Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (147)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Najprv by som chcel zdôrazniť, že film je z roku 1970, preto má aj taký štýl, aký má. Veľa rozhovorov, uvažovaní a dlhých zamyslených pohľadov a preto tak vyzerala aj prvá hodina. Nuž áno, nebola to zrovna zábava, ale tie postavy a udalosti boli zahrané až neuveriteľne presvedčivo. Druhá polovica filmu bola v znamení samotnej bitky, ktorá naozaj vyšla. Niečo tak monumentálne, veľkolepé, technicky a filmársky zaujímavo spracované, prekonáva filmy svojej doby. Strategicky zaujímavé a ten komparz prekonáva snáď všetko dovtedy. Ak to porovnám napríklad s viac ako štvorhodinovou epopejou o bitke pri Gettysburgu z roku 1993, tak toto to jednoznačne prekonalo, na to, že je to o približne 23 rokov staršie. Samozrejme, ak by to bolo z tejto doby, keď už je filmárčina vyzretá, nenechal by som na tom nitku suchú a klesol by som možno až na dve hviezdy, najmä pre spomínanú prvú hodinu. Najviac ma tu zaujali tie letecké pohľady, či zábery pri jazde na koni. Bondarčukovo veľdielo, za ktoré si zaslúži klobúk dole. Tiež je zaujímavé, že pre medzinárodné pochopenie, všetci hovorili anglicky, na dnešnú dobu, by som už privítal vlastné jazyky a titulky k tomu, lebo aby Francúzi a Nemci hovorili anglicky v takomto filme, to je pre mňa neprijateľné. Naozaj z tohto filmu robí veľdielo, len rok vzniku, ktorý ospravedlňuje metódy vtedy používané. ()

Z0oMb3E 

všechny recenze uživatele

Prvá polovica filmu nás len pripravuje na to, čo sa bude diať v druhej. Prvá polovica opisuje v skrátenej forme Napoleónove vyhnanstvo, jeho návrat a opätovné zasadnutie na trón. V tejto časti sa len objasňujú udalosti, ktoré predchádzali práve konečnej bitke pri Waterloo. Akonáhle sa začalo s bojom rozbil som si sánku o podlahu. Film má už pár rokov, ale tak kvalitne natočené bojové scény ma skoro donútili prehodnotiť svoje predchádzajúce hodnotenia historických filmov na ODPAD!. Toľko komparzu, tak realistické zábery, skutočné bojové formácie a reči typu "...máme k dispozícii 140 000 vojakov, odhadujem že padne 40 000..." to všetko robí tento film úžasným zážitkom. Rod Steiger však nedokázal vo mne navodiť pocit vodcovstva, naproti tomu z Christophera Plummera ako Wellingtona vyžarovala charizma na kilometre. Toto je Historický Veľkofilm. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Next to a battle lost, the saddest thing is a battle won..“ Bondarčukova velkolepě pojatá rekonstrukce jedné z nejslavnějších bitev historie působí i téměř po půlstoletí velmi čerstvě. Tisícovky komparzistů, kouřové clony při palbě artilerií, kavalérie v akci (zpomalený záběr skotské jízdy je přímo úchvatný) a nad tím vším taktické pokyny, štiplavé glosy a vnitřní monology dvou velkých vojevůdců (Plummer jako Arthur Wellesley neskutečně ruluje), které jako by dokreslovaly, že pokud nejste vůdce, jako jednotlivec nic neznamenáte.. Při tom všem válečném běsnění si nelze nevzpomenout na bitvu o dřevěný most u Sad Hill, Blonďáka a jeho „I've never seen so many men wasted so badly.“ Ideální by bylo, kdyby si Napoleon a vévoda z Wellingtonu sedli pod dozorem písaře a státního notáře ke stolku někde na dvorku sídla Hougoumont, postavili před sebe přesýpací hodiny nastavené na 30 vteřin a soutěžili v tom, kdo první nebude schopen říct nějaký vzletný citát, jizlivý bonmot či vojevůdcovské moudro. Vítěz bere vše, poražený prohrál napoleonské války. Sice by to trvalo několik dní a Rimmer by neměl u čeho vlhnout, ale představte si to množství ušetřených lidských i koňských životů, střeliva, fešných uniforem, slz matek a manželek a ještě by z toho byla pěkná kniha citátů.. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Bondarcuk umel vzdy natocit velkolepe valecne sceny s tisici komparzisty. Takove podminky k nataceni, jake mel on ma malokdo, ale myslim, ze tuto vyhodu umel plne vyuzit. Vyprava je skvostna, stejne tak hudba. Zajimave mezinarodni herecke obsazeni. Co jsem si tak zpetne zjistoval, film se hodne drzi historickych faktu, coz je samozrejme dobre, presto me Vojna a mir nebo Bojovali za vlast oslovilo vice. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak přesně takové by měly velkofilmy být: Velké! Skvělí herci, režisér, který se s tím zkrátka nebabral, dvacet tisíc komparzistů z řad Rudé armády, vynikající Rotův soundtrack... A pak samozřejmě TA bitva. Řež, kterou nám Bondarčuk ukazuje především jako souboj dvou stratégů, nemá chybu - záběry typu slow-motion útoku skotské kavalerie, "vítězného" pochodu francouzské Staré gardy nebo (věrohodně vystavěného) bojiště s perfektními formacemi snímaného z helikoptéry jednoduše nemají chybu. Steiger coby Napoleon skutečně válí (Už jen ta úvodní desetiminutovka!), Plummerův Welington je mu ale rovnocenným soupeřem. Vidět to v kině, by muselo být skutečně něco.__P.S. Levnoknižní DVD nabízí ohavné menu, lehce ořízlý obraz (není to naštěstí fullscreen, ale jak naznačují úvodní titulky, po stranách zkrátka kus filmu schází) vcelku obstojné kvality (ovšem žádný zázrak) a dá se snad i říci, že slušný zvuk. Zážitku to neuškodilo. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (14)

  • Natáčení se zúčastnilo asi 17 000 příslušníků Rudé armády - zhruba 15 000 pěších a 2 000 mužů jezdectva (většinou kozáků). (Karlos80)
  • Nino Rota ve filmu pracuje s nápěvy francouzské a německé státní hymny. V obou případech však jde o anachronismy. „Marseillaisu“ jako francouzskou hymnu zrušil v roce 1805 sám Napoleon a Haydnova píseň „Zachovej nám hospodine“ byla původně hymnou rakouskou. (L_O_U_S)
  • Pro film bylo vyrobeno 29 000 kostýmů. (ČSFD)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno