Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Robert FraisseHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Philippe Le Dem, Hélène Patarot, Jeanne Moreau (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Není nic bolestnějšího než láska… Saigon, konec dvacátých let minulého století, patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes řeku Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah – spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka mu dává najevo, a jako by tím utvrzovala i sebe samu, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem však nemohou zůstat dlouho utajeny... Příběh se ve filmu začíná odvíjet jako vyprávění staré spisovatelky, jedná se o autobiografický román "Milenec" známé francouzské spisovatelky, dramatičky a filmové režisérky Marguerite Durasové, který vydala v roce 1984 a získala za něj prestižní Goncourtovu cenu. Nezvykle otevřeně v ní vzpomíná na svůj bouřlivý milostný vztah, který prožila jako patnáctiletá, když žila se svou matkou a bratry ve francouzské kolonii Kočinčíně (jižní Vietnam) ve dvacátých letech minulého století. Film režíroval Jean-Jacques Annaud, autor slavných filmů Jméno růže, Medvědi či Nepřítel před branami. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (169)
Kdyby to bylo ještě o fous odvážnější a bylo zde více vidět. Kdyby to v závěru bylo silnější a divák neměl pocit, že to už trochu únavou padá na hubu. Pak bych řekl, že je "Milenec" skvělý film, takhle ale skončil lehce na půl cesty. I tak si ale myslím, že měl Annaud velmi dobré téma a chopil se ho dobře. ()
Překvapivě snímek zpracovává totéž téma, kterému se mnohem komplikovaněji a mnohem hlouběji věnuje ve svém filmu Nejhorší člověk na světě také Joachim Trier. Jedinečné, nezaměnitelné a neopakovatelné vzácné pouto, jež vznikne mezi dvěma lidmi, je v danou chvíli rozeznáno, pochopeno a přijato jen jedním z nich, pochopitelně, už kvůli věkovému rozdílu a životní zkušenosti, se vším utrpením, bolestí a odevzdaností, která z toho plyne. A ten druhý si totéž uvědomí o chvíli, anebo mnohem později, každopádně již ale není možné vztah naplnit. Nechci snímky nikterak srovnávat, každý se věnuje úplně jiné rovině takového osudového minutí, je ale rozhodně zajímavé je usouvztažnit. ***** Mrzí mě, že tu někteří film házejí do žánru červené knihovny, je to ukvapené odsouzení Annaudova způsobu vyprávění, umění stejnou měrou jemného a mlčenlivého jako odvážného a výmluvného. *~ ()
Nemám žiaden problém označiť tento film za mimoriadny alebo výnimočný a dať mu príslušný počet hviezdičiek. Žánrovo je podľa mňa viac erotickým filmom (s niekoľkými skĺznutiami až za konvenčnú hranicu), než romantickým a životopisným. Režisér vyťažil maximum z pôvabu mladej Jane March a zaujímavého Tony Leunga Ka Faia, z úžasnej kamery a tradične zaujímavej hudby Gabriela Yareda. Vierohodne je zobrazená dobová kulisa príbehu, čo nemôžem celkom tvrdiť o ostatných členov rodiny hlavnej hrdinky, ktorí niekedy pôsobili figúrkovito. Po sérii filmov, ktoré ma príliš nezaujali, som mal konečne pozitívny dojem z videného. ()
Filmová červená knihovna, brnkající na strunu ženských erotických představ (exotické prostředí, tajemný bohatý cizinec, nechápající matka, noční špitání kamarádek v prostředí dívčí ubytovny o tom, jaké to bude "poprvé", sexuální iniciace starším zkušeným partnerem, utajená dostaveníčka v potemnělém šmajchlkabinetu...). Jak že to zpíval Xindl? Tak dej mi ruku na šaltpáku, ať máme to na háku / Naše životy jsou v sázce, musíme promrdat se k lásce.... Myslím, že to (nejen) tento film vystihuje velmi trefně. Máte-li tento typ filmů rádi, přijdete si jistě na své. ()
V scenári síce chýbal väčší epický záber a taktiež nejaké dramatické vypätie, ale toto všetko bohato vynahradila chytľavá atmosféra Saigonu 20tych rokov a skutočne príjemný vizuál. Škoda, že to pôsobilo často až príliš lyricky, lebo to určite malo potenciál na väčšie emócie a drámu. Ale napriek tomu to bol pekný umelecký zážitok, vnútorný monológ mladej dievčiny a jej rôznorodé úvahy tomu pridali ešte väčšiu kvalitu. Takže za mňa jednoznačne nadpriemerná záležitosť = 4* ()
Galerie (75)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (9)
- Natáčení filmu bylo přísně hlídáno místní vládou. Četné sexuální scény musely být natáčeny až dodatečně v Paříži. (Cherish)
- Na konci filmu na parníku, kterým se dívka s matkou a bratrem vrací zpět do Francie, jedné noci zazní krátký úryvek valčíku C moll, op. 64 č. 2 Frédérica Chopina. (noelcoward73)
- Na zádi parníku, kterým se dívka s matkou a bratrem vrací zpět do Francie, můžeme vidět nápis Alexandre Dumas, což odkazuje, buďto na prozaika Alexandera Dumase staršího, který napsal např. knihu „Tři mušketýři“, anebo na jeho syna Alexandera Dumase mladšího. (Matej.Mirejo)
Reklama