Reklama

Reklama

Harold a Maude

  • USA Harold and Maude (více)
Trailer

Obsahy(1)

Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (379)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Je tak snadné hodnotit 5 hvězdičkami známý, ujetý film, až jsem nad tím váhala. Úcta před filmovu klasikou je svazující. Počet bodů, které poslali ostatní uživatelé, minimálně nechtěně ovlivňuje úsudek. ____ Přesto plný počet bodů i sama za sebe a z hlubokého přesvědčení dávám. ____Už jenom za jiskřivý vodopád vizuálních gagů. ___Namátkou: pohřební průvod potkávající průvod sexy mažeretek - co už názornější bychom chtěli mít k Maudinu názoru, že všechno roste, vzkvétá, uvadá a hyne, aby to dalo podhoubí tomu příštímu, zase vzkvétajícímu v nekonečném koloběhu?. Opakující se přirovnání k rostlinám, které nepředou ani nesází a přesto mají roucho, které ani král Šalamoun nikdy mít nebude. Zmínka o svatbě a náslený ostrý střih do kostela s dlouhým švenkem zhůry s malebnou chrámovu hudbou, kdy se až po chvíli dozvídáme, že nejde o svatbu, ale o další pohřeb. Bublifuk zastupující cigaretu, která je v dané situaci tradičnější berlička, ale tady do detailů vystihuje Haroldovu hravou proměnu. Maudino zařvání Tarzana, které uvolňuje divokost. _____ A filmové mazlíkování pokračuje. Harold je zrpvu svým make-upem podobný mrtvole právě vykopané z hrobu, ale jak ho Maud začne učit, že se nesmí bát žít, tak postupně nabírá barvu. ____Bud Cort s tváří udivené porcelánové panenky a přitom s hlubokým mužným hlasem, je pro svoji roli ideální. Možná bych mu vytkla, že neumí plakat zjevně, ale jeho tichý pláč, jen se slzou ná krajíčku, je srdcervoucí. Pořád ještě dítě, ale už trochu i muž. Ruth Gordon s někdy až diblíkovským chováním, je podle mě ve scéně, kdy s odhaleným ramenem vykoukne zpoza bloku ledu, vážně sexy. Málo kdy se vidí, tak přesné obsazení. KOUSEK DĚJE. Škoda, že Paramount byl tak úzkoprsý a nedovolil názornější zobrazení jejich fyzické lásky. Scény z traileru - ve filmu nepoužité - ukazují jeden z nejroztomilejších filmových polibků, jaké jsem kdy viděla.____Tohle je snímek, který jen tak zlehka vzpomíná na revoltu 60tých let - učí se od ní, ale jde dál. Zatímco ta byla skupinová a bouřila se proti establishmentu, tohle je invidviduální revolta. O to těžší, že je to jenom cesta pro jednotlivce, která se nemůže zaštítit nijakou skupinou příznivců. Harold si musí svůj boj o svobodu vyvzdorovat sám a navíc bez potlesku. Jen Maud mu ukazuje cestu jako Orfeus svojí Euridíce z podsvětí. Takovému boji nikdy nevěnují noviny ani řádek, přesto je to jedna z nejdůležitějších bitev, jaké člověk může podstoupit. ____Takový film by dneska už těžko natočili. Nemyslím tématem vztahu tak tabuizovaného, že i v současné době stále platí. Dvacetiletý kluk a osmdesátiletá žena? To přece i dnes překročuje všechna pravidla. ___ Ale tak podstatné to není, aspoň pro tenhle film. Je to především snímek o svobodě a o osvobození. O přežívání a žití. O tom, jak se svými životy nakládáme a o tom, jakými pravidly se sami svazujeme, abychom nemuseli svobodně žít, protože to je to nejděsivější. ____ Svoboda a přijmutí následků, které z toho plynou, ta nekonečná možnost volby, která v nás budí hrůzu. Ale v tomhle snímku se bezbřehá volnost zobrazuje jako lék na zoufalství, ubohost a malichernost. ____ Otevřená výpověď o vzpouře, ale také o konstruktivní cestě z ní, platí do dnes. Skvěle a díky! /28. 10. 12./ () (méně) (více)

eLeR 

všechny recenze uživatele

Trošku trhlá, vitálna osemdesiatnička, ktorá má za sebou ťažké veci, a ktorá aj napriek tomu je plná života. Smutný dvadsiatnik, ktorý len potrebuje trochu pozornosti, predovšetkým od svojej matky. Dvojka, ktorá si pomohla na svojej ceste životom. Maude Haroldovi možno o kúsok viac. Ten čas, ktorý s nimi strávite vás bude baviť. Veľmi pekný film, s výbornou muzikou a posolstvom. ()

Reklama

Faye 

všechny recenze uživatele

Harold je fascinován prozkoumáváním možností, jak být vyškrtnut z evidence živých. A kromě toho se vyžívá ve všech podobách zmaru (pohřby, demolice). Jeho mládí, samo o sobě, není vůbec předpokladem pro štěstí, protože „ být mrtvý ho baví“. Naopak Maud je okouzlující i když hodně odkvetlá „slunečnice“, která žije naplno a kterou těší každé nadechnutí, každá maličkost, každý přestupek „mám ráda pestrost, nové zážitky“. Film je úchvatným sledem absurdních situací a krásné hudby „Trouble, oh trouble set me free. I have seen your face And it's too much, too much for me. Trouble, oh trouble can't you see You're eating my heart away And there's nothing much left of me..“ ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Aj keby nič iné v tomto filme nestálo za reč (čo vonkoncom neplatí), tak fingované Haroldove samovraždy a mrzačenia si zapamätám asi navždy, genialita!:) Zdanlivo nenápadný film, s fantastickým čiernym humorom a iróniou, miernou (a zároveň poriadnou) dekadenciou a obrovským srdcom, myšlienkou...Môžem namietať, že postava Maude mi spočiatku bola tak trochu proti srsti, (určite nie svojou životnou filozofiou, skôr počiatočným prehrávaním Ruth Gordon) ale ten skvelý pocit pri pozeraní filmu pretromfol všetko...a Bud Cort ako Harold je fenomenálny, to bez debaty!!! ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) If you wanna be free, be free. ♥♥♥ My bledí mladiství intelektuálové s myšlenkami jednostrannějšími než Svaz sovětských socialistických republik se musíme podporovat. Druhý břeh, ach druhý břeh. Kdo by se tam nechtěl podívat. Občas si ovšem člověk říká, že se to zase nemusí uspěchat. Nicméně si myslím, že kdybych se s Haroldem potkala, tak si s ním moc nepokecám... on zkrátka potřebuje svou Maude a já zase jiného extroverta. Ale takhle zpovzdálí se nám po sobě dobře pokukuje. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Henry Dieckoff, jenž se objevil jako komorník v Rose Court Mansion, které sloužilo jako sídlo Chasenových, byl skutečný komorník tohoto zámečku. Nikdy jindy se před kamerou neobjevil. (Kulmon)
  • Dvě scény – když se Harold (Bud Cort) po odstrašení první nápadnice podívá do kamery a když své matce za zády ukazuje prostředníček – nebyly ve scénáři. (HellFire)

Související novinky

Ben Affleck zpátky u režie

Ben Affleck zpátky u režie

09.08.2020

Herec, režisér a oscarový scenárista Ben Affleck (Město, Argo) se po čtyřech letech vrátí za kameru. Napíše a natočí snímek The Big Goodbye, jenž bude vyprávět o pozadí vzniku snímku Čínská čtvrť… (více)

Reklama

Reklama