Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (758)
Kmotrovi III chybí k pěti hvězdičkám jen velmi málo. Je sice škoda, že ta nádherná atmosféra první poloviny dvacátého století je nenávratně pryč a sledujeme Corleonovy již v sedmdesátých letech, ale krom toho se kvalitativně Kmotr III od svých starších (a takřka dokonalých) bratříčků odlišuje jen několika drobnějšími chybkami (tu a tam horší herecký výkon, sem tam zbytečné scénaristické kličkování), které nejsou až tak závažné, ale spolu z absencí pravé kmotrovské atmosféry trochu snižují divácký zážitek. Ovšem záverečná půlhodinka je prostě úžasná. ()
Nemůžu si pomoct, ale třetí Kmotr na mě zapůsobil jako zbytečně natahovaná telenovela křížená s Dallasem, která obsahovala hodinu a půl dlouhé intro, pak jakousi podivnou mezihru a půlhodinové (byť slastné) finále, které ovšem i přes svou šťavnatost nedokáže zahnat všechny otazníky, co mi lítají nad hlavou. Uvidíme příště... ()
Velkolepé zakončení mafiánské ságy , Francis Ford Coppola dokazál po dobu mnoha let udržet neuvěřitelnou kvalitu, kterou sledujeme s napětím od první minuty prvního dílu až do poslední minuty dílu třetího, tak jak jsem to sledoval já.FFC mě dal možnost stát se na necelý den členem rodiny Corleonů a já mu za to nesmírně děkuji . Nemohu se ještě nezmínit pochválit Andy Graciu, jedním slovm fámozní. A Al Pacino?? snad jen PAN AL PACINO! ()
„Never hate your enemies, it affects your judgment.“ Coppola se i po docela velké pauze držel osvědčených opěrných bodů (slavnost na úvod, pomeranče nesou smrt, napínavý závěr) a z celé trilogie na mě právě trojka zapůsobila i pro svůj vytříbený vypravěčský styl tím nejvyzrálejším dojmem. Především celá sicilská pasáž spojená s odvahou zatřást Svatým stolcem a finále při Cavalleria Rusticana, toť ukázky autorova nenapodobitelného mistrovství a dokonalé práce s herci. O svátost smíření usilující Al Pacino tak ukončil své koncertní turné opravdu velkolepě.. ()
Nedokážu a ani nechci být taktni k trojce jenom kvůli tomu, že má dva velkolepý, kultovní, starší bratry. A zůstaňmě u bratrů - první díl byl jako Michael, druhý jako Sonny, no a třetí... ten nebyl ani tolik jako Fredo, jako spíš ta hlava ušmudlanýho koně z jedničky. Když už chci natočit pokračování, tak bez vykrádání předchozích dílů a radši vytvořím něco novýho, aby i tento zkultovněl, ne? Ale Coppolu snad přejel Ford, kterýho řídil vožralej Francis, páč nám celou dobu servíruje ty nejznámější a nejstarší donovi hlášky, než aby vymyslel nový. Pak Koulolovi asi všichni chválili ty poměranče z předchozích dílů, jež předesílají smrt a tak tam, kde dříve působili přirozeně a nerušeně, mi je Koulola normálně rozmlátil o ksicht. Ani snad nebyla vidět ta vražda a herci - jenom jste si mohli říct "Hele pomeranč." No a co se vývoje postav a obzvlášť Mika týče... Zklamání, škoda slov ()
Galerie (162)
Zajímavosti (43)
- Černovlasá dvojčata jsou v detailním záběru na party Michaela Corleone (Al Pacino). Ve filmu Kmotr byla podobná děvčata k vidění po návratu Vita Corleone (Marlon Brando) z nemocnice. Jde o Sonnyho dcery. (don corleone)
- S dĺžkou trvania 162 minút je film najkratší z celej trilógie. Krstný otec (1972) trval 175 a Krstný otec 2 (1974) 193 minút. (Sufferer)
- Když zhroucenou Winonu Ryder nahradila v roli Mary režisérova dcera Sofia Coppola, prohlásil F. F. Coppola, že roli stejně psal pro ni. Situaci přiletěl řešit do Palerma jeden z výkonných ředitelů Paramountu Sid Gannis, ale obsazení se již nezměnilo. Výkon Sofie kritika hodnotila jako fatální a mimo jiné za něj "obdržela" Zlatou malinu (Razzi awards) kategorii nejhorší herečka ve vedlejší roli a nejhorší nová hvězda roku 1990. (kenny.h)
Reklama