Reklama

Reklama

Harold a Maude

  • USA Harold and Maude (více)
Trailer

Obsahy(1)

Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (379)

Falko 

všechny recenze uživatele

Madison ma dopredu upozornovala, co je toto za film, takze som bol pripraveny na najhorsie a aj napriek tomu, ze je tam extremne obrovsky vekovy rozdiel mladika s babkou alebo ehm 80 rocnou prababkou, ktora vyzera aspon o 20 rokov menej, ale medzi ktorymi prekvitla laska ma tiez tento film hlavne po humornej stranke dokazal dostat a preto mu davam 4*. Cakal som, ze to bude vazna drama o spolocnosti nezelanej alebo zakazanej laske, ale ono to bolo tak neskutocne krasne humorne natocene, ze ma to proste bavilo... 05.11.2010 _______ Ruth Gordon - (Maude) +++ Bud Cort - (Harold) +++ Vivian Pickles - (Pani Chasenová) +++ Cyril Cusack - (Glaucus) +++ Charles Tyner - (Strýko Viktor) +++ Ellen Geer - (Sunshine Doré) +++ Eric Christmas - (Kňaz) +++ G. Wood - (Psychiater) +++ Tom Skerritt - (Policajt na motorke) +++ Hudobný výber: Ken Johnson, Cat Stevens, Paul Samwell-Smith +++ ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Často môžeme dostať novú chuť do života od človeka, od ktorého by sme to čakali najmenej... Síce vekovo enormne rozdielny pár, no bola na nich radosť pozerať ako im to spolu klapalo. Škoda, že nemali viac času. Miestami smutné, miestami vtipné a miestami emotívne, výborne namiešaný kokteil drámy a romantickej komédie, na ktorý sa veľmi dobe pozerá. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Reklama

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Entrée Ruth Gordonové nemá v tomhle filmu obdoby. Osmdesátiletá babča sedící v povzdálí na obrovskym šutru (či co to bylo) si nehorázně pšíkne. Utře si nos, strčí si do pusy obrovský jablko a s výrazem, který zdůrazňuje její bohémovost si začne ve vzduchu šoupat nohama a upravovat účes. Tahle ženská -ač ve věku, kdy její vrstevnice sestavují fotoalba s názvem "Já a můj život v obrazech" - nic neřeší. Policajti za prdelí či krádež motorky, všechno má na háku. Nehraje si na dvacítku, ale zároveň ze sebe nedělá chudáčka. Je odhodláná svůj život dožít v co největším adrenalinu. S pocitem štěstí. A Ruth? Ta pro mě nebyla v tu chvíli ničím jiným než tou Maude. Postavou, kterou budu ještě dlouhou dobu mít v hlavě zafixovanou jako inspirativní. Tenhle film vám připomene, že život asi vážně stojí za to..... ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Předčasně záhrobní eféb Harold, jehož životní náplní (tou zábavnou) je inscenování vlastních sebevražd a navštěvování pohřbů a demolic domů, zatvrzele živá osmdesátnice Maude, pro kterou neplatí žádné zákazy, věkové limity ani společenské předsudky a život je pro ni jedna velká bonboniéra plná překvapení, a láska jako trám, která je oba polapí do svých nevypočitatelných a podivnosti se vysmívajících tenat. To jsou hlavní aktéři této nádherně rozverné a absurdní (ne)sentimentální romance, která pulzuje nápaditostí, svěžestí, excentričností na každý pád, mile zvráceným humorem, a která toho v sobě skrývá mnohem více, než se na první pohled může zdát. Brilantní, netradiční, kouzelné a pořádně podvratné! ()

castor 

všechny recenze uživatele

„Jistý druh neurózy je v naší společnosti běžný. Chlapec si podvědomě přeje spát s matkou. Ale vy chcete spát s babičkou.“ Nevkusný, nepochopený. Nad snímkem Harold a Maude se nesla vlna nevole. Prachatý smrad se zálibou pro vše, co souvisí se smrtí, vitální důchodkyně s kousavým humorem. Neobyčejný pár a na svou dobu nesmírně milé porušování ustálených zvyklostí. Inscenované sebevraždy úchvatné. Atmosférická oslava jinakosti. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (21)

  • Pohřební vůz, který Harold (Bud Cort) poprvé ve filmu řídí, je Cadillac Superior, rok výroby 1959. Jde o jeden z nejvyhledávanějších modelů pohřebních aut mezi sběrateli. Pohřební vůz vyrobený z Jaguára byl na konci filmu skutečně zničen a nedochovala se žádná replika, filmaři totiž zkonstruovali jediný kus. (HellFire)
  • „Pro mně byli Harold a Maude symbolem doby. V osmdesátých nebo v devadesátých letech by takový film byl nemyslitelný, tehdy - na konci šedesátých let - k nám ale chodili lidi, často sjetý, s těmi nejbizarnějšími, nejoriginálnějšími a nejskvělejšími náměty na filmy. Harolda a Maude napsal čistič bazénů,“ řekl k filmu Peter Bart. (Kristusazapad)

Související novinky

Ben Affleck zpátky u režie

Ben Affleck zpátky u režie

09.08.2020

Herec, režisér a oscarový scenárista Ben Affleck (Město, Argo) se po čtyřech letech vrátí za kameru. Napíše a natočí snímek The Big Goodbye, jenž bude vyprávět o pozadí vzniku snímku Čínská čtvrť… (více)

Reklama

Reklama