Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (376)
I ve vidlákově jsou jedinci, kteří překročí hranice manželského slibu. Prachatý a brzy zahořklý majitel baru zjistí, že mu žena zahýbá. S jeho zaměstnancem. Najme si cynické soukromé očko a objednává dvojnásobnou vraždu. Děj se odvíjí velmi pozvolna, ale velmi funkčně. Všechny postavy mají nějaký škraloup, Coeni je postupně odkrývají. Velmi pomáhá kamera Barryho Sonnenfelda (pozdějšího režiséra Mužů v černém a Addamsovy rodiny), jehož záběry umocňují mrazivou atmosféru. Radost sledovat je i herce. Debutující Frances McDormand nebo nechutně mluvící texaský balík M. Emmet Walsh se zapíšou do divácké mysli. Bratři Coenové omrkli od nezávislých tvůrců, jak produkovat vlastní filmy, vysypali prasátka a natočili jeden ze svých společných scénářů. Vypadla z toho vydatná nezávislá pecka, která sbírala ceny na významných festivalech. Svérázná pocta klasickému filmu noir platí za průkopníka americké žánrové postmoderny. Po právu. A u mě platí za solidně mrazivý kus od tvůrců, kterým jsem až na výjimky (Fargo) nikdy nepřišel pořádně na chuť. ()
Excelentní film se značně černým nádechem filmu noir. Atmosféra je tak hustá, že by se dala krájet. Dokonalé sladění zvuků a hudby, kdy už pouze dupot psích tlap po koberci nebo úder do biliárové koule vzbuzuje pocit napětí. K tomu tísnivá hudba a dokonalá kamera, která ať už je v klidu nebo pohybu tvoří každou scénu nezapomenutelnou. Některé záběry mi dokonce svou zvláštní neobvyklou působivostí připomínaly tvorbu Davida Lynche. Bratři Coenové v roli sarkastických loutkařů za oponou nechávají své postavy tápat v chybných domněnkách a žádné předem nedají vědět, co zamýšlejí (jako „zbytečně krutý“ by se dal nazvat především osud „drsňáka“ Martyho).Hlavní hrdinové jsou tak za svá zbytečně krutá a neuvážená rozhodnutí nemilosrdně drceni nezvratnou osudovostí, která dopěje až k poslední značně bizardní scéně. ()
Filmu 'Fargo' som doteraz neprišiel poriadne na chuť, o to viac ma však dostal debut mojich režisérskych obľúbencov. Filmová brutalita dostala ďalšie synonymum s názvom 'Blood Simple.'! Prvú polhodinu všetko tíško smeruje k nejakej šialenosti, zločinu, brutalite, ktorá sa následne stane a nasledujúce minúty takmer bez slova, mrazivo detailne popisujú násilné a hrozivé činy hlavných predstaviteľov, ktoré vrcholia v napínavom závere. City sú vo filme na bode mrazu, z hercov (okrem M. Emmeta Walsha) nejde dostatočný pocit chladu a krutosti, scenár je trošku neohrabaný, réžia ešte predsa len v začiatkoch, no ako debut výnimočný počin. 85%. ()
Dlouhou dobu jsem nemohl nalézt film, kterému bych s čistým svědomím udělil plný počet. Vložil jsem své naděje do rukou mých velkých oblíbenců a oni mě opět nezklamali. Čekal jsem hodně kvalitní snímek s haldou napínavých scén, ale pořád jsem byl silně skeptický. Přeci jen mě Francis McDormand nepřesvědčila ani ve Fargu a tak jako tak je to první Coenův film, tak těžko předvedou dokonalou jízdu. Ajaj, to jsem se zmílil. Vždyť já od půlky filmu jenom mlčel a zíral. Takové dusno, jaké dokázalo pár postav rozject v tak krátkém čase opravdu nevidíte často. Již dlouho jsem u filmu nebyl tak napjatý. Opět pochválím výborný hudební motiv. Vrcholem je pro mě ďábelský smích Emmeta Walshe. Zbytečná krutost je klenot. ()
Od debutu bratri Coenu jsem asi ocekaval moc, podle reakci a pak sem byl bohuzel trosicku zklamanej. Prislo mi, ze se Coeni snazi brat moc vazne, takze ruznejch vtipku tu je jako safranu, ale celkove to je jen prumernej thriller. Par scen me dostalo, ale ze bych u nich nedychal to ne. Ale na to, ze to byl debut, tak byli dialogy i pribeh slusne propracovany, jak je u Coenu zvykem a 4* si zaslouzi. Tak po druhym skouknuti zvedam na 5*, jedna se o perfektni thriller se skvelym Hedayou, kterymu tech par nedomyslenosti rad odpustim. ()
Galerie (105)
Photo © River Road Productions
Zajímavosti (21)
- Holly Hunter nakonec uslyšíme jako hlas na Mauricově záznamníku. (MrCreosote)
- Název filmu je založen na výroku z knihy ,,Rudá sklizeň" od Dashiela Hammeta. (MrCreosote)
- M. Emmet Walsh byl údajně nejstarším členem celého filmového štábu. (Othello)
Reklama