Reklama

Reklama

Kmotr

  • USA The Godfather (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (2 088)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Kmotr je gangsterské ultimátum. K tomu není moc co víc dodat. Marlon Brando je jedinečný a nepřekoná ho ani Al Pacino. A to hlavně proto, že výkon Marlona Branda je snad jeden z těch největších hereckých výkonů, co jsem ve filmu kdy vůbec zažil. Výborný od začátku do konce. Sice má film 175 minut, ale co je to v porovnání s jednou dekádou mafiánské rodiny, která je všecko, jenom ne nudná. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Film, jehož první polovinu jsem trochu protrpěl a v polovině druhé jsem toužil, aby nikdy neskončil. Co si pak o takovém snímku myslet? A hlavně, co si myslet o sobě jakožto divákovi? Že jsem se zase nesoustředil, jak jsem měl? Že jsem se spíše díval na rybičky v akváriu, jak si plavou sem a tam, hned vedle monitoru? Ne, to jsem nedělal. Hlučné vzduchové zařízení jsem paradoxně zapnul až v půlce druhé, která mě konečně chytla. Jako nejlepší film všech dob bych byl Kmotra schopen tolerovat ( i když mi tedy nakonec nezbyde nic jiného), kdybych v něm nalezl po obsahové stránce nějaký nezvyklý prvek. Já si prostě nemůžu pomoct, přišlo mi to obyčejné i nepříliš výrazné a kdybych nevěděl, jak moc je tento snímek klasikou a legendou, určitě bych se nesnažil tolik bádat nad jeho kvalitami. Představoval bych si silnější příběh, více působivosti. Akční scény mi nepřišly dvakrát zvládnuté. Myslím tím především rvačku na městské ulici a závěrečný masakr - neuvěřil jsem tomu. Naopak se mi velmi zamlouvaly nikoho nešetřící záběry momentálně zavražďovaných. Rovněž unikátní zjev Marlona Branda působil majestátním a zároveň znechucujícím a hrozivým dojmem. Také Nino Rota mě v druhé půlce přesvědčil o tom, proč je v souvislosti s tímto filmem tak často zmiňovaný. A ještě jednou musím připomenout, že po 90-ti minutách mě celé dílo, z pro mě veskrze záhadných příčin, které nedovedu nijak obstojně vysvětlit, opravdu chytlo a říkal jsem si, jak by bylo fajn tuhle noc nejít spát a stále dál a dál sledovat. Mé dojmy jsou tedy silně rozporuplné. Vůbec si říkám, jestli to na ty čtyři hvězdy cítím....avšak radši to tam prsknu, protože jinak bych si zase v diskusi vyslechl kapky....Teď jsem to ale zkazil, co? Sakra! ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

"TRÁVÍŠ ČAS SE SVOU RODINOU? TO JE DOBŘE. MUŽ, KTERÝ SE NEVĚNUJE SVÉ RODINĚ NIKDY NEMůŽE BÝT PRAVÝM MUŽEM." Stylově temná a pietní filmová adaptace čtivé mafiánské ságy Maria Puz, v níž každý mladý muž najde odpovědi na všechy svoje otázky o životě a světě, včetně té ohledně jeho společensko/pracovního zařazení :) Film sice knihu nezbytně oklešťuje, ale činí tak citlivě a jediná významnější věc o níž přijdeme je vzestup dona Corleona, kterého se ale dočkáme v druhém dílu. Vynikající je herecké obsazení, obzvláště pak Marlon Brando a mladičký Al Pacino, který perfektně vystihl přerod Michaela v kmotra. Na imdb mě dostala tahle lakonická poznámka - Body count: 18 (including the horse). ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Nemůžu hodnotit jinak. Tenhle film sice nevyniká tím, co si asi člověk pod klasickou gangsterkou představí - dlouhými a krvavými přestřelkami, ale naopak nám servíruje úžasnou ságu jedné mafiánské rodiny prostřednictvím velkého kápa Dona Corleoneho (úžasný sípající Marlon Brando) a jeho syna Michaela (geniální Al Pacino), který zpočatku jako jediný z rodiny neměl s mafií a ilegální činností nic společného, ale okolnosti, příležitost a nejspíš i geny dokázaly změnit leccos. Samozřejmě že na pár kulek do hlavy (a nejen do ní dojde), ale tím hlavním jsou zde proměny a vývoj postav, úkoly, které chtějí nebo musí plnit, intriky mezi přistěhovaleckými rodinami atd. Kromě famózních hereckých výkonů je nepřehlédnutelná perfektní režie, díky které téměř tříhodinový film uteče jakoby nic a také nepřeslechnutelně krásná hudba Nina Roty. U mě jde opravdu při vší úctě k Martinu Scorsesemu o nejlepší mafiánský film, jaký jsem kdy viděla a zřejmě i uvidím, tohle už se dneska netočí. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Po přečtení knihy jsem si řekl, že nikdo nemůže natočit film, který by alespoň vzdáleně navodil tu atmosféru, jakou jsem prožíval u stránek knihy. Proto jsem film ignoroval až do včerejška - cca 30 let ! Ten noční zážitek jen potvrdil, jak moc jsem se celou tu dobu mýlil ! Skvělý film, který se naprosto právem stal klasikou. Ze všech nej... bych si dovolil vyzvednout výkon Marlonda Branda - opravdu nezapomenutelný zážitek ! ()

Galerie (407)

Zajímavosti (340)

  • K myšlienke, že postavu Johnyho Fontanea (Al Martino) napísal Mario Puzo skutočne podľa známeho speváka a herca Franka Sinatru, vedú viaceré zaujímavé podobnosti. Podobne ako Sinatra, i Fontane opustil svoju prvú ženu, aby sa mohol oženiť s nádhernou hollywoodskou herečkou (Sinatrovou manželkou bola hviezda Ava Gardnerová). Keď má ťažké obdobie, poškuľuje Fontane po veľkovýpravnom filme (Sinatra hrál v Odtiaľto až na večnosť (1953)) a vidí sa mu, že je kľúčovým faktorom návratu na výslnie. (Dado)
  • Štúdio zámerne nepustilo pred premiérou filmu na verejnosť žiadne fotografie Marlona Branda (Vito Corleone) v kostýme a s mejkapom. (Dado)
  • Během natáčení Kmotra pracoval Lenny Montana (Luca Brasi) jako tělesný strážce mafiána Joea Colomba. Ten byl na natáčení Kmotra vyslán Ligou za občanská práva Italoameričanů (IACRL), organizací založenou jeho otcem Josephem Colombem. Měl dohlížet na to, že filmaři nezesměšňují Italoameričany. Při natáčení a v samotném filmu nesměla například zaznít slova mafie nebo Cosa Nostra. Když pak Francis Ford Coppola hledal svého Lucu Brasiho, nemusel chodit daleko. Bývalý zápasník Lenny Montana byl se svými dvěma metry a více než 140 kilogramy ideálním představitelem. (klukluka)

Související novinky

Ridley Scott už plánuje třetího Gladiátora

Ridley Scott už plánuje třetího Gladiátora

včera

Přestože se do Kolosea naplněného pískem, vodou, opicemi či žraloky nepodíváme dříve než 14.11. letošního roku, kdy má Gladiátor II premiéru, už se mluví o dalším směřování značky. Ridley Scott (Klan… (více)

Megalopolis staví kampaň na negativních recenzích

Megalopolis staví kampaň na negativních recenzích

21.08.2024

Jak všichni jistě už víte, legendární režisér Francis Ford Coppola (Rozhovor, Vyvolávač deště) na letošním 77. ročníku Festivalu v Cannes uvedl svůj dlouho chystaný opus magnum pod názvem Megalopolis… (více)

Paramount chystá remake Trestné lavice

Paramount chystá remake Trestné lavice

08.11.2023

Hezkých předělávek není nikdy dost a fanoušci přímo lační po tom, aby své oblíbené kousky mohli vídat znovu a znovu, jen v úplně jiném provedení. Nebo si to alespoň myslí hlavouni studia Paramount,… (více)

Reklama

Reklama