Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Vittorio StoraroHrají:
Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Albert Hall, Harrison Ford, Dennis Hopper, G. D. Spradlin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kapitán Willard (Martin Sheen) si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze (Marlon Brando), který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (3)
Recenze (1 183)
Apokalypsa Now aneb " work in progress". Silně depresivní plavba napříč rožhaveným peklem, které nestojí na příběhu ale na pocitech. Tudíž bych to neoznačil jednoznačně jako válečný snímek. Úděsný sen, fascinující barvy, mystifikace, demaskování války, to vše v tomto jedinečném dokonale vizuálním snímku, který ale také směšuje třeba satiru s úchvatnými barevnými psychedelickými orgiemi, ukazuje napalmové ohně za doprovodu skupiny Doors, nálety vrtulníku při Wágnerově jízdě, valkýr, surfující vojáky v bitevní vřavě nebo třeba playgirls v džungli. Celý film pak působí jako jedno velké drogové opojení, a nevadil mi ani ten filozofický konec. v nemž je právě apokalypsa neustále přítomná-odpuzující a fascinující. . ()
„Každý má svoj bod zlomu.“ Šialený (za takých podmienok aj vznikajúci) vojnový pekelný epos. Videl som to v originálnom znení s titulkami v obéznom 202 minútovom (!) režisérskom kolose. V porovnaní s „len“ 153-minútovou kinoverziou uvidíme napr. fascinujúcu, zahmlenú francúzsku farmu. Veľdielo s uchvacujúcou, hypnotickou a každého a všetko pohlcujúcou atmosférou, dokonalými hereckými výkonmi, úžasným soundtrackom a neskutočne realistickou výpravou. Scenár je drsný, ponúka výraznú sebareflexiu. Nudili ma azda len pasáže s Duvallom, ale zas bez nich by možno nebolo dostatočne hodnoverne ukázané, ako niektorým ľuďom vo vojne je*e. Hoci býva ako literárny predobraz uvádzaná Conradova kniha Srdce temnoty, po dejovej stránke v skutočnosti nemá s filmom temer nič spoločné (wtf?). "V tejto vojne je všetko... akési domotané." ()
Válečné drama, které je však asi tak stejně válečné jako je "Vesmírná odyssea 2001" filmem o letech do vesmíru. Mohl bych říci, že film se ve své poslední třetině rozplyne v morálně-filozofickém oparu, stejně tak jako, že první dvě hodiny filmu jsou jen předehra pro závěrečné existenciální vyvrcholení. Ať si každý vybere sám. Dokonalá filmařina, která ale zejména na žánrově zaměřeného diváka klade už vyšší nároky. ()
APOKALYPSA je v odborných měřitkách považována za skutečnou klasiku, proto je jasné, že u potencionálních diváků může vzbuzovat dost vysoké očekávní, které se ovšem nemusí na 100% vyplnit. První dvě hodiny jsou výtečný, zbytek nuda a závěrečné setkání s Marlonem Brandem (který je povětšinou zahalen šerem, aby produkce a režisér zakryl fakt, že v průběhu natáčení šíleně přibral) mi nepříjde jako to úplně nejlepší finále ... ()
Apokalypsa. K tomuhle veledílu mám trošku zvláštní vztah - psal jsem seminární práci na téma srovnání Apokalypsy now a jeho volného předobrazu, Conrádovy legendární povídky Srdce temnoty. Seděl jsem zavřený na samotce na své koleji v Brně a dokola si tenhle film během noci pouštěl... dokážete si představit, co to s člověkem udělá? Začínal jsem mít nepříjemný pocit, že Kurtzovi rozumím a plně jsem chápal Willarda, který jen seděl a naslouchal opojným příběhům o dokonalosti lidské mysli, odproštěné od soucitu a ideálů prohnilé nízké morálky, která je nám stejnak jen podstrkována těmi, kteří ji sami nerespektují a dokáží rozpoutat takové peklo, jakým je válka zuřící všude kolem a pronikající jako duševní nemoc do myslí všech zůčastněných. Kdo je zrůda, kdo je šílený a je v příběhu nakonec někdo kdo není? Šílený je bezesporu pan Coppola, který dle mého názoru touhle příšerností překonal samotného Kmotra a hodil rukavici všem, kdo by se chtěli pokusit natočit válku ještě sugestivněji. Nikdo ji zatím nezvedl... samozřejmě se nabízí srovnání s ostatními špičakmi žánru - Stonovou Četou, Kubrickovou Full Metal Jacket či Lovcem Jelenů... každý z těhle filmů si však bere na zřetel trochu jiný aspekt války, tudíž konfrontace ani není zapotřebí. Přesto si myslím, že Apokalypsa čímsi ční i nad těmihle velikány. Dokonalost formy se snoubí s hloubkou námětu a strašně silnými hereckými výkony (minimalismem v podání Sheena a majestátností poloboha Branda)... 100% ()
Galerie (117)
Photo © American Zoetrope
![Apokalypsa - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/626/158626533_16a461.jpg)
Zajímavosti (125)
- Aby byl Laurence Fishburne do filmu obsazen, zalhal při castingu o svém věku. Ve svých 14 letech tak byl nejmladším účastníkem natáčení. (oje)
- V scéne, kedy Willardova (Martin Sheen) posádka rozstrieľa loď vietnamských obchodníkov, nezabije ani jedno zviera na palube. Tie naopak ostanú, ako možno vidieť hneď v nasledujúcej scéne, veľmi pokojné. (GTS_PUNK)
- Když se kapitán Willard (Martin Sheen) setká s fotožurnalistou, mrtvá žena v pozadí za nimi dýchá. (cztrollolcz)
Reklama