Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (758)
Velkolepé zakončení mafiánské ságy , Francis Ford Coppola dokazál po dobu mnoha let udržet neuvěřitelnou kvalitu, kterou sledujeme s napětím od první minuty prvního dílu až do poslední minuty dílu třetího, tak jak jsem to sledoval já.FFC mě dal možnost stát se na necelý den členem rodiny Corleonů a já mu za to nesmírně děkuji . Nemohu se ještě nezmínit pochválit Andy Graciu, jedním slovm fámozní. A Al Pacino?? snad jen PAN AL PACINO! ()
Solídny námet o utrápenom Michaelovi, ktorý má konečne na dosah ruky očistenie rodinného mena, sa utápa najprv v generickej vojne rodín a neskôr v prekombinovanej vatikánskej zápletke, ktorá veľmi kostrbato premieta reálne udalosti do príbehu (podobný vzorec - ale oveľa úspešnejšie - použil Puzo i v knižnej predlohe). Výsledok je nuda na pozadí pompéznych ťažko sledovateľných konšpirácií a telenovelovej rodinnej drámy. Jediný svetlý okamih filmu je chémia medzi Al Pacinom a Diana Keaton. Podobne ako dvojka, aj trojka je o niekoľko tried horšie pokračovanie, ktoré pôsobí, akoby sa odohrávalo v úplne inom univerze než prvý film. ()
Takto důstojné zakončení by si přála každá filmová série. Nezbývá než smeknout před Puzem a Coppolou._______EDIT 9.6.2022 - nový sestřih z roku 2020: Třetí Kmotr - tentokrát v novém sestřihu - je taky famózní, ale upřímně se na ty první dva úplně nechytá. Je hezké, že si Francis Ford Coppola mohl konečně ten film přestříhat podle svých a Puzových původních představ, ale jinak nevím, v čem má být nový sestřih zásadní, když kromě staronového názvu CODA: Smrt Michaela Corleona byla jedna scéna z původní kinoverze přesunuta na začátek a jedna scéna vystřižena, přičemž zbytek zůstal zachován jako v kinoverzi. Aspoň mě opět potěšilo dokonalé digitální zrestaurování a nový remastering. Rozhodně ale nelituju, že jsem ten třetí díl viděl. Jede sice hodně na nostalgii (jakékoli procházky po Sicílii), ale vůbec mi to nevadí, naopak. Pořád to má svoje kouzlo. ()
Posledního KMOTRA jsem se bál nejvíc. Přece jen pokračovat v příběhu o tolik let později je přece jen neobvyklé a budí to jisté obavy. Obrovský posun v době, kdy se příběh odehrává, zestárnutí hlavních hrdinů a podobně. Mé obavy však byli neoprávněné, protože scénář je dotažen do posledních detailů a neztrácí nic na atmosféře předchozích filmů, jen děj posouvá až do roku 1978. Al Pacino je opět v roli Dona Michaela brilantní a opravdu skvěle mu sekunduje Andy Garcia. Úchvatná sága rodu Corleonů končí a nám nezbývá než vzpomínat. ()
Zcela zřetelně a úmyslně jiný film než první dva díly a přesto stále geniální. Sice s nepatrně slabším rozjezdem, ale se závěrečnou půlhodinou, která je snad tím nejlepším z celé ságy. Coppola tentokrát dává přednost spíše mladší generaci v podání skvělé dvojice Garcia+Coppola, kde úřaduje hlavně Vincent jako Michaelova mladší verze. Je to krásný pocit, když se na scéně objeví i Connie nebo Kay a nade vším bdí těžce nemocný Kmotr, kterému se vrací téměř zapomenutá minulost. Hodně nostalgie, hodně osudovosti, hodně vzpomínek s novým nádechem a po celou stopáž mrazení v zádech, kdy divák více než tuší, jak to všechno skončí, ale nechce, aby tomu tak bylo. A aby to vůbec skončilo. ()
Galerie (162)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (43)
- V závěru filmu můžeme slyšet píseň "Cavalleria rusticana: Intermezzo" hudebního skladatele Pietra Mascagniho. Tatáž melodie zazní i ve filmu Zuřící býk (1980). (Joker Punx)
- V scéne, kedy Vincenta Manciniho (Andy Garcia) prepadnú v byte dvaja nájomní vrahovia, vidíme vo vitríne v skrini fotografiu jeho otca Sonnyho Corleoneho (James Caan). Ten zomrel v prvej časti. (Cappuccino)
Reklama