimistický motiv je vyčleněn vzpomínkám na dětství. Přes veškerou snahu a kvality mi Aberdeen nedovolil hlouběji proniknout do problematiky. Může za to pravděpodobně jasný direkt, kde je jsou pravidla dobrého a zlého předem stanoveny a není připuštěn vlastní náhled diváka. V jinak upřímném pohledu na lidi a jejich trápení se tak prokresluje několik polopravd o lidských citech a reakcích. Ale to je na dlouhou polemiku. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

To byl ale bezútěšný film...A asi také nejdepresivnější "road movie", jakou jsem kdy viděl. Herecké výkony Stellana a Leny asi není třeba rozpitvávat, oba předvádějí maximum. Hodně se tu pije, občas zvrací a souloží. A za celou dobu ani na chvilku nezasvítí sluníčko, snad kromě prostřihu z dětství. Byla by to hodně špatná reklama na Norsko a Skotsko. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Lenu Headeyovou miluju od okamžiku, kdy jsme se poprvé spatřili ve Waterlandu :-) . Stellan Skarsgård si s Lenou střihnul roli otce a dcery. Thomas (otec) je totiž těžký alkoholik a tak vyhovět žádosti Leniny matky Heleny aby jej Lena odvezla do Aberdeenu na protialkoholní léčení je celkem nesnadný úkol. Z cesty s takovým člověkem se rázem stává dramatická záležitost na jejímž konci čeká Lenu (Kaisu) další životní zkouška. Během dlouhé cesty však Lena dojde k nejednomu poznání. --- Skvělá záležitost, kterou doporučuji vidět! * * * * ()

zputnik 

všechny recenze uživatele

1. Mám rád road-movie. 2. Mám rád psychologicky laděné filmy. 3. Mám rád realisticky (byť někdy syrové a drsně) ztvárněné filmy. 4. Mám rád kvalitní filmovou tvorbu. 5. Mám rád skandinávskou tvorbu. A všechno toto mi snímek ABERDEEN nabídl. A nabídl toho ještě podstatně více. Jako „bonus“ přidal například zajímavé zamyšlení nad destruktivními následky alkoholismus (absence sebekontroly, ztráta sebeúcty i úcty od druhých etc.). Poznámka: Stellan Skarsgård coby věčně opilý otec Tomas se své role zhostil vskutku s plnou vervou. Takhle nějak si představuji „ubíjející“ alkoholismus - závislost, která ničí nejen samotného „notorika“, ale také jeho (nejbližší) okolí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Jak se menuješ?“ - „Kaisa.“ - „Kaisa…to je hezký jméno. Co znamená?“ - „Zeptej se jeho, to on měl ten zkurveně skvělej nápad.“ Téma mě nijak zvlášť nelákalo, díval jsem se hlavně kvůli režisérovi a hercům. Moland mě i napotřetí potěšil, a přestože Vzkaz v láhvi a Boj sněžného pluhu s mafií řadím výš, Aberdeen o mnoho nezaostává. Jednoduchý děj táhnou suverénně vpřed ústřední postavy otce a dcery. V případě Švéda jsem se dočkal potvrzení kvality a jeho alkoholik opravdu byl maximálně věrný, ale překvapila mě Lena Heady, nejen výkonem, ale i hlasem, protože takhle rozkošný přízvuk jsem zaznamenal snad jen u Kelly Macdonald (měl bych víc zapátrat v její rané filmografii). Jinak je tahle road movie dle očekávání dojemná, ale nezaznamenal jsem citové vydírání. Tu a tam se člověk i (hořce) zasměje, ostatně „sbližování“ dcery a otce je dost bouřlivé (a nechtěl bych u něj být osobně jako Clive). Hodnotím solidními 4*. „Určitě nepotřebuje doktora?“ - „Doktorů se bojí.“ - „Jak to můžeš vědět?“ - „Je jako ty. Bojí se všeho skutečnýho.“ ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Scenár vznikol na základe príbehu Larsa Billa Lundholma. (Svadbos)

Reklama

Reklama