Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (376)
Coenovská prvotina si v tomto smyslu zaslouží čtyřhvězdičkové uznání, navíc jsem od nich viděl i horší filmy z pozdější tvorby, ale zase na nějaké doporučování takto extra pomalá kriminálka není. Milostný trijangl, nájemná vražda, vrah prašivec, kolotoč kolem toho. Nebýt atmosférického finále, byly by to 3*. 70% ()
Na tak banální zápletku o pár postavách (byť coenovsky podvratně dirigovanou) je to místy spíše fetišisticky unylé než nepříjemně napínavé, ale závěr dodává cynicky laděné story důrazně krvavou tečku s fakt cool nápadem (dvě místnosti, však kdo viděl, ví o čem mluvím). Už tady je to o svérázných postavách a černém humoru, už tady je vidět, jak mají Coeni vytříbený audiovizuální cit a už tady je jasné, že se zbytečná krutost zkrátka nevyplácí. Tahle země není pro starý ale vede o dost a je zatím mým nejoblíbenějším "vážným Coenem". Možná za to může Bardemův rozkošný kukuč. [Přesná stopáž: 96 min] ()
Dlouhou dobu jsem nemohl nalézt film, kterému bych s čistým svědomím udělil plný počet. Vložil jsem své naděje do rukou mých velkých oblíbenců a oni mě opět nezklamali. Čekal jsem hodně kvalitní snímek s haldou napínavých scén, ale pořád jsem byl silně skeptický. Přeci jen mě Francis McDormand nepřesvědčila ani ve Fargu a tak jako tak je to první Coenův film, tak těžko předvedou dokonalou jízdu. Ajaj, to jsem se zmílil. Vždyť já od půlky filmu jenom mlčel a zíral. Takové dusno, jaké dokázalo pár postav rozject v tak krátkém čase opravdu nevidíte často. Již dlouho jsem u filmu nebyl tak napjatý. Opět pochválím výborný hudební motiv. Vrcholem je pro mě ďábelský smích Emmeta Walshe. Zbytečná krutost je klenot. ()
Svými prvními filmy – Zbytečná krutost a Raising Arizona – bratři Coenové jasně stanovili dva směry své nadcházející tvorby – seriózní dramata/thrillery/noir a bizarní černohumorné komedie – které se v pozdějších dílech pak různě proplétaly (např. Seriózní muž, Po přečtení spalte,…). Zatímco pozdější Raising Arizona spadá do druhého směru, jejich debut Zbytečná krutost je čirou esencí směru prvního. Ústředním motivem zde je pro Coeny typické osnování a následná realizace pečlivého plánu daleko za hranicemi zákona, který se nakonec ošklivě pokazí. Spolu s Mužem, který nebyl je Zbytečná krutost filmem, který nejvýrazněji pracuje s žánrem film-noir, ve vypjatých momentech pak zabředává do čirého thrilleru a naleznou se zde i čistě hororové prvky. Atmosféra houstne konstantně s přibývajícími minutami a v poslední čtvrthodině se mi pro veškeré to napětí tajil dech. Je fascinující, že už tato prvotina Coenových oplývá nezaměnitelně precizní režií, jednotlivé scény jsou dokonale vysoustruženými audiovizuálními díly silně brnkající na divákovy nervy a navzdory „dějovému minimalismu“ jsem se ani na minutu nenudil. Spolu s filmem Tahle země není pro starý je Zbytečná krutost nejkrutějším a nejméně humorným (typického černého humoru zde je opravdu poskrovnu) dílem bratří Coenových. ()
Já už nevím, co si mám o těch Coenech myslet. Jejich poslední film, Serious Man, mě dokonale zklamal, zato jejich prvotina mě opravdu příjemně šokovala svojí kvalitou. Luxusní kamera, střih, hudba, hutná atmosféra, lahodně pomalé tempo, výteční herci a klasicky Coenovský scénář-nevím, co víc bych si od debutu mohl přát. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (21)
- Jako režiséři jsou u filmu uvedeni oba bratři, avšak skutečně snímek režíroval jen Joel Coen, zatímco Ethan Coen se ujal produkce. (hendrich6)
- Holly Hunter nakonec uslyšíme jako hlas na Mauricově záznamníku. (MrCreosote)
- Postava soukromého detektiva byla napsána přímo pro herce M. Emmeta Walshe. (Othello)
Reklama