Režie:
Richard KellyScénář:
Richard KellyKamera:
Steven PosterHudba:
Michael AndrewsHrají:
Jake Gyllenhaal, Holmes Osborne, Maggie Gyllenhaal, Daveigh Chase, Mary McDonnell, James Duval, Patrick Swayze, David St. James, Seth Rogen, Jena Malone (více)Obsahy(1)
Někdo by si mohl myslet, že Donnie Darko je typický puberťák. Jenže Donnie je zklamaný kluk, trpící vizemi o obrovském králíkovi, který se ho snaží dostat pod svůj zničující vliv. Aby tomu zabránil, dopustí se činů, které ho přivedou až na psychoterapii. Přežije nesnáze středoškolského života i lásky a unikne bizarní smrti, která mu hrozí při pádu motoru z letadla. Donnie bojuje se svými démony, v přeneseném i skutečném slova smyslu, a prožívá příběhy, související s putováním v čase, s fundamentalistickými guru, osudem i machinacemi s vesmírem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 859)
Kelly se timhle fakt vytah. Jsem zvedavej, jestli to nekdy prekona, jeho novejsi filmy tomu moc nenasvedcujou. Film o klukovi, co je tak trochu magor a ma vidiny, by mohlo bejt nejaky ubreceny drama, ale Kelly to zabalil do mysteriozni atmosfery, pridal prvky sci-fi a thrilleru a vysledek je vysoce zajimavej mix se skvelou atmosferou a paradnim scenarem, od kteryho nebudete moc odtrhnout oci. Zaver je sice lehce nesrozumitelnej a nabizi vic vykladu, ale to je skoro i plus. Herci hrajou paradne a ve vedlejsich rolich se tu zjevi xichty typu Wyle, Rogen a dalsi. Takze filmu vlastne nemam moc co vytknout, vzdy na nej rad kouknu. ()
O některých filmech se říká, že zrají jako víno, ale adekvátnější spíš bude, že je jinak či více doceníme, jak sami zrajeme. "Donnie Darko" představuje ultimativní eruptivní debut, do něhož jeho tvůrce kondenzoval vše dosavadní ze sebe. Kellymu se ale hlavně podařilo za pomoci sci-fi motivů a mysteriózního vyprávění předestřít mnohovrstevnatý obraz dospívání. Když je člověk sám ve věku hrdinů, může podobně jako oni nejvíc řešit jednoznačnou odpověď po smyslu, kauzalitě a vnitřní logice vyprávění. Paradoxně až s přibývajícími roky začne doceňovat, že všechny fantastické motivy a WTF elementy slouží k tomu, aby film mohl pojmout a expresivně vystihnout co nejširší paletu emocí i myšlenek vířících v dospívajícím těle. Titulní hrdina se tak snaží dobrat odpovědí na existenciální otázky po osudu, svobodné vůli i předurčenosti, chce ničit i tvořit, žít i zemřít, je na všechno, na všechny a na sebe naštvaný, ale chce být milován, nebo si aspoň vrznout. Kelly vytvořil důmyslný labyrint plný zavádějících uliček, které ale pomáhají dále ohledávat různé stránky hrdiny, který stejně jako všichni teenageři je středobodem svého světa. A divákům to nabízí několik rovin potěšení a zapojení, ať už coby metafora, příběh, konstrukt, mystérium, projekční plocha i zrcadlo. "Donnie Darko" tak je pro dospívání tím samým čím je "Fight Club" pro maskulinitu. ()
Společně s filmy Wese Andersona asi nejzajímavější žánrový mix, který jsem kdy viděl. Zároveň jeden z nejsilnějších zážitků, které jsem si kdy z filmu odnesl... Zkombinovat teenagerovský snímek s prvky hororu - to už tady samozřejmě bylo mnohokrát. Připsat do toho motivy z psychologického dramatu by se ještě nemuselo jevit tak revoluční, ale potom vše postavit na hlavu a zapojit sci-fi a možnou interpretační linii cestování včase a přidat do scénáře prvky nezávislého americké filmařiny (zj. většina vedlejších postav je adekvátně netypická a charizmatická) - to byl experiment vskutku nevšední a podle mě zde leží základní kameny kultovního postu, který dnes snímku náleží. Všechno do sebe zapadne, celý film bezvadně šlape ať už v oblasti stylistické (velice svěží režie a kamera), herecké (Jake a Maggie Gyllenhaal, Drew Barrymore, Holmes Osborně, Jena Malone,...), hudební a vůbec... chemické. Nejsem s to přesně popsat, čím na mě film tak silně zapůsobil. Ale vím, že v tom nejsem sám... a co na tom záleží, že pořád přesně nevím, co se s Donniem vlastně dělo. P.S. Hodnotím režisérský sestřih, který mi přišel o hodně ucelenější a přesvědčivější než klasická kinoverze: 100% ()
Donnie Darko se mi hodnotí hodně špatně. Trvalo mi hodně dlouhou dobu, než jsem dokázal do snímku proniknout a naplno si jej uživat. Jakožto kultovní snímek samozřejmě netrpí absencí geniálních scén, ale na druhou stranu se rozjíždí velmi pozvolna. Jake Gyllenhaal hlavního hrdinu zahrál naprosto dokonale, ve filmu se mu nikdo nevyrovná. Cením si dokonce i Frankova kostýmu, který vypadá jakoby jej tvůrci ukradli z nějakého nízkorozpočtového béčkového hororu, což mu dodává na hrůzné autenticitě a dotváří tak atmosféru a celkové vyznění snímku. Hodnotil bych jako slabší průměr, ale kvůli jedné velmi povedené scéně si Donnie zaslouží plnohodnotné průměrné ocenění. Pokud někoho zajímá, kterou scénu mám na mysli, tak vězte, že je to ta s Patrickem Swayzem, ve které přednáší ve škole a Donnie tam všem do obličejů vykřičí pravdu. To je jedna z nejskvostějších scén, jakou jsem měl kdy možnost vidět. Z celkového pohledu mám z Richarda Kellyho nepříjemný pocit jakéhosi pseudorežiséra, který sahá mnohem výše, než by měl. [TOP 19/11 86%] ()
Tenhle film jsem moc nepochopil. Samozřejmě mám svoji interpretaci (kterou nikomu vnucovat nebudu), ale jestli se alespoň trochu podobá režisérovu záměru, doporučil bych vám spíše snímky Osudový dotek nebo Svěrací kazajka, kde je podle mě dané téma zpracované lépe. Jinak atmosféra, herecké výkony, kamera, střih, hudba...nemám co vytknout (snad jen ta americká vlajka na Donnieho postelí, v krabici s věcmi vyhozené učitelky...no dobře, některé věci je lepší ignorovat ;-) ). Opravdu zajímavý a ojedinělý film. ()
Galerie (88)
Photo © Newmarket Film Group
Zajímavosti (54)
- Původní sestřih filmu měl 165 minut. (duklak2)
- V jedné ze scén v hodině angličtiny diskutuje Donnie Darko (Jake Gyllenhaal) o povídce "The Destructors" Grahama Greena, který se narodil 2. října. Ve stejný den řekne Frank (James Duval) Donniemu o konci světa. (Pria)
- Rozpočet byl 4,5 milionů amerických dolarů. (Kulmon)
Reklama