Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Úspěšné mladé právničce Kaise se už málem podařilo zapomenout na svou ne právě idylickou rodinu. Když se na ni ovšem její matka Helen obrátí se zoufalou prosbou, nedokáže odmítnout. Má jí pomoc přimět svého otce Tomase, alkoholika a beznadějného smolaře, aby se v Aberdeenu podrobil dalšímu léčení. Setkání s otcem, kterého deset let neviděla, není pro Kaisu žádným potěšením, pouze jakousi absurdní morální povinností. Rychlý sled problémů ovšem překoná i ta nejhorší očekávání. Věčně opilý Tomas je pro letecké společnosti nežádoucí pasažér, a tak musí Kaisa naložit svého otce do auta a sešlápnout plyn. Tragikomická cesta plná potíží a podivných setkání změní jejich vzájemný vztah i Kaisin poněkud příliš právnický pohled na svět. Dokonce i z Tomase se stane docela jiný alkoholik, než jakým býval. (Artcam Films)

(více)

Recenze (90)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TO JE DOBŘE, ŽE JSTE SPOLU“...... /// Zjistit v jeden okamžik, že to budižkničemu co ji zplodilo je furt k budižkničemu, a že matka to má ,,za pár“, páč má rakovinu, by vodrovnalo silnější osobnost než je Kaisa. Vztahová ,,rodinná“ road – movie, ve který jde o to, aby tenhle zvláštní pár zjistil, jestli maj něco společnýho. Celkem mě sere čučet na toho Skarsgårdova dokonalýho alkoholika (stejně jako jsem nesnášel Washingtona), a taky moc nejsu na ty vztahy (filmový vole…). Ale ti vostatní, kteří navíc ujížděj na dojácích…. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju filmy vo alkáčích. 2.) Miluju filmy vo alkáčích, ale jedině, když v nich někdo umře. 3.) Miluju filmy vo alkáčích, ve kterých ani nikdo nemusí umřít, hlavně když se cestuje. 4.) Thx za titule ,,toma.baza“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Jak se menuješ?“ - „Kaisa.“ - „Kaisa…to je hezký jméno. Co znamená?“ - „Zeptej se jeho, to on měl ten zkurveně skvělej nápad.“ Téma mě nijak zvlášť nelákalo, díval jsem se hlavně kvůli režisérovi a hercům. Moland mě i napotřetí potěšil, a přestože Vzkaz v láhvi a Boj sněžného pluhu s mafií řadím výš, Aberdeen o mnoho nezaostává. Jednoduchý děj táhnou suverénně vpřed ústřední postavy otce a dcery. V případě Švéda jsem se dočkal potvrzení kvality a jeho alkoholik opravdu byl maximálně věrný, ale překvapila mě Lena Heady, nejen výkonem, ale i hlasem, protože takhle rozkošný přízvuk jsem zaznamenal snad jen u Kelly Macdonald (měl bych víc zapátrat v její rané filmografii). Jinak je tahle road movie dle očekávání dojemná, ale nezaznamenal jsem citové vydírání. Tu a tam se člověk i (hořce) zasměje, ostatně „sbližování“ dcery a otce je dost bouřlivé (a nechtěl bych u něj být osobně jako Clive). Hodnotím solidními 4*. „Určitě nepotřebuje doktora?“ - „Doktorů se bojí.“ - „Jak to můžeš vědět?“ - „Je jako ty. Bojí se všeho skutečnýho.“ ()

Reklama

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Pokus o vykreslení rozpolcených vztahů několika lidí za pohnutých okolností v jednom skandinávském roadmovie. Kaisa (Lena Headey) bere svého otce, který má velmi vážné problémy s alkoholismem, za umírající matkou Helen (Charlotte Rampling, kterou můžete znát z úžasného filmu Woodyho Allena Stardust Memories, a která si po filmu Znamení a zázraky opět zahrála partnerku Stellana Skarsgårda). Jejím motivem je soucit a respekt k matčinu přání, krom toho už přišla o všechny důvody k cestě do symbolického skotského Aberdeenu. Charaktery postav jsou dle mého názoru vykresleny přesvědčivě, což se promítá i ve vzájemných vztazích, které jsou rovněž realistické. Dojem se snaží umocnit i kamerové zpracování. Obraz je svěží a prosluněný a často sleduje dění s nezúčastněným odstupem. Život je nevděčný a proměnlivý jako den, kdy se oslnivý úsvit s časem mění v žár a později v soumrak. Právě zmíněné světlo je povýšeno z pouhého atributu obrazu na prvek vyprávění. Další z technických kvalit je hudba. Nejprve nostalgicky monotématické piano, později zas umírněné ozvěny větru při cestě setmělou pustinou a neskutečně optimistický motiv je vyčleněn vzpomínkám na dětství. Přes veškerou snahu a kvality mi Aberdeen nedovolil hlouběji proniknout do problematiky. Může za to pravděpodobně jasný direkt, kde je jsou pravidla dobrého a zlého předem stanoveny a není připuštěn vlastní náhled diváka. V jinak upřímném pohledu na lidi a jejich trápení se tak prokresluje několik polopravd o lidských citech a reakcích. Ale to je na dlouhou polemiku. ()

Raven0 

všechny recenze uživatele

Tak trochu jiná, depresí a severskou melancholií skrz naskr nasáklá road movie. Kaisa neví co se sebou, cynicky přihlíží, jak se její otec upíjí k smrti. Celou rodinu však spojí nevyléčitelná nemoc matky. Najdou k sobě hrdinové nakonec cestu? Naleznou hodnotu svého života, lásku, poznání... Nebo se jen zřítí do propasti životní nudy a beznaděje? ()

zputnik 

všechny recenze uživatele

1. Mám rád road-movie. 2. Mám rád psychologicky laděné filmy. 3. Mám rád realisticky (byť někdy syrové a drsně) ztvárněné filmy. 4. Mám rád kvalitní filmovou tvorbu. 5. Mám rád skandinávskou tvorbu. A všechno toto mi snímek ABERDEEN nabídl. A nabídl toho ještě podstatně více. Jako „bonus“ přidal například zajímavé zamyšlení nad destruktivními následky alkoholismus (absence sebekontroly, ztráta sebeúcty i úcty od druhých etc.). Poznámka: Stellan Skarsgård coby věčně opilý otec Tomas se své role zhostil vskutku s plnou vervou. Takhle nějak si představuji „ubíjející“ alkoholismus - závislost, která ničí nejen samotného „notorika“, ale také jeho (nejbližší) okolí. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Scenár vznikol na základe príbehu Larsa Billa Lundholma. (Svadbos)

Reklama

Reklama